Ο Yuri Azevedo στο ελculture.gr

«Η κλασική μουσική δεν έχει «σπίτι», μπορεί να παιχτεί παντού. Είναι απλώς ζήτημα διαφορετικής εμπειρίας»

Ο Yuri Azevedo είναι ένας Βραζιλιάνος 23 ετών. Περνάει τις ημέρες του γυρίζοντας τον κόσμο με μία μπαγκέτα. Μουσικός κρουστών και διευθυντής ορχήστρας, εκπαιδευμένος στο NEOJIBA, το βραζιλιάνικο παρακλάδι του «El Sistema», που ίδρυσε στην Bahia ο Διευθυντής Ορχήστρας και πιανίστας Ricardo Castro, έχει χαρακτηριστεί ως «ανερχόμενος Gustavo Dudamel», έχοντας διευθύνει πολλές ορχήστρες και έχοντας κερδίσει σημαντικά βραβεία. Λίγο πριν την επόμενη στάση του μουσικού του ταξιδιού στη Θεσσαλονίκη για να διευθύνει μια πανηγυρική σύμπραξη νέων μουσικών από την Ευρωπαϊκή Ορχήστρα Νέων και την ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης MOYSA, του ξεκλέβουμε χρόνο και λέξεις και συνδέουμε ηλεκτρονικά Μπαΐα, Λονδίνο και Θεσσαλονίκη, συνομιλώντας μαζί του για τη μουσική που είναι ευκαιρία, ευθύνη και, πάνω απ’ όλα, ένα μέρος να ανήκεις.

yuri2

ελculture: Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη μουσική;
Yuri Azevedo: Πάντα αγαπούσα τη μουσική, όπως όλοι νομίζω, αλλά στην παιδική μου ηλικία άρχισε να με ενδιαφέρει ιδιαίτερα η κλασική μουσική. Μου φαινόντουσαν πάρα πολύ ενδιαφέροντες όλοι αυτοί οι ήχοι και τα «παράξενα» όργανα. Παρακολούθησα ένα σεμινάριο μουσικής στο UFBA (Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο της Bahia) ως μουσικός κρουστών και λίγο αργότερα έγινα μέλος του νεοσύστατου τότε προγράμματος NEOJIBA, όπου θεωρώ ότι είχα την πρώτη μου «πραγματική» επαφή με την ορχηστρική μουσική, καθώς και αργότερα, με τη διεύθυνση ορχήστρας.
ελc: Πώς ήταν η εμπειρία σου στο NEOJIBA; Πώς λειτουργεί το πρόγραμμα;
Υ.Α: Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που λειτουργεί με τη φιλοσοφία «διδάσκοντας μαθαίνεις» (teaching to learn), όπου κάθε μέλος παρακινείται να διδάσκει και να παίζει παράλληλα. Οι νέοι άνθρωποι που συμμετέχουν σ’ αυτό έχουν διαφορετικές κοινωνικές ιστορίες και οικονομικά υπόβαθρα. Έζησα υπέροχες στιγμές στο NEOJIBA. Όταν έγινα μέλος, το πρόγραμμα έκανε τα πρώτα του βήματα, όλα φάνταζαν καινούρια. Ήταν πολύ ιδιαίτερη εμπειρία να ανήκεις σε ένα τέτοιο νεανικό σύνολο μουσικών. Αργότερα είχα την ευκαιρία να μελετήσω διεύθυνση ορχήστρας και κατόπιν να δουλέψω με την ορχήστρα. Το NEOJIBA ήταν το μονοπάτι που χάραξα, το κρατώ ως τη μουσική γέφυρα που με οδήγησε κάπου.{youtube}P1ZVkePqReE{/youtube}Η ορχήστρα της Bahia στο 2ο κονσέρτο του Ραχμάνινοφ για πιάνο, υπό τη διεύθυνση του Yuri Azevedo

ελc: Έχεις σπουδάσει και δουλέψει δίπλα σε πολύ σημαντικούς δασκάλους και μουσικούς. Ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα που έμαθες;
Υ.Α: Από τα λίγα που έχω δει, έμαθα ότι η περιέργεια και η πειθαρχία είναι πολύ σημαντικά πράγματα.

