90 χρόνια Εθνικό Θέατρο: Δείτε το πρόγραμμα για το καλοκαίρι και τη χειμερινή σεζόν 2022-2023 με την επιστροφή της Πειραματικής Σκηνής

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Γιάννης Μόσχος, παρουσίασε το πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου για το καλοκαίρι δίνοντας και μια πρώτη γεύση του προγραμματισμού για τη χειμερινή σεζόν 2022-2023

«Το Εθνικό Θέατρο ανήκει σε όλους μας, γι’ αυτό και οφείλει να είναι ανοιχτό σε όλα τα άτομα, όλων των ηλικιών, όλων των χρωμάτων, όλων των φύλων, όλων των σεξουαλικών προσανατολισμών, όλων των σωματικών ιδιαιτεροτήτων, όλων των αισθητικών και ιδεολογικών αντιλήψεων, όλων των διαφορών που κάνουν τον καθένα από εμάς μοναδικό. Ένα θέατρο που προσκαλεί όλους να μετέχουν σε αυτό, κοινό και καλλιτέχνες», αναφέρει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Γιάννης Μόσχος, στην παρουσίαση του προγράμματος του Εθνικού Θεάτρου για το καλοκαίρι του 2022, αλλά και δίνοντας μια πρώτη γεύση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού για τη σεζόν 2022-2023.

Φέτος το Εθνικό Θέατρο κλείνει 90 χρόνια, από το 1932 έως σήμερα είναι παρόν παρά τις δυσκολίες που συνάντησε στην πορεία του, και συνεχίζει μνημονεύοντας στη σημερινή συνέντευξη τύπου στην Κεντρική Σκηνή του κτηρίου Τσίλλερ, ακριβώς στο ίδιο σημείο, εκεί όπου ακούστηκαν, τα λόγια του πρώτου σκηνοθέτη του ΕΘ, Φώτου Πολίτη, όταν το 1932 έθεσε στην ιστορική του ομιλία προς τους ηθοποιούς, τους στόχους ίδρυσης του Εθνικού:

«Εκείνο που θα ξεχωρίση το θέατρο τούτο από τις γνωστές μας θεατρικές επιχειρήσεις, είναι κάτι αρκετά σημαντικό και ουσιαστικό αυτό καθ’ εαυτό −είναι η δημιουργία καλλιτεχνικού θεατρικού πυρήνος στην Ελλάδα −είναι δηλαδή η προσπάθεια να δημιουργηθή ένα θέατρο, άξιο του ονόματός του και της αποστολής του −ένα θέατρο που να συγκεντρώνη τις καλύτερες −αν είναι δυνατόν− καλλιτεχνικές δυνάμεις, να τις πειθαρχήση και να τις ωθήση προς τον ίδιο ενιαίο σκοπό −προς τη δημιουργία μιας σκηνής με σταθερές καλλιτεχνικές βάσεις, με σταθερή καλλιτεχνική ηθική, μιας σκηνής που αν δεν μπορέση να δώση την οριστική μορφή στο ελληνικό θέατρο […] να προκαλέση όμως το σεβασμό προς τη σημασία που έχει η σκηνή, και να δείξη τη σοβαρότητα που ενυπάρχει στην ιδέα του θεάτρου».

Θυμίζοντας σε όλους τα παραπάνω λόγια ο Γιάννης Μόσχος σημείωσε τη διαχρονικότητά τους και διατύπωσε τις βασικές αρχές που πιστεύει ότι πρέπει να υπηρετήσει το Εθνικό και που αν και αυτονόητες θεωρεί σκόπιμο να επαναδιατυπωθούν, τώρα που το Θέατρο κλείνει τα 90 του χρόνια. Ανάμεσά τους είναι και να δίνει βήμα σε όλες τις γενιές: σε δόκιμους, ανερχόμενους, αλλά και πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες του θεάτρου και να προωθεί την ελληνική θεατρική γραφή.

Έτσι σημαντική είδηση για τον προγραμματισμό της σεζόν 2022-2023 αποτελεί η επιστροφή της Πειραματικής Σκηνής, στην οποία προστίθενται δύο λέξεις μετονομάζοντάς την σε Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών και τη δράση της να επανέρχεται στη Σκηνή «Κατίνα Παξινού». Την καλλιτεχνική διεύθυνση θα αναλάβουν τρεις σκηνοθέτες της νεότερης γενιάς, οι οποίοι θα διαδεχθούν ο ένας τον άλλον.

