Eξερευνώντας τον “nu pop” κόσμο του Βorderline Festival 2023

Ποιο είναι το soundtrack της Αθήνας σήμερα; Μιλήσαμε με τους καλλιτεχνικούς επιμελητές του Movement Radio, τον Γιώργο Κωνσταντινίδη (Voltnoi) και τον Μάκη Κετεμποτζίδη (Quetempo), για τη νέα γενιά καλλιτεχνών, τη μουσική που αλλάζει και το Βorderline Festival 2023

Το Borderline Festival επιστρέφει για 12η συνεχόμενη χρονιά και υπόσχεται να κάνει την πόλη να χορεύει ασταμάτητα για τρεις ολόκληρες ημέρες. Το μακροβιότερο φεστιβάλ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια του Movement Radio, το οποίο αντιλαμβανόμενο τη συνεχή ροή της μουσικής και τη φυσική αλλαγή των ήχων, των τάσεων και της τεχνολογίας που εισέρχεται στην τέχνη, επανατοποθετεί την pop μουσική αλλά και κουλτούρα σε νέα πλαίσια. Οι γενιές αλλάζουν, τα όρια και οι ταμπέλες μοιάζουν κάτι ξεπερασμένο και η pop μουσική απενοχοποιείται και επαναπροσεγγίζει το μέλλον μέσω της πειραματικής ηλεκτρονικής σκηνής. 

Τρεις ημέρες στο Borderline 2023, νέοι Έλληνες δημιουργοί, μέλη της δραστήριας τοπικής κοινότητας, συναντιούνται με ανερχόμενους διεθνείς καλλιτέχνες σε τρία σημεία της πόλης, δημιουργώντας ένα νέο soundtrack για την Αθήνα: ένα μεσογειακό μωσαϊκό που αντικατοπτρίζει το διαρκώς μεταβαλλόμενο μουσικό τοπίο, επαναφέροντας την αποκαλούμενη «περιφέρεια» στο κέντρο της πολιτιστικής παραγωγής: Από τα ανοιχτά σε όλους events στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης έως τις μεταμεσονύκτιες συναυλίες στο Gagarin 205 και τις live performances στον Εκθεσιακό Χώρο –1 της Στέγης.

Με αφορμή την αναζήτηση αυτού του νέου soundtrack της Αθήνας, η οποία ζει και πάλλεται στους ρυθμούς της τρίτης δεκαετίας του νέου αιώνα, μέρος της οποίας είμαστε όλοι, μιλήσαμε με τους καλλιτεχνικούς επιμελητές του Movement Radio, τον Γιώργο Κωνσταντινίδη (Voltnoi) και τον Μάκη Κετεμποτζίδη (Quetempo), για τη νέα θεώρηση της pop, τη νέα γενιά καλλιτεχνών, τη μουσική που αλλάζει και το όραμα του φεστιβάλ για τα επόμενα χρόνια.

Voltnoi & Quetempo | © Daniel Peace

Borderline Festival 2023. Τι μας ετοιμάσατε στο φετινό φεστιβάλ;

Το Borderline είναι το μακροβιότερο φεστιβάλ της Στέγης, και σε κάθε του εκδοχή ανοίγει νέα πεδία ηχητικών δυνατοτήτων για το κοινό της Αθήνας. Στο φετινό Borderline, στόχος μας είναι να εξερευνήσουμε την επιρροή που ασκεί το avant-garde στα διάφορα είδη που ανθίζουν σήμερα, από τα διαφορετικά subgenres της χορευτικής ηλεκτρονικής μουσικής μέχρι το hip hop, την trap και την pop. Έτσι, κάθε μέρα και stage έχουν μια διαφορετική θεματική. Η πρώτη μέρα στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης επικεντρώνεται, κατά βάση, σε DJ και live sets, όπου αναμειγνύονται πολλά διαφορετικά είδη και tempo, με επίκεντρο τον φουτουριστικό, πειραματικό ήχο –  ανυπομονούμε για το εκρηκτικό, αλλόκοτο set της OJOO GYAL και τις πρώτες ζωντανές εμφανίσεις των Marina Herlop και Lil Mariko στην Ελλάδα). 

Η δεύτερη μέρα στη Δημοτική Αγορά έχει ως θεμέλιο το hip hop και την trap και τη μίξη ή την αποδόμησή τους μαζί με άλλα είδη – δίνουμε έμφαση στις εμφανίσεις της ανερχόμενης Pö, της «μητέρας του ρυθμού» Karen Nyame KG και στο θορυβώδες live του Blackhaine. Η δεύτερη μέρα κλείνει με ένα club night στο Gagarin 205, όπου επικεντρωνόμαστε στο industrial και τη noise. Είμαστε περήφανοι που το ιστορικό σχήμα των Esplendor Geometrico θα κάνει μία από τις σπάνιες ζωντανές εμφανίσεις του εκεί, καθώς και για τον οπτικοακουστικό οδοστρωτήρα των Slikback x Weirdcore. Η τρίτη μέρα αφορά τις σκηνές της ambient/drone/experimental. Ξεχωρίζουμε την ηχητική, διαδραστική περφόρμανς “Sama’: The Divine Listening Room” από τις Arshia Haq και Yara Mekawei.

