«Ιδομενέας, βασιλιάς της Κρήτης» του Μότσαρτ

Όπερα σε τρεις πράξεις από το καινούριο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής «Οι νέοι της όπερας»

Η όπερα Ιδομενέας, βασιλιάς της Κρήτης του Β. Α. Μότσαρτ εγκαινιάζει το καινούριο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής «Οι νέοι της όπερας» και παρουσιάζεται για δύο μόνο παραστάσεις στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 4 και 6 Φεβρουαρίου 2018.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οι νέοι της όπερας» απευθύνεται σε νέους καλλιτέχνες που έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους και βρίσκονται στα πρώτα βήματα της επαγγελματικής τους διαδρομής. Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο διακεκριμένος τενόρος Βαγγέλης Χατζησίμος.

Η όπερα Ιδομενέας, βασιλιάς της Κρήτης του Β. Α. Μότσαρτ ανεβαίνει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ σε μεταγραφή για έξι έγχορδα και τσέμπαλο και επιλέχτηκε για δύο λόγους: πρώτον, ουσιαστικά ολοκληρώνει την εποχή της «σοβαρής όπερας» (opera seria), όπως αναπτύχθηκε στην Ευρώπη από το 1720 έως το 1800, και, δεύτερον, το μουσικό υλικό θέτει προκλήσεις χωρίς να βάζει ανυπέρβλητα τεχνικά εμπόδια για τους νέους καλλιτέχνες.

Λίγα λόγια για το έργο

Το 1781, σε ηλικία μόλις 25 ετών, ο νεαρός Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ [Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791] παρουσιάζει με μεγάλη επιτυχία στο Μόναχο την τρίπρακτη όπερα με τίτλο Ιδομενέας, βασιλιάς της Κρήτης. Το έργο βασίζεται στον γνωστό αρχαιοελληνικό μύθο και στο πεντάπρακτο δράμα του Αντουάν Ντανσέ [Antoine Danchet], το οποίο επεξεργάστηκε ο λιμπρετίστας κληρικός Τζαμπαττίστα Βαρέσκο [Giambattista Varesco].

Ο βασιλιάς της Κρήτης Ιδομενέας, μετά την πολιορκία της Τροίας, επιστρέφει στην πατρίδα του. Προκειμένου να σώσει το βασίλειό του καλείται να θυσιάσει τον γιο του, τον Ιδαμάνθη. Αλλά κι ο Ιδαμάνθης βρίσκεται εγκλωβισμένος ανάμεσα στον έρωτα δύο γυναικών: της αιχμάλωτης Τρωάδας Ίλιας και της Ηλέκτρας. Το δράμα κορυφώνεται με την πρόθεση της Ίλιας και του βασιλιά Ιδομενέα να θυσιαστούν.

Σημείωμα της σκηνοθέτιδας Μαρίας Γυπαράκη

«Σου στέλνω το λιμπρέτο και το πλάνο, για να μπορέσει ο κόμης του Γιόζεφ Zέαου [Graf Joseph Anton von Seeau] να δει πως όλα έγιναν σύμφωνα με τις προσταγές του» γράφει ο Λεοπόλδος Μότσαρτ από το Ζάλτσμπουργκ στον γιο του, που τέλειωνε τη σύνθεση του Ιδομενέα στο Μόναχο. Γραμμένη για την αυλή του πρίγκιπα εκλέκτορα Καρλ Τεοντόρ [Κarl Theodor], η όπερα, που είχε ως πρότυπό της την ομώνυμη λυρική τραγωδία του Αντρέ Καμπρά [André Campra] κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τον Διαφωτισμό, σκιαγραφώντας το πορτρέτο ενός μονάρχη που έρχεται σε αντιπαράθεση με τους αυστηρούς κανόνες της ελέω Θεού μοναρχίας, η οποία έχει αρχίσει να φθίνει. Νεωτερικό αλλά και βαθύτατα πολιτικό το λυρικό αυτό έργο ήταν, θέλω να πιστεύω, η σωστή επιλογή, για το πρώτο «μάθημα» των «Νέων της όπερας», που εδώ και μήνες ετοιμάζονται να βγουν στη σκηνή.