Συγκεκριμένα ο Γιώργος Κουτλής για τη θεατρική περίοδο 2022-23, θα ακολουθήσει η Κατερίνα Γιαννοπούλου (2023-24) κι έπειτα η Ελένη Ευθυμίου για το 2024-25. Και οι τρεις δημιουργοί τονίζουν σε κλιμα πλήρης σύμπνοιας μεταξύ τους και με μεγάλο ενθουσιασμό για τη θέση που καλούνται να υπηρετήσουν ότι σκοπός τους είναι να πιάσουν το νήμα από εκεί που το άφησαν ο Πρόδρομος Τσινικόρης και ο Ανέστης Αζάς, συνεχίζοντας από τη διακοπή του έργου τους στη συγκεκριμένη σκηνή, κι όχι μηδενίζοντας και ξεκινώντας από την αρχή. Σκοπός της Πειραματικής Σκηνής Νέων Δημιουργών θα είναι να επικεντρωθεί στην ελληνική γραφή και να γίνει ένας τόπος συνάντησης και ζύμωσης νέων ανήσυχων καλλιτεχνών παρουσιάζοντας παραστάσεις που θα αφορούν στο σήμερα κι όχι στο παρελθόν.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Γιάννης Μόσχος

Βαδίζοντας κατά την αρχή να υπηρετεί ένα πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο, Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, κλασικών και σύγχρονων, αλλά και να διερευνά νέες δραματουργικές φόρμες, ο καλλιτεχνικός διευθυντής ανακοίνωσε τη φυσιογνωμία που θα έχουν οι τρεις σκηνές του Εθνικού για τον χειμώνα του 2022-23. Το Κτήριο Τσίλλερ-Κεντρική Σκηνή θα είναι αφιερωμένο στους κλασικούς συγγραφείς και για τον χειμώνα το ρεπερτόριο περιλαμβάνει τους Βρυκόλακες του Ίψεν σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, τη Σπασμένη στάμνα, του Χάινριχ Φον Κλάιστ σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση-Νίκου Χατζόπουλου και το Ρωμαίος και Ιουλιέτα του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά.

Η Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» θα προσεγγίζει σύγχρονα, άπαιχτα έργα του ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου, με τα έργα του Ντμίτρι Ντανίλοβ: Ο άνθρωπος από το Παντόλσκ σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή, Ο άλλος της Πένυς Φυλακτάκη σε σκηνοθεσία Σοφία Πάσχου και το έργο Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα του Τόνυ Κούσνερ σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

Στο Θέατρο Rex-Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» θα παιχτούν μουσικά έργα και μικτά θεάματα, συγκεκριμένα Τα φώτα της πόλης του Τσάρλι Τσάπλιν σε μιούζικαλ σε μουσική Θοδωρή Οικονόμου και στίχους Σταύρου Σταύρου και σε σκηνοθεσία- χορογραφία της Αμάλια Μπένετ και το Μια νύχτα στην Επίδαυρο σε σύλληψη και σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου.

Τέλος στο Θέατρο Rex-Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη» θα στεγαστεί και φέτος το Μικρό Εθνικό με καλλιτεχνική υπεύθυνη τη Σοφία Βγενοπούλου και η Παιδική Σκηνή θα παρουσιάσει το έργο Η Χάιντι και τα βουνά, του Ανδρέα Φλουράκη σε σκηνοθεσία Ιώς Βουλγαράκη και η Εφηβική Σκηνή Το ξύπνημα της άνοιξης του Φρανκ Βέντεκιντ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καραούλη.

Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού
Αίας του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη | ©Karol Jarek

Για το φετινό καλοκαίρι το Εθνικό θέατρο κατεβαίνει Επίδαυρο με τη Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού και τον Αίαντα του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη στην πρώτη του φορά ως σκηνοθέτης στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Ο Γιάννης Μόσχος δίνοντας ραντεβού ξανά το φθινόπωρο για την αναλυτική ανακοίνωση του χειμερινού ρεπερτορίου αλλά και όλου του προγραμματισμού, σημείωσε όσον αφορά στο σκεπτικό της καλλιτεχνικής διεύθυνσης ότι το Εθνικό οφείλει να έχει συνέχεια, πιστεύοντας ότι ο εκάστοτε νέος διευθυντής του δεν καλείται να γκρεμίσει και να ξαναχτίσει τα πράγματα από την αρχή, αλλά να υιοθετήσει όλες τις θετικές μεταβολές προηγούμενων καλλιτεχνικών διευθύνσεων, καθώς και να εξελίξει τον οργανισμό εμπλουτίζοντας τη δραστηριότητά του με νέες πρωτοβουλίες και δίνοντας το δικό του καλλιτεχνικό στίγμα, χωρίς όμως να απαξιώνονται οι προσπάθειες που προηγήθηκαν.

Ενδεικτικά έκανε μια μικρή αναφορά στις κατευθυντήριες γραμμές για τη δραστηριότητα του χειμώνα, ανάμεσά τους περιλαμβάνονται: η επαναφορά του εναλλασσόμενου ρεπερτορίου στην Κεντρική Σκηνή του Κτηρίου Τσίλλερ, η δημιουργία νέου πιλοτικού προγράμματος για εξαρτημένα άτομα, η συνέχιση και ανάπτυξη προγράμματος εργαστηρίων προσωπικής ανάπτυξης κρατουμένων σε σωφρονιστικά ιδρύματα, η συνέχιση προγράμματος «Το Εθνικό δίνει πνοή» που αφορά στους post covid ασθενείς, οι ανοιχτές ακροάσεις σε όσο δυνατόν περισσότερες παραγωγές του Εθνικού, η προσπάθεια διασύνδεσης της δραματικής σχολής με την παραγωγική δραστηριότητα του θεάτρου.

