Ο Δημοσθένης Αγραφιώτης στο elculture.gr

"Η ποίηση είναι άσκηση πάνω στο χρόνο, την επινόηση και τη φαντασία, άρα η απαρχή της πολιτικής"

Είναι απορίας άξιο, πως, ένας (μεταξύ πολλών άλλων) καλλιτέχνης τόσο εκκωφαντικά ιδιαίτερος, με τέτοια εργογραφία και φήμη στο εξωτερικό, να έχει περάσει σχεδόν απαρατήρητος από το φιλοθεάμον ελληνικό κοινό και να έχει ελάχιστα συζητηθεί στους λεγόμενους καλλιτεχνικούς κύκλους. Ούτε λόγος βέβαια για περαιτέρω προβολή του από τα μεγάλα media. Κι όμως ο Δημοσθένης Αγραφιώτης έχει γράψει αμέτρητα βιβλία, κείμενα, δοκίμια και επιστημονικά άρθρα για την επιστήμη την τέχνη και την υγεία. Τα ποιήματα του έχουν εκδοθεί σε Γαλλία, Αγγλία, Πορτογαλία και Τουρκία, έχει κάνει επιμέλεια σε εκθέσεις, ενώ μέχρι το ’90 ήταν εκδότης του περιοδικού Κλίναμεν. Από το 93 κι έπειτα, ξεκινά την έρευνα και αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος της ζωής του στις Επιτελέσεις όπως λέει ο ίδιος για το Performance. Τελευταία συμμετέχει ως επιτελεστής σε μουσικά δρώμενα συνδέοντας την ποίηση με την τζαζ αλλά και το θόρυβο, ενώ ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τις συζεύξεις τέχνης και νέων τεχνολογιών – τεχνοεπιστήμης.  Οι φωτογραφίες και τα έργα ζωγραφικής του έχουν εκτεθεί σε μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο, παντού. Τονίζω το παραπάνω γιατί ο Αγραφιώτης είναι πραγματικά ένας πολίτης-καλλιτέχνης του κόσμου, έχει συνεργαστεί με σπουδαίους ανθρώπους και είναι αγαπητός παντού, από το Τόκιο και το Ελσίνκι ως την Βενετία που βρέθηκε πρόσφατα για τη Μπιενάλε. Από’ κεί απάντησε στα greeklish, ευγενικά και σχεδόν τηλεγραφικά σε κάποιες όχι και τόσο ξεκάθαρες ερωτήσεις.  

ελc: Δημοσθένης Αγραφιώτης. Επάγγελμα:
Δημοσθένης Αγραφιώτης:
Ποιητής, intermedia artist, performer. Επίτιμος καθηγητής Κοινωνιολογίας.
 
ελc: Crrrisis-Grrreece…συχνά «παίζετε» με λέξεις και έννοιες
Δ.Α.:
Ως ποιητής δουλεύω με τις λέξεις σαν πρώτη ύλη. Δηλαδή με τα γράμματα που τις απαρτίζουν, τους ήχους και τις ομοιότητες. Τις παρ-εξηγήσεις και τα ολισθήματα της γλώσσας.

ελc: Dada, fluxus, σουρεαλισμός. Σας έχουν επηρεάσει ή έχετε ταυτιστεί;
Δ.Α.:
Έχω επηρεαστεί κυρίως από τα δύο πρώτα. Το ερώτημα όμως είναι πως τα δύο αυτά ρεύματα, μπορούν να προκαλέσουν νέες πρωτοβουλίες σε έναν κόσμο κρίσεων χωρίς ισχυρή κρίση – ακόμα και στην Ελλάδα που δεν τα γνώρισε σε βάθος.

ελc: Δώστε ένα ορισμό για τα παρακάτω:

-Επιτελέσεις
Τελετή χωρίς θρησκεία. Ανταλλαγή ενέργειας με το κοινό. Δημιουργία καθρέφτη για τον καλλιτέχνη και το «κοινό».

