Επιφάνεια, ψευτο-διαφορετικότητα και μια αμήχανη εκδοτική βιομηχανία

Barnes & Noble

Η πρωτοβουλία της Barnes & Noble να γιορτάσει τη διαφορετικότητα δημιουργώντας μια σειρά νέων «διαφορετικών» εξωφύλλων σε κλασικά βιβλία ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων

Η Barnes & Noble, η μεγαλύτερη αλυσίδα βιβλιοπωλείων στην Αμερική αποφάσισε να τιμήσει το «μήνα μαύρης ιστορίας» ή αλλιώς τον «αφροαμερικανικό μήνα ιστορίας» που γιορτάζεται κάθε Φεβρουάριο στις ΗΠΑ ως τρόπο υπενθύμισης σημαντικών ανθρώπων και γεγονότων στην ιστορία της αφρικανικής διασποράς, δημιουργώντας μια σειρά νέων εξωφύλλων σε κλασικά βιβλία.

Έτσι, Ο Μάγος του Οζ κυκλοφόρησε με μία σειρά από διαφορετικά εξώφυλλα με την πολυαγαπημένη ηρωίδα του βιβλίου Ντόροθι να έχει διαφορετικές αποχρώσεις στο χρώμα του δέρματός της. Η πρωτοβουλία του οίκου και ο τρόπος να γιορτάσει τη διαφορετικότητα ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και ο οίκος απέσυρε τη σειρά των βιβλίων με τα «διαφορετικά» εξώφυλλα, ακούγοντας προσεκτικά την αντίδραση των συγγραφέων που υποστήριξαν ότι αυτή η κίνηση δεν μπορεί να αντιμετωπίσει σε βάθος τα ζητήματα πολυμορφίας και της έκφρασής της στον εκδοτικό τομέα.

Η εταιρεία εξηγούσε στα οπισθόφυλλα της σειράς “Diverse Editions” που περιλάμβανε 12 κλασικά μυθιστορήματα σε διασκευές για παιδιά και εφήβους ότι για πρώτη φορά οι γονείς θα μπορούσαν να αγοράσουν ένα βιβλίο και -εξαιτίας της εικονογράφησης του εξωφύλλου- να δουν τους εαυτούς τους ως ήρωες μιας ιστορίας, εννοώντας ότι θα μπορούσαν να ταυτιστούν με ένα σκουρόχρωμο Ρωμαίο και μια μελαχρινή με αφροαμερικανικά χαρακτηριστικά Ιουλιέτα ή ακόμα πιο τραβηγμένα με ένα Φρανκενστάιν με καφέ αντί για πράσινο χρώμα δέρματος.

Πολλοί συγγραφείς έσπευσαν να αντικρούσουν το επιχείρημα του εκδοτικού οίκου γράφοντας ότι αυτή η επιφανειακή διόρθωση στο χρώμα του δέρματος και η αλλαγή των χαρακτηριστικών δεν διορθώνει την ανισότητα που υπάρχει στην αντιμετώπιση έγχρωμων συγγραφέων. Η βραβευμένη -με καταγωγή από τη Νιγηρία- συγγραφέας Nnedi Okorafor έγραψε πως αυτή η ψεύτικη ανοησία της πολυμορφίας όχι μόνο δεν είναι ειλικρινής αλλά χρησιμοποιείται ως πρόσχημα προκειμένου να μην αντιμετωπίσει η εκδοτική αγορά κατάματα τα προβλήματα και να βρει δίκαιες λύσεις.

«Τα εξώφυλλα δεν υποκαθιστούν τις μαύρες φωνές ή τους έγχρωμους συγγραφείς, των οποίων το έργο και οι φωνές αξίζουν να ακουστούν», απολογήθηκε η Barnes & Noble.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Κάθε βδομάδα μπορείτε να λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc mag με τις προτάσεις μας