Τέλος ο καλλιτεχνικός διευθυντής ανέφερε ότι μία από τις βασικές βλέψεις του Εθνικού είναι το άνοιγμά του στη διεθνή σκηνή, κάνοντας συμπαραγωγές και συμπράξεις με ξένους οργανισμούς, παρουσιάζοντας παραστάσεις του Εθνικού στο εξωτερικό, κάνοντας κάλεσμα σε ξένους σκηνοθέτες, ενώ διευκρινίζει ότι όλα αυτά δεν είναι εύκολα, ούτε άμεσα υλοποιήσιμα αλλά αφορούν στον μακροχρόνιο σχεδιασμό που αρχίζουν κι εμπλουτίζουν για το προσεχές μέλλον, και που για όλα αυτά απαραίτητο πρωτίστως είναι να βρεθούν οι οικονομικοί πόροι, φυσικά κυρίως από την στήριξη της πολιτείας από το Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και από συνεργασίες με άλλους φορείς.

Η παρουσίαση έκλεισε με ένα βίντεο με τα πρόσωπα όλων όσων εργάζονται στο Εθνικό Θέατρο και σε αυτούς ακριβώς τους «αφανείς ήρωες» την αφιέρωσε ο Γιάννης Μόσχος, λέγοντας:

«Το Εθνικό Θέατρο είναι οι άνθρωποί του, είναι οι εργαζόμενοί του, είναι όλοι αυτοί οι λαμπροί καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάστηκε τα τελευταία 90 χρόνια, αλλά και όλο το τεχνικό και διοικητικό προσωπικό που εργάζεται, αφανώς, πίσω από τη σκηνή. Οι άνθρωποί του είναι η παρακαταθήκη του, το παρόν, παρελθόν και μέλλον του».

Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού

Ακολουθεί ο αναλυτικός καλλιτεχνικός προγραμματισμός για το Καλοκαίρι 2022 και τη χειμερινή σεζόν 2022-23:

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2022

Μήδεια του Μποστ

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

8 και 9 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022

«Πώς μ’ εκνευρίζει ο χορός κι αυτές οι κορασίδες, που βγαίνουν δήθεν συμπονών όλες τις ηρωίδες!» Μήδεια, Μποστ

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα έργο-σταθμό της νεοελληνικής δραματουργίας στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού. Γραμμένη το 1993 σε δεκαπεντασύλλαβο, η Μήδεια του Μέντη Μποσταντζόγλου ή Μποστ, είναι μια εκρηκτική κωμωδία για τη σύγχρονη πραγματικότητα αυτής της χώρας. Οι ήρωες του έργου ανησυχούν για τον πληθωρισμό και την ανεργία, τη λιτότητα και τη δημόσια διαφθορά, τα δάνεια και τα επιδόματα, καθυστερούν στα ραντεβού τους γιατί πέφτουν πάνω σε πορείες, και λατρεύουν τα αρχαία ελληνικά –αρκεί, βέβαια, να μη χρειαστεί να τα διαβάσουν. Στον κόσμο του Μποστ συνυπάρχουν αναπάντεχα και αρμονικά η Μήδεια, η Αντιγόνη, ένας Ψαράς, ο Ιάσονας, μια Καλόγρια, ο Οιδίποδας, ο Ευριπίδης και ένας αλλόκοτος Χορός, κατορθώνοντας να διαλύσουν κάθε μας βεβαιότητα, «να επικρίνουν τους επικριτάς, να προβληματίσουν τους κριτάς και να ελευθερώσουν τους θεατάς».

Με μια δομή που θυμίζει τόσο επιθεώρηση όσο και αρχαία τραγωδία, η Μήδεια του Μποστ είναι μια σουρεαλιστική κατασκευή φτιαγμένη από απλά υλικά που αντικατοπτρίζει το παιχνιδιάρικο πνεύμα του δημιουργού της. Αυτού του πολυπρισματικού καλλιτέχνη, που εργάστηκε ως σκιτσογράφος, θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός αλλά και ζωγράφος. Αυτό που συνδέει όλες τις δημιουργίες του είναι το ανάγλυφο χιούμορ που μοιάζει να έχει βαθιές ρίζες στην ιστορία της γλώσσας και της χώρας μας. Ίσως και γι’ αυτό να έβρισκε τόσο φυσικό τον δεκαπεντασύλλαβο, ίσως και γι’ αυτό, τα σκίτσα του να συγγενεύουν με τη λαϊκή ζωγραφική και τη βυζαντινή αγιογραφία.

Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού

Με απαράμιλλη δεξιοτεχνία ο Μποστ φέρνει κοντά ετερόκλητους χαρακτήρες, από διαφορετικές ιστορικές περιόδους, με χιούμορ και τόλμη, παίζοντας απενοχοποιημένα με τους συνειρμούς που δημιουργεί η ακροβατική του γλώσσα. «Το πρώτο πράγμα που σε τραβάει στο έργο είναι η γλώσσα του. Ο λόγος του, αν και απλός, είναι έτσι φτιαγμένος που σε αιφνιδιάζει με την άρρηκτη σύνδεσή του με το παρόν, με τη δική μας ζωή μας, με τις δικές μας αγωνίες» σημειώνει ο Γιάννης Καλαβριανός.

