Οριστική επανένωση των παρθενώνειων θραυσμάτων από τα Μουσεία του Βατικανού στο Μουσείο Ακρόπολης

Η απόδοση των τριών θραυσμάτων από τις μετόπες, τη ζωφόρο και τα αετώματα του Παρθενώνα, επιστράφηκαν από τα Μουσεία του Βατικανού

Στο Μουσείο Ακρόπολης στις 24 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε η απόδοση των τριών θραυσμάτων από τις μετόπες, τη ζωφόρο και τα αετώματα του Παρθενώνα, που επιστράφηκαν από τα Μουσεία του Βατικανού, στο μνημείο στο οποίο ανήκουν, τον Παρθενώνα.

Η επανένωση αυτή έγινε χάρη στη σοβαρή και ουσιαστική εργασία όλων όσων ασχολήθηκαν με αυτήν, τόσο από την Αγία Έδρα και τα Μουσεία του Βατικανού όσο και από την ελληνική πλευρά, το Μουσείο Ακρόπολης και το Υπουργείο Πολιτισμού.

φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν

Τα θραύσματα που αποδόθηκαν στο μνημείο τους περιλαμβάνουν την κεφαλή ενός σκαφηφόρου (ιματιοφόρου) άνδρα που ανήκει στον λίθο V της βόρειας ζωφόρου του Παρθενώνα, την κεφαλή ενός γενειοφόρου άνδρα που αποδίδεται στη νότια μετόπη 16 της Κενταυρομαχίας και, τέλος, την κεφαλή ενός αλόγου που αποδίδεται σε αέτωμα του Παρθενώνα.

Πρόκειται για τη δεύτερη οριστική επανένωση τμημάτων από τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς όρους. Ο δρόμος που άνοιξε από πέρυσι η Κυβέρνηση της Περιφέρειας της Σικελίας με την οριστική επιστροφή του θραύσματος «FaganFagan» και σήμερα πραγματοποιεί η Αγία Έδρα με την επιστροφή των τριών θραυσμάτων από τα Μουσεία του Βατικανού, αποτελεί την οδό που μπορεί και οφείλει να ακολουθήσει η βρετανική πλευρά, ακολουθώντας και την πλειονότητα του βρετανικού λαού που επιθυμεί την οριστική επιστροφή και επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα, αποδεικνύοντας έτσι τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Βρετανίας σε θέματα ηθικής και πολιτισμού.

Η επανένωση των θραυσμάτων πραγματοποιήθηκε στην εμβληματική Αίθουσα του Παρθενώνα, παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου Β’, του Γραμματέα του Ποντιφικού Συμβουλίου Επισκόπου κ. Brian Farrell, του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων κυρίου Κωνσταντίνου Τασούλα, της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κυρίας Λίνας Μενδώνη, του Αν. Γραμματέα του Ποντιφικού Συμβουλίου κ. Andrea Palmieri, του Γενικού Γραμματέα Πολιτισμού κυρίου Γιώργου Διδασκάλου, της Καθ. Barbara Jatta Διευθύντριας των Μουσείων του Βατικανού και του Γενικού Διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, Kαθ. Νικόλαου Χρ. Σταμπολίδη.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο Πρόεδρος και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου Ακρόπολης και εκπρόσωποι της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου.      

φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν
φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν
φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν
φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος Β΄, αναφέρει στον λόγο του σχετικά:

«Η πράξη αυτή του Πάπα Φραγκίσκου είναι ιστορικής σημασίας και έχει θετικότατες προεκτάσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Πρώτον, αποτελεί απτή απόδειξη των καρπών που παράγονται από την καλλιέργεια των μεταξύ μας αδελφικών σχέσεων ως χριστιανών, με γνώμονα την αλήθεια, την αγάπη, τον αλληλοσεβασμό και την αλληλοκατανόηση. Δίδει δε μια μαρτυρία, ιδιαιτέρως σήμερα στον χειμαζόμενο από ταραχές και αδικία κόσμο, στους εγγύς και τους μακράν, ότι λύσεις στα όποια προβλήματα και διαφωνίες υπάρχουν, αρκεί να ενυπάρχει η καλή προαίρεση και η ειλικρινής επιθυμία συνεργασίας. Δεύτερον, δι’ αυτής της πράξης αποκαθίσταται η αλήθεια των πραγμάτων, επουλώνονται πληγές και τραύματα που ανάγονται στο παρελθόν, καθώς επανενώνονται, στο μοναδικό αυτό μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αναπόσπαστα από αυτό μέρη του. Προσωπική μου ολοκάρδια ευχή είναι αυτή η πρωτοβουλία να βρει και άλλους μιμητές. Ο Πάπας Φραγκίσκος απέδειξε ότι αυτό είναι και εφικτό και ουσιαστικό».

φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν

Ο Γραμματέας του Ποντιφικού Συμβουλίου Επισκόπου κ. Brian Farrell, ανέφερε:

«Τα θραύσματα, που αντιπροσωπεύουν τρία διαφορετικά στοιχεία της διακόσμησης του παγκοσμίου φήμης ναού της Αθήνας, έχουν πλέον επιστρέψει στην αρχική τους πατρίδα. Οι άνθρωποι που είναι θετικά προσκείμενοι μπορούν να δουν αυτό το γεγονός ως έκφραση μιας κοινής ελπίδας ότι οι διαφορετικοί πολιτισμοί μας, και η ίδια η τέχνη, θα είναι πάντα ένα προνομιακό μέσο διαλόγου και συνάντησης μεταξύ των λαών. Σε αυτή την ανταλλαγή, εμπλουτίζουμε ο ένας τον άλλον, με την υπέροχη ποικιλομορφία της ιστορίας μας, τα επιτεύγματά μας και την παγκόσμια προσδοκία για ειρήνη και αδελφοσύνη. Η συνάντηση διαφορετικών πολιτισμών μπορεί να αποτελέσει το μέσο που επιτρέπει στην “οικογένεια” της ανθρωπότητας να ανθίσει με σεβασμό στις διαφορές και τις ευαισθησίες μας».

Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη αναφέρει μεταξύ άλλων: 

«Πρόκειται για μια χειρονομία με έντονο θρησκευτικό, αλλά και πολιτικό συμβολισμό, ο οποίος αντανακλά τη βαθιά ηθική πεποίθηση ότι το ίδιο το χάσκον και ακρωτηριασμένο μνημείο αξιώνει την επιστροφή των αρχιτεκτονικών γλυπτών μελών του, προκειμένου να επανακτήσει την ενιαία και αδιαίρετη φυσική, αισθητική και νοηματική του οντότητα. Το δημιούργημα του Φειδία, ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα, εκπέμπει ασύγκριτη δύναμη, τελειότητα και ομορφιά. Αυτή τη μοναδική σύνθεση της Δημιουργίας, της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας η Ανθρωπότητα δικαιούται να δει στην ολότητά της».

φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν

Ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Καθ. Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδη επισήμανε: 

«Είναι μεγάλη τιμή και χαρά να δεχόμαστε σήμερα εδώ τους φίλους Πατέρες της Αγίας Έδρας, ως εκπροσώπους του Πάπα Φραγκίσκου. Η χειρονομία του αρχηγού της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας να αποδώσει στην Εκκλησία της Ελλάδος και προσωπικά στον Μακαριότατο Αρχιεπίσκοπο  τα τρία θραύσματα από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα, που εκ τίθεντο έως τις αρχές Μαρτίου στο Βατικανό για διακόσια και πλέον χρόνια, έχει ουσιαστικό και συμβολικό χαρακτήρα.

Πρόκειται για την κεφαλή ενός γενειοφόρου άνδρα η οποία ανήκει στη μετόπη 16 της νότιας πλευράς με την Κενταυρομαχία, και την κεφαλή  νεαρού σκαφηφόρου με  προσφορές η οποία προέρχεται από τη Βόρεια Ζωφόρο της Πομπής των Παναθηναίων, που ανηφόριζε από την αρχαία Αγορά για να εορταστούν τα γενέθλια της πολιούχου θεάς της Αθήνας. Τέλος, το τρίτο γλυπτό μια κεφαλή  αλόγου – για την οποία υπάρχουν επιστημονικά ερωτήματα- θα μπορούσε να προέρχεται από ένα εκ των δύο αετωμάτων του μνημείου. Ανήκουν δηλαδή όλα στα τρία βασικά τμήματα της ανωδομής του ναού, που ενσωμάτωνε και απέδιδε γλυπτικά την ομορφιά και την τελειότητα του συνολικού αρχιτεκτονικού σώματος του Παρθενώνα.

Αυτήν την κλεμμένη και διηρημένη αρμονία του σώματος του Παρθενώνα που ενσωματώνει τις πανανθρώπινες αξίες και συμβολισμούς του ωραίου, του καλού και της ίδιας της αθηναϊκής,  περίκλειας δημοκρατίας του 5ου αι. π.Χ. , ουσιαστικά της μητέρας των παγκόσμιων αξιών έως και σήμερα, ο Πάπας Φραγκίσκος θέλησε να την αποδώσει πίσω, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην ολότητα του μνημείου. Του είμεθα ευγνώμονες διπλά που δεν θέλησε να το πράξει μόνον ως αρχηγός της πόλεως- κράτους του Βατικανού, εκπροσωπώντας έτσι τον πληθυσμό του, αλλά κυρίως ως αρχηγός της εκκλησίας ενός δισεκατομμυρίου Καθολικών ανά την Υφήλιο εκφράζοντας και διατρανώνοντας έτσι την Οικουμενική αλήθεια που πρέπει να ακολουθηθεί για την ενότητα του Παρθενώνα, του παγκόσμιου συμβόλου του πολιτισμού».

φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν
φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.