ελc: Πώς διαχειρίστηκες τη μεγάλη ευθύνη τού να διευθύνεις μια ορχήστρα σε τόσο νεαρή ηλικία; Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι έχεις ήδη «φτάσει».
Υ.Α:
(Γέλια) Έχω πολύ δρόμο ακόμη. Πιστεύω ότι η ευθύνη τού να παίζεις ένα όργανο είναι πολύ κοντινή στο να διευθύνεις μια ορχήστρα. Φυσικά κάθε πράγμα έχει τις ιδιαιτερότητές του, αλλά δεν απέχουν και πολύ.

yuri3

ελc: Ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα στον τρόπο λειτουργίας μιας ορχήστρας νέων και μιας παραδοσιακής ορχήστρας;
Υ.Α:
Φαντάζομαι ότι η βασική διαφορά είναι ο τρόπος με τον οποίο δουλεύουν οι διάφορες ορχήστρες. Συνήθως οι ορχήστρες νέων υιοθετούν μια πιο «διδακτική» φιλοσοφία.

ελc: Στις 19 Απριλίου θα διευθύνεις την EUYO και τη MOYSA στην πρώτη της εμφάνιση. Ποια είναι η γνώμη σου για αυτό το νέο ορχηστρικό εγχείρημα;
Υ.Α: Πιστεύω ότι είναι μια καταπληκτική πρωτοβουλία. Φυσικά υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στην κοινωνική-οικονομική κατάσταση της Βραζιλίας και της Ελλάδας, αλλά σε περιόδους κρίσης είναι πολύ σημαντικό να δίνεις ευκαιρίες. Και είναι πάντα ευχάριστο να δημιουργείται μία ακόμη ορχήστρα.

ελc: Στο πλαίσιο της συναυλίας θα πραγματοποιηθούν δύο παράλληλες εκδηλώσεις, όπου νέοι μουσικοί θα παίξουν στους δρόμους της πόλης. Ακούγεται διαφορετικά η κλασική μουσική σε κλειστούς ή ανοιχτούς χώρους;
Υ.Α:
Η κλασική μουσική δεν έχει «σπίτι», μπορεί να παιχτεί παντού, σε εξωτερικούς χώρους, στο σπίτι σου, σε μια αίθουσα συναυλιών, κλπ. Το μόνο που έχει σημασία είναι να βρεις τα σωστά έργα και τις ιδανικές συνθήκες για κάθε περίσταση. Είναι απλώς ζήτημα διαφορετικής εμπειρίας.

yuri4

ελc: Τι θα έλεγες σε έναν νέο άνθρωπο που σκέφτεται να ασχοληθεί με τη μουσική;
Υ.Α:
Η μουσική δεν είναι απλώς θέμα «ταλέντου». Πάντα πιστεύω ότι αυτό που κάνει τη διαφορά είναι στην ουσία η σκληρή δουλειά, μαζί με την τύχη.

ελc: Ποια είναι η στιγμή που θυμάσαι περισσότερο και πώς θα ήταν μια ιδανική για σένα συναυλία;
Υ.Α:
Θυμάμαι με συγκίνηση την πρώτη φορά που ανέβηκα στη σκηνή. Δεν ξέρω αν υπάρχει ιδανική συναυλία, προσπαθώ να βρίσκω το ιδανικό σε κάθε ευκαιρία που συναντάω. Ελπίζω η προσεχής συναυλία στη Θεσσαλονίκη να είναι μια ιδανική συναυλία, να ακούσετε καλή μουσική και να διασκεδάσετε. Εμείς σίγουρα θα βάλουμε τα δυνατά μας για να το καταφέρουμε.

– –


Info:
Ο Yuri Azevedo, στην πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, θα διευθύνει στις 19 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τη σύμπραξη της EUYO, μίας από τις σημαντικότερες ορχήστρες νέων στον κόσμο, με τη νεοσύστατη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης MOYSA.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.