Με έναν εκλεκτό 20μελή θίασο και μια μη αναμενόμενη ορχήστρα εγχόρδων με τέσσερις μουσικούς επί σκηνής, σε ένα σκηνικό που θυμίζει χρυσό ερειπιώνα η σκηνοθεσία με παιγνιώδη διάθεση βουτά στην ανελέητη κωμωδία του σπουδαίου συγγραφέα. Αντλώντας έμπνευση από την αισθητική του δημιουργού της και προσπαθώντας να προσεγγίσει την καθαρότητα της γελοιογραφίας, η παράσταση επιχειρεί μια κατάδυση στο καλλιτεχνικό σύμπαν του Μποστ.

Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός

Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Καλαβριανός, ΈριΚύργια

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Χορογραφία: Μαριάννα Καβαλλιεράτου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά

Βοηθός σκηνοθέτη: Κέλλυ Παπαδοπούλου

Β΄βοηθός σκηνοθέτη: Διονυσία Βλαστέλλη

Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Βλάχμπεη

Βοηθός ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος

Διανομή (με αλφαβητική σειρά)

Γιώργος Γλάστρας Τροφός

Θανάσης Δήμου Οιδίποδας

Άνδρη Θεοδότου Αντιγόνη

Στέλιος Ιακωβίδης Ευριπίδης

Θανάσης Ισιδώρου Ψαράς

Σύρμω Κεκέ Καλόγρια

Μαρία Κοσκινά               Κορυφαία

Φανή Παναγιωτίδου Εξάγγελος

Γιώργος Σαββίδης Καλόγερος

Σταύρος Σβήγκος Ιάσονας

Γαλήνη Χατζηπασχάλη               Μήδεια

Χορός (αλφαβητικά)

Μαρία Κωνσταντά, Ειρήνη Μακρή, Λυγερή Μητροπούλου, Ελπίδα Νικολάου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ματίνα Περγιουδάκη, Μαριάμ Ρουχάτζε, Θεοδοσία Σαββάκη, Νιόβη Χαραλάμπους.

Μουσικοί επί σκηνής (αλφαβητικά)

Παρασκευάς Κίτσος (κοντραμπάσο), Θοδωρής Οικονόμου (πιάνο–μουσική διεύθυνση), Δημήτρης Χουντής (σοπράνο σαξόφωνο), Μαρία Χριστίνα Harper (άρπα).

Φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή

Δημιουργία βίντεο: Xρήστος Συμεωνίδης

H παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Προπώληση εισιτηρίων: www.aefestival.gr/www.viva.gr/, καταστήματα Public και Public.gr

Κεντρικά εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου)

Αίας του Σοφοκλή

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

29 και 30 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022

 

«ς πότε γι πάντα;» Αίας του Σοφοκλή

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει στην Επίδαυρο τον εμβληματικό Αίαντα του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη, σε μια παράσταση που αναδεικνύει τη μετωπική σύγκρουση δύο αντίθετων κόσμων. Ο Αίας, ένας από τους γοητευτικότερους τραγικούς ήρωες πεθαίνει και μαζί του πεθαίνει μια ολόκληρη εποχή για την ανθρωπότητα. Ο Σοφοκλής καταγράφει στον Αίαντα μια οριακή στιγμή στην ανθρώπινη ιστορία. Τη στιγμή κατά την οποία ένας νέος κόσμος αναδύεται κι ένας παλιός κατακρημνίζεται, συμπαρασύροντας με θόρυβο τους παλιούς ήρωες και τα ιδανικά τους στην άβυσσο.

Αίας του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη | ©Karol Jarek

Τροία. Οι Έλληνες στρατιώτες πίστευαν πως εκστρατεύουν για δεκαπέντε μέρες, έχουν περάσει όμως δέκα χρόνια, δέκα βαρείς χειμώνες του πολέμου και είναι ακόμη εκεί. «ς πότε γι πάντα;» αναρωτιούνται οι ήρωες του Σοφοκλή, καθηλωμένοι σ’ αυτό το παγωμένο και αφιλόξενο περιβάλλον όπου ο χρόνος μοιάζει να μην κυλάει. Κι ανάμεσά τους, ο ένδοξος ήρωας και θρυλικός βασιλιάς της Σαλαμίνας: ο Αίας, ο γενναίος πολεμιστής. Όταν οι συμπολεμιστές του τού στερούν με δόλο τα όπλα του Αχιλλέα, την πιο μεγάλη αναγνώριση της πολεμικής του αρετής, ο Αίας δεν μπορεί να το δεχτεί, ούτε να το κατανοήσει. Ένας καινούριος κόσμος έχει αναδυθεί, στον οποίον εκείνος δεν χωρά: ο νέος αυτός κόσμος τιμά την διαλλακτικότητα και την ευστροφία του Οδυσσέα, αλλά αδιαφορεί για τις αξίες με τις οποίες γαλουχήθηκε ο Αίας.