Η συνύπαρξη δασκάλων και μαθητών –γιατί ως δάσκαλοι θέλουμε να πιστεύουμε πως σταθήκαμε δίπλα τους– κλείνει με τη σημερινή παράσταση που αποσκοπεί όχι τόσο σε ένα θέαμα αψεγάδιαστο αλλά σε μια ερμηνεία συγκίνησης, σε μια έκφραση «αθωότητας» μακριά από τους ανταγωνισμούς και τα πάθη με τα οποία αργά ή γρήγορα βρίσκονται αντιμέτωποι όλοι όσοι διαβαίνουν την είσοδο του λυρικού κόσμου. Ας κάνουν λοιπόν τα πρώτα βήματά τους με τη μουσική του Μότσαρτ, που παραμένει ο αιώνιος συνομήλικός τους.

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα «Οι νέοι της όπερας»

«Οι νέοι της όπερας» είναι ένα πρόγραμμα εκπαιδευτικού χαρακτήρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που απευθύνεται σε νέους καλλιτέχνες. Κύριος στόχος του προγράμματος είναι να προσφέρει τη δυνατότητα σε νέους καλλιτέχνες να εξελίξουν και να παρουσιάσουν τις δυνατότητές τους σε ένα περιβάλλον εργασίας προστατευμένο αλλά και εποπτευόμενο από επαγγελματίες καταξιωμένους στο αντικείμενό τους. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες δοκιμάζονται σε ένα πραγματικό περιβάλλον εργασίας και παίρνουν μέρος έως και σε τρεις παραγωγές. Η καθοδήγηση και η εκπαίδευση των νέων καλλιτεχνών γίνεται από καταξιωμένους καλλιτέχνες της όπερας και όχι μόνο, όπως, μεταξύ άλλων, ο Βαγγέλης Χατζησίμος, ο σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου, ο αρχιμουσικός Άντζελο Καβαλλάρο [Angelo Cavallaro], η Χριστίνα Γιαννακοπούλου, ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος, η Σοφία Κυανίδου, ο Δημήτρης Τηλιακός, η Αγγελική Καθαρίου κ.ά.

Συντελεστές

Μουσική διδασκαλία / Μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Παπαπέτρου
Φωνητική διδασκαλία: Βαγγέλης Χατζησίμος – Σοφία Κυανίδου
Σκηνοθεσία: Μαρία Γυπαράκη
Επιμέλεια σκηνικού χώρου και κοστουμιών: Αλεξία Θεοδωράκη

Φωτισμοί: Δημήτρης Κουτάς
Επιμέλεια κίνησης: Ζυστίν Γκυσσό

Ιδομενέας: Χρήστος Δεληζώνας
Ιδαμάνθης: Ελένη Κομνή (4/2) – Λεονώρα Γαϊτάνου (6/2)
Ίλια: Δέσποινα Παναγιώτου (4/2) – Μαριέττα Σαρρή  (6/2)
Ηλέκτρα: Ελεάννα Κωνσταντά (4/2) – Αγγελική Βαρδάκα (6/2)
Αρβάκης: Κωνσταντίνος Ζαμπούνης
Φωνή από το μαντείο του Ποσειδώνα: Γιώργος Παπαδημητρίου

Φωνητικό σύνολο: Αγγελική-Ζωή Καραγκούνη, Άννυ Φασσέα

Μουσικοί Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Περικλής Τιμπλαλέξης (βιολί), Aλίκη Στεφανοπούλου (βιόλα), Ελευθερία Τόγια (βιόλα), Σοφία Ευκλείδου (βιολοντσέλο), Χάρης Παζαρούλας (κοντραμπάσο)

Φωτογραφίες: Ανδρέας Σιμόπουλος

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.