Esplendor Geometrico
Karen Nyame KG

Ποιος είναι ο στόχος του φεστιβάλ;

Βασικός μας στόχος είναι όποιος παρευρεθεί στο φεστιβάλ να φύγει με μια πλουσιότερη ιδέα για τις δυνατότητες του ηλεκτρονικού ήχου. Να εκπλαγεί, να σοκαριστεί ίσως. Να έρθει σε επαφή με είδη και ήχους που κανονικά δεν θα είχε την ευκαιρία να συναντήσει στη νυχτερινή ζωή της Αθήνας. Ως Movement Radio, επίσης, θέλουμε να δώσουμε ένα στίγμα στο φετινό Borderline, έναν χαρακτήρα που θα παίρνει θέση και θα απέχει από την ουδετερότητα. 

«Η pop έχει πεθάνει και είναι πιο δυνατή από ποτέ» μήπως επειδή πλέον δεν φοβόμαστε να αρθρώσουμε τη λέξη pop; Σκεπτόμενη πως η pop κουλτούρα είναι δημιούργημα των αστικών κοινωνιών, τι μας έκανε να την αποστρεφόμαστε ;

Η φράση αυτή, αναπτυγμένη, σημαίνει ότι η ποπ υπάρχει διαρκώς σε ένα λυκόφως μεταξύ ζωής και θανάτου – είναι απέθαντη. Για να επιβιώσει, αφομοιώνει και επηρεάζεται από είδη και κοινότητες που μπορεί να ανήκουν εξολοκλήρου στο underground. Η αφομοίωση αυτή μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, μπορεί να είναι άγαρμπη και χυδαία, μπορεί να είναι εμπνευσμένη και ενδιαφέρουσα. Κανένας από τους καλλιτέχνες του Borderline δεν είναι αυτό που θα λέγαμε “pop” ή “mainstream”, αλλά αυτός ο διάλογος, η ένταση μεταξύ πειραματισμού, underground και pop στοιχείων είναι πάντοτε παρούσα, με διαφορετικούς τρόπους, στη μουσική τους.

Sofia Jernberg | ©Jon Edergren

Είναι λίγο λυτρωτική η αποδόμηση των ειδών και για τους καλλιτέχνες αλλά και για το κοινό;

Λυτρωτική και απελευθερωτική με έναν τρόπο, τουλάχιστον για τους καλλιτέχνες τις περισσότερες φορές. Ως προς το κοινό, ελπίζουμε να ισχύει το ίδιο, αλλά η αποδόμηση μπορεί να προκαλέσει επίσης φόβο, αποξένωση, απορία. Κι αυτά, βέβαια, δεν είναι απαραίτητα αρνητικά συναισθήματα, αν συνοδεύονται πάντα με μια δόση ενδιαφέροντος.

Η μουσική και η τέχνη γενικότερα θεωρείτε πως βρίσκονται σε μια τροχιά εξωστρέφειας σε σχέση με τα προηγούμενα έτη;

Σίγουρα, και το διαδίκτυο έχει συμβάλει πάρα πολύ σε αυτό. Η πληροφορία δεν κρύβεται πλέον, δεν υπάρχουν “obscure” είδη και σκηνές, με τον τρόπο που υπήρχαν παλιότερα. Για πολλούς αυτό αφαιρεί κάτι από τον ρομαντισμό και τη μυθοποίηση του όλου πράγματος, και ίσως ισχύει. Για εμάς, η διάδοση εργαλείων, τεχνικών και ήχων σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη ταυτοχρόνως, τόσο σε ακροατές όσο και σε καλλιτέχνες, είναι μονάχα κάτι θετικό.

Lil Mariko | ©Jared Soule

Η νέα γενιά καλλιτεχνών που παράγει τη μουσική της είναι πιο ανθρωπομετρική; Σε κάνει δηλαδή να ταυτιστείς πιο εύκολα μαζί της;

Στον βαθμό που αυτή η γενιά χρησιμοποιεί κατά κόρον τα social media για να προωθήσει τη μουσική της, ναι, φανταζόμαστε ότι και η ταύτιση γίνεται πιο εύκολη με έναν τρόπο. Κατά τ’ άλλα, εξαρτάται σίγουρα από την ίδια τη μουσική και το πόσο εύληπτη η μη είναι. Λόγω της διάδοσης της πληροφορίας που αναφέραμε και πριν, βέβαια, ακόμα και παραδοσιακά πιο «δύσκολα» είδη χωνεύονται πιο εύκολα πλέον.

Το όραμα του Borderline Festival για τα επόμενα χρόνια;

Σε κάθε του εκδοχή, το Borderline αποτελεί μια πρόκληση – να αποτυπωθεί το εξαιρετικά ευμετάβλητο παρόν αλλά και το μέλλον της μουσικής μέσα σε ένα χαοτικό, διαρκώς μεταβαλλόμενο πολιτισμικό και μουσικό συγκείμενο. Θεωρούμε ότι κάθε του εκδοχή έχει ανταπεξέλθει σε αυτή την πρόκληση, και πιστεύουμε ότι το ίδιο θα συνεχίσει να γίνεται και στις επόμενες.

OJOO GYAL | © Ayman Rahouhi
Lyra Pramuk & Aho Ssan | ©La Gaite Lyrique Romain Guede

Info:

Borderline Festival 2023 | Δημοτική Αγορά Κυψέλης, Gagarin 205 , – 1 της Στέγης

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.