«Αυτός ο πολύπλοκος ήρωας αντιπροσωπεύει έναν παλιό κόσμο που δεν μπόρεσε να μετασχηματιστεί και άρα δεν κατάφερε να επιβιώσει. Ο κόσμος του Αίαντα είναι ένα ρέον σύμπαν, μοντέλο ίσως του Ηρακλείτου, χωρίς την ανακούφιση όμως του φιλόσοφου περί συνέχειας των πραγμάτων. Σε αυτόν τον κόσμο ένα πράγμα είναι βέβαιο, η αβεβαιότητα. Καμία εξαίρεση από αυτόν τον νόμο. Ο Αίαντας βλέπει τον κόσμο όπως ακριβώς είναι και, αποφασίζοντας να πάει αντίθετα στη ροή του, γίνεται ο εαυτός του» σημειώνει ο σκηνοθέτης.

Αναγνωρίζοντας στον πυρήνα του αριστουργήματος του Σοφοκλή έναν βαθύ στοχασμό πάνω στην έννοια του χρόνου, τα αναποδογυρίσματα και τις αντιστροφές του, ο Ξάφης πειραματίζεται δραματουργικά και σκηνικά με τις ποιότητές του. Χωρίς εισόδους και εξόδους, με όλους τους ηθοποιούς επί σκηνής σε ένα παγωμένο σκηνικό τοπίο στη μέση του κατακαλόκαιρου, η σκηνοθεσία εμπνέεται από την ίδια την ψυχική κατάσταση του κεντρικού ήρωα για να μιλήσει για ένα τέλος εποχής αλλά και για την ίδια την αλλοπρόσαλλη και αδυσώπητη φύση του χρόνου.

Αίας του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη | ©Karol Jarek

Ιδωμένο μέσα από το προσωπικό πρίσμα ενός ήρωα που τον ξεπέρασε η ίδια του η εποχή, το αγεφύρωτο χάσμα που βλέπουμε να ανοίγει μπροστά στα μάτια μας, μοιάζει ακόμα πιο συνδεδεμένο με τη δική μας, σύγχρονη πραγματικότητα. Όσες χιλιετίες κι αν μας χωρίζουν από τον Αίαντα μπορούμε να αντιληφθούμε καλά την αδιαφορία του χρόνου μπροστά στις θνητές μας αγωνίες. Κάτω από τον έναστρο ουρανό της Επιδαύρου, εκεί που έχουν ακουστεί αμέτρητες φορές οι εκκλήσεις και τα μοιρολόγια των θνητών, θα αναρωτηθούμε αναπόφευκτα: πλησιάζουμε, άραγε, κι εμείς σε μια εποχή της ανθρωπότητας που δεν θα μας χωρά; Τα όσα παράλογα μας περιτριγυρίζουν μήπως σηματοδοτούν πως προσεγγίζουμε ταχύτατα μια εποχή κατά την οποία τα πράγματα δεν θα βγάζουν πια νόημα για εμάς; Κι, αν ναι, πόσο κοντά βρισκόμαστε στη στιγμή της σύγκρουσης; Πόσο απέχουμε απ’ αυτόν, τον νέο, άγνωστο κόσμο;

Αίας του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη | ©Karol Jarek

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος

Σκηνοθεσία: Αργύρης Ξάφης

Δραματουργική επεξεργασία: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Αργύρης Ξάφης

Σκηνικά: Μαρία Πανουργιά

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής

Χορογραφία: Χαρά Κότσαλη

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθός σκηνοθέτρια: Μαρία Σαββίδου

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Φωνητική προετοιμασία: Απόστολος Κίτσος

Δραματολόγος παράστασης: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου

Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Μάγια Κυριαζή

Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Βασιλική Αθανασοπούλου

Βοηθός σκηνογράφου: Σοφία Θεοδωράκη

Διανομή (με αλφαβητική σειρά)

Δημήτρης Ήμελλος                            Οδυσσέας

Δέσποινα Κούρτη                              Αθηνά

Τάσος Μικέλης                                  Ευρυσάκης

Γιάννης Νταλιάνης                           Μενέλαος

Εύη Σαουλίδου                                 Τέκμησσα

Στάθης Σταμουλακάτος                  Αίας

Χρίστος Στυλιανού                           Τεύκρος

Νίκος Χατζόπουλος                          Αγαμέμνων

Χορός (αλφαβητικά):

Ασημίνα Αναστασοπούλου, Δημήτρης Γεωργιάδης, Αφροδίτη Κατσαρού, Ερατώ Καραθανάση, Φάνης Κοσμάς, Λάμπρος Κωνσταντέας, Ευσταθία Λαγιόκαπα, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Ειρήνη Μπούνταλη, Φώτης Στρατηγός.

Μουσικοί επί σκηνής (αλφαβητικά):

Μάνος Βεντούρας (κόρνο), Σπύρος Βέργης (τρομπόνι), Μενέλαος Μωραΐτης (τούμπα).

Φωτογράφος παράστασης: Κάρολ Γιάρεκ

Δημιουργία βίντεο: Θωμάς Παλυβός

H παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Προπώληση εισιτηρίων: www.aefestival.gr/www.viva.gr/, καταστήματα Public και Public.gr

Κεντρικά εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου)

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ – ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ 2022

Μοιράσου την εμπειρία – Κέρδισε προνομιακές τιμές εισιτηρίων

Το Εθνικό Θέατρο αφουγκράζεται τη δύσκολη οικονομική συνθήκη των καιρών και προσφέρει ειδικά εκπτωτικά πακέτα για να καταστήσει την εμπειρία της Επιδαύρου πιο προσιτή.