-Θρησκεία
Μόνο με το ιερό όταν τίθεται ζήτημα για το βέβηλο.

-Αυτοσχεδιασμός
Έχοντας προηγουμένως δημιουργήσει ένα δομημένο σύμπαν που προβλέπει και τον αυτοσχεδιασμό, την ένταση της στιγμής και την συμμετοχή του κοινού.

-Ευ Ζην
Ζώντας με αναφορές στον Εμπεδοκλή και τον Επίκουρο. Αταραξία, φιλία και άνοιγμα στο άγνωστο.

-Ιντερνετ
Εργαλείο με δύναμη και ατέλειες.

-Ψυχαγωγία
Ταξίδια, clever art.

ελc: Ποιο από τα έργα σας (συνολικά, ή σε κάθε κατηγορία) θεωρείτε ότι μπορεί να έχει ασκήσει μεγαλύτερη επιρροή στο κοινό;
Δ.Α.:
Στην Αμερική η ποίηση μου, στη Γαλλία τα intermedia (διαμέσα) και ο συνδυασμός των πολλαπλών εκφράσεων μου. Στην Κίνα η απασχόληση μου με τα γράμματα σε σχέση με τα ιδεογράμματα και στην Ιαπωνία η επιτέλεση και η φωτογραφία. Στην Ελλάδα …

ελc: Τι επιδιώκετε ή αντιμετωπίζετε στις συνεργασίες/συναντήσεις σας με τόσες διαφορετικές κουλτούρες;
Δ.Α.:
Συνεχή διάλογο με τη διαφορά κάθε μορφής. Συνεχή αναζήτηση της ου-τοπίας και της ου-χρονίας. Λελογισμένη αθωότητα για να έρθει το διαφορετικό.

ελc: Πολιτική στην Τέχνη-Τέχνη στην Πολιτική.
Δ.Α.:
Η ποίηση είναι πυκνή και μακροχρόνια πολιτική. Η ποίηση είναι άσκηση πάνω στο χρόνο, την επινόηση και τη φαντασία, άρα η απαρχή της πολιτικής.
 
ελc: Θαυμάζετε κάτι;
Δ.Α.:
Την πλαστικότητα του ανθρώπινου πνεύματος σε κάθε σημείο του πλανήτη.

ελc: Θυμώνετε με κάτι;
Δ.Α.:
Με τους μικρόνους και τους αδαείς πονηρούς.
 
ελc: Πως τα πάτε με την νέα γενιά μουσικών αλλά και με τη μουσική με «νέα μέσα» γενικότερα;
Δ.Α.:
Μαθαίνω πολλά απ’αυτούς – απόλυτη ευγνωμοσύνη σε αυτούς. Τα νέα μέσα είναι ένας τεράστιος χώρος έρευνας που όμως απαιτεί μια προβληματική υψηλού βαθμού πολυπλοκότητας. Είναι ισχυρά, γι’ αυτό χρειάζεται μια σύνθετη καλλιτεχνική προσέγγιση, ατομική και συλλογική.

ελc: Στις 12 Ιουνίου εμφανίζεστε σε έναν χώρο ιδιαίτερα αγαπητό στο νεανικό και ανήσυχο κοινό της πόλης. Τι θα παρουσιάσετε;
Δ.Α.:
Ποιήματα μορφοποιημένα με ρυθμούς, ποιήματα επιτελεστικά, ποιήματα εικονοσχηματικά σε σχέση με τις αναζητήσεις του Τηλέμαχου Μούσα και των συνεργατών – ένας τόπος τομής ποίησης και τζαζ.
 
Da Venice
euxaristo gia tin katanoisi

Περισσότερες πληροφορίες για το έργο του Δ.Αγραφιώτη δείτε εδώ

Την Παρασκευή 12 Ιουνίου εμφανίζεται με τον Τ.Μούσα στο Six Dogs

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.