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ 50€ • ΖΩΝΗ Α΄ 45€ • ΖΩΝΗ Β΄ 25€/ ΜΑΘΗΤΙΚΟ (ΩΣ 18 ΕΤΩΝ) 13€ • ΑΜΕΑ 5€ • ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ 20€, 15€, 10€ • ΑΝΕΡΓΩΝ 5€

Προπώληση εισιτηρίων: www.aefestival.gr/ , www.viva.gr/, καταστήματα Public και Public.gr. Πληροφορίες: www.n-t.gr/

Αίας του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη | ©Karol Jarek

ΕΚΠΤΩΤΙΚΑ ΠΑΚΕΤΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Α. Πακέτο 4 εισιτηρίων (ανά παράσταση):

Με την αγορά 4 εισιτηρίων σας προσφέρουμε το 1 δωρεάν

Η προσφορά ισχύει για Β ΖΩΝΗ και ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ

Β. Πακέτο 2 παραστάσεων:

Παρακολουθήστε και τις 2 καλοκαιρινές παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου (Μήδεια/Αίας) με έκπτωση έως 30%.

Εφόσον επιλέξετε να αγοράσετε εισιτήριο της ίδιας ζώνης και για τις 2 παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου (Μήδεια/Αίας), οι τιμές διαμορφώνονται ως εξής:

ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ: 40€ • ΖΩΝΗ Α΄:35€ • ΖΩΝΗ Β:20€• ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ Γ ΖΩΝΗ:15€ • ΑΝΩ ΔΙΑΖΩΜΑ Δ ΖΩΝΗ 10€

Σημειώσεις: Προκειμένου να εξασφαλίσετε τις θέσεις σας από τα πακέτα προσφορών, ακολουθείτε μία από τις δύο διαδικασίες που περιγράφονται στη συνέχεια:

Α. Ηλεκτρονικά με αποστολή e-mail με το αίτημά σας στο [email protected]aefestival.gr με τα εξής στοιχεία: πακέτο που σας ενδιαφέρει-παράσταση-ημερομηνία-ονοματεπώνυμο-τηλέφωνο-email.

Στη συνέχεια, λαμβάνετε link για την εξόφληση και προχωράτε τη διαδικασία αγοράς σύμφωνα με τις οδηγίες.

Σημειώνεται ότι με την παραπάνω διαδικασία δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής θέσεων αλλά αποστέλλονται οι καλύτερες δυνατές θέσεις που είναι διαθέσιμες την ώρα της αγοράς.

Β. Αγορά σε φυσικά καταστήματα

Κεντρικά εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου) και στα καταστήματα Public.

Οι προσφορές δεν λειτουργούν συνδυαστικά.

Δίπλα-δίπλα των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη

  

Δίπλα-δίπλα των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη

Κτήριο Τσίλλερ| Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»

Από 7 Μαΐου έως 5 Ιουνίου 2022

Το Εθνικό Θέατρο ανεβάζει φέτος, μετά από αρκετά χρόνια, και μια καλοκαιρινή παραγωγή αφιερωμένη στους μικρούς του φίλους. Μια συγκινητική και ταυτόχρονα ξεκαρδιστική παράσταση για θεατές από 3 ετών που θυμίζει σε όλους μας πως κάθε μας πράξη είναι κι ένα λιθαράκι σ’ ένα οικοδόμημα, που άλλοτε είναι ένα σπίτι, άλλοτε μια φιλία, άλλοτε μια δημιουργία, κι άλλοτε η ίδια η ζωή.

Οι πολυβραβευμένοι συγγραφείς παιδικού θεάτρου Άγγελος Αγγέλου και Έμη Σίνη (ιδρυτές της ομάδας ΚΟΠΕΡΝΙΚΟΣ), συνεργάζονται ξανά με το Μικρό Εθνικό, σ’ αυτήν την παράσταση που μας γεννά δημιουργικά ερωτήματα: Από τι υλικά χτίζονται τα σπίτια, τα κτήρια, οι σχέσεις, η υπομονή, η εμπιστοσύνη; Πώς αντιμετωπίζει κανείς τα εμπόδια και τις αναποδιές; Πώς διαχειριζόμαστε το λάθος μας; Μπορούμε μόνοι μας ή είναι καλύτερα να ζητήσουμε βοήθεια; Να μοιραστούμε την ιδέα μας ή να την κρατήσουμε για τον εαυτό μας;

Η φιλία, η αξία της συνεργασίας και της προσπάθειας, η επιμονή, η χαρά της επιτυχίας αλλά και η αντιμετώπιση της αποτυχίας, έννοιες που απασχολούν όλα τα παιδιά της σχολικής και προσχολικής ηλικίας, αποτελούν βασικά θέματα της παράστασης αυτής, που καταπιάνεται με τη δημιουργία, τον πειραματισμό, τον αυτοσχεδιασμό.

Ο Φοίβος Συμεωνίδης σκηνοθετεί μια πολύχρωμη παράσταση με εφόδια τους κώδικες του βωβού κινηματογράφου και της slapstick κωμωδίας και δημιουργεί χώρο για διάδραση με τα παιδιά. Οι μικροί θεατές παρακολουθούν μια όμορφη, αστεία και ταυτόχρονα συγκινητική ιστορία που εκτυλίσσεται σε ένα ανατρεπτικό σκηνικό που μοιάζει πολύ με οικοδομή. Καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά σε αυτό το «κατασκευαστικό» πανδαιμόνιο, προτείνοντας, στηρίζοντας, χτίζοντας, γκρεμίζοντας, απαντώντας σε ερωτήσεις και συμβουλεύοντας τους ήρωες στις κρίσιμες στιγμές της ιστορίας.

H παράσταση Δίπλα-δίπλα πραγματοποιείται και με την υποστήριξη του

This is Athens City Festival, που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων και υλοποιεί η Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ)

Η παράσταση θα παρουσιαστεί το καλοκαίρι και σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής.

Δίπλα-δίπλα των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη

Ταυτότητα παράστασης

Ιδέα-Δραματουργία: Άγγελος Αγγέλου, Έμη Σίνη

Σκηνοθεσία: Φοίβος Συμεωνίδης

Σκηνικά – Ειδικές κατασκευές: Μικαέλα Λιακατά, Ελένη Παπαναστασίου

Κοστούμια: Δέσποινα Μακαρούνη

Μουσική: Άγγελος Αγγέλου

Χορογραφίες: Κατερίνα Γεβετζή

Φωτισμοί: Βασίλης Παπακωνσταντίνου

Διανομή (με αλφαβητική σειρά)

Θανάσης Ζερίτης, Θανάσης Μεγαλόπουλος, Φοίβος Συμεωνίδης, Δανάη Τίκου

Φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή

Δημιουργία βίντεο: Πάτροκλος Σκαφίδας

Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr και στο  210.7234567 (με χρήση πιστωτικής-χρεωστικής κάρτας)

Δίπλα-δίπλα των Άγγελου Αγγέλου και Έμης Σίνη

ΔΕΛΦΟΙ

5ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ

14-29 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022

Το 5ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος θα πραγματοποιηθεί από τις 14 έως τις 29 Ιουλίου 2022 στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. Το εργαστήριο θα διευθύνει ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου με τη συνεργασία της Κωνσταντίνας Αγγελοπούλου (φωνητικό training), της Κάντυ Καρρά (σωματικό training) και του συνθέτη Δημήτρη Σκύλλα. Κεντρικός άξονας κατά τη φετινή διοργάνωση θα είναι η έρευνα πάνω στον προφητικό λόγο στο αρχαίο δράμα.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε νέους επαγγελματίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, χορογράφους και γενικά σε επαγγελματίες του θεάτρου που επιθυμούν να εστιάσουν και να εμβαθύνουν τη σπουδή τους πάνω στο αρχαίο δράμα. Στόχος του εργαστηρίου είναι η διάδοση και η μελέτη του αρχαίου δράματος, προσφέροντας εξειδικευμένη γνώση σε επαγγελματίες του θεάτρου, αλλά και η ενίσχυση του παγκόσμιου διαλόγου και προβληματισμού πάνω στο  αρχαίο δράμα και στη σύγχρονή του πρόσληψη και πρακτική προσέγγιση. 

Ο ΠΡΟΦΗΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

Η ιδιότητα του προφήτη ανά τους αιώνες έχει συνδεθεί με πρόσωπα που βιώνουν εμπειρίες πνευματικού τύπου. Το πρόσωπο είναι «ένθεο», βλέπει, ακούει και εντέλει βιώνει αυτό που για τους άλλους δεν υπάρχει. Βρίσκεται σε άμεση επαφή με μία ανώτερη δύναμη, η οποία του μιλάει με παράξενη φωνή, με ακατανόητα λόγια και το εξαναγκάζει σε φαινομενικά παράξενες και παράλογες πράξεις. Το πρόσωπο απομακρύνεται από τη συνηθισμένη συμπεριφορά του: το καταλαμβάνει η μανία.

Έχοντας ως κεντρικό άξονα τον προφητικό λόγο σαν ένα ανοιχτό πεδίο δραματουργικού υλικού και με αφορμή το πρόσωπο της Κασσάνδρας, στόχος του εργαστηρίου θα είναι να διερευνηθεί, μέσα από ένα εντατικό σωματικό και φωνητικό training, η ερμηνευτική κατάσταση της μανίας ατομικά και συλλογικά. Σκοπός, μέσω της έρευνας και της συν-διαμόρφωσης με τους συμμετέχοντες/-ουσες, είναι η δημιουργία και η παρουσίαση ενός δρώμενου: μιας πομπής στους αρχαιολογικούς χώρους των Δελφών που θα μετασχηματιστεί και θα εξελιχθεί σε ένα χορικό εκστατικής προφητείας.

Το Εργαστήριο που θεσμοθετήθηκε το 2016 πραγματοποιείται από το Εθνικό Θέατρο και το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών με την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου είναι μέλος του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος που δημιούργησε, συντονίζει και ενισχύει οικονομικά το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με στόχο την εκπαίδευση στο αρχαίο δράμα ανθρώπων του θεάτρου, την εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με το είδος και την ανάπτυξη συνθηκών συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων του θεάτρου από διαφορετικές χώρες.

Γλώσσες εργασίας

Ελληνικά-Αγγλικά (η γνώση της αγγλικής είναι απαραίτητη και από τους Έλληνες συμμετέχοντες).

Κόστος συμμετοχής

450€. Περιλαμβάνονται: Δίδακτρα, μεταφορά από την Αθήνα προς τους Δελφούς, διαμονή στον Ξενώνα του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, πρωινό και μεσημεριανό. 

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν το βιογραφικό τους και φωτογραφία τους έως και τις 10 Ιουνίου 2022 στην ηλεκτρονική διεύθυνση: [email protected] με την ένδειξη 5ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος. Η επιλογή των συμμετεχόντων θα γίνει από τα βιογραφικά και ίσως να ακολουθήσει συνέντευξή τους. Για περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικά βιογραφικά των διδασκόντων επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου:

https://www.n-t.gr/el/educ/ancientdramaintlworkshop

Επικοινωνία: [email protected], κ. Ειρήνη Μουντράκη, Υπ. Δραματολογίου & Διεθνών Σχέσεων

 

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ

ΧΕΙΜΕΡΙΝΗΣ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2022-2023

ΚΤΗΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Χένρικ Ίψεν – Βρυκόλακες

Σκηνοθεσία: Σταμάτης Φασουλής

Χάινριχ Φον Κλάιστ – Σπασμένη στάμνα 

Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης-Νίκος Χατζόπουλος

Ουίλλιαμ Σαίξπηρ  – Ρωμαίος και Ιουλιέτα

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς

ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»

Ντμίτρι Ντανίλοβ – Ο άνθρωπος από το Παντόλσκ

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής

Πένυς Φυλακτάκη – Ο άλλος

Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου

Τόνυ Κούσνερ – Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα

Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος

ΘΕΑΤΡΟ REX

ΣΚΗΝΗ «ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ»

Τσάρλι Τσάπλιν – Τα φώτα της πόλης 

Μιούζικαλ σε μουσική Θοδωρή Οικονόμου και στίχους Σταύρου Σταύρου

Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Αμάλια Μπένετ

Μια νύχτα στην Επίδαυρο

Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος

ΣΚΗΝΗ «ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ»

ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ

Καλλιτεχνική υπεύθυνη: Σοφία Βγενοπούλου

Παιδική Σκηνή

Ανδρέα Φλουράκη – Η Χάιντι και τα βουνά

Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη

Εφηβική Σκηνή

Φρανκ Βέντεκιντ –Το ξύπνημα της άνοιξης

Σκηνοθεσία: Γιάννης Καραούλης

Η Εφηβική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης «ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» που έχει ενταχθεί στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020.

ΣΚΗΝΗ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ» Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών

Καλλιτεχνικοί υπεύθυνοι:

Γιώργος Κουτλής (2022-23)

Κατερίνα Γιαννοπούλου (2023-24)

Ελένη Ευθυμίου (2024-25)

Πρόγραμμα: υπό διαμόρφωση

Εορτασμός των 100 χρόνων από τη γέννηση του Ιάκωβου Καμπανέλλη

Σύμπραξη με το Θέατρο Τέχνης

Το Εθνικό θα συμπράξει με το Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννηση του σπουδαίου Έλληνα δραματουργού. Οι δυο ιστορικοί θεατρικοί οργανισμοί που διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στην ανάδειξη του Ιάκωβου Καμπανέλλη ως ενός από τους κορυφαίους δραματουργούς της σύγχρονης ελληνικής γραφής, θα συνεργαστούν για να τιμήσουν από κοινού τον σημαντικό Έλληνα συγγραφέα.

Οι εκδηλώσεις εντάσσονται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων του ΥΠΠΟΑ για το «Λογοτεχνικό Έτος 2022 Ιάκωβος Καμπανέλλης».

Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια του Ιάκωβου Καμπανέλλη

Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας

Θέατρο της Οδού Φρυνίχου

Μια παραγωγή του Εθνικού της περιόδου 2020-21 που δεν παίχτηκε ποτέ μπροστά σε ζωντανό κοινό (έκανε μόνο ένα live-streaming), θα επανέλθει στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης της Οδού Φρυνίχου.

Βραδιά μνήμης για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη

Αίθουσα Εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου

Μια γιορτή μνήμης με θέμα τις παραστάσεις του Ιάκωβου Καμπανέλλη που έχουν ανέβει στο παρελθόν στο Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης, σε κοινή επιμέλεια των δύο θεατρικών οργανισμών και με τη συνεργασία της Κατερίνας Καμπανέλλη.

Σύμπραξη με το Θέατρο Τέχνης

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Κάθε βδομάδα μπορείτε να λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc mag με τις προτάσεις μας