Το Frick Madison στη Νέα Υόρκη αποκτά το πρώτο αναγεννησιακό πορτρέτο μιας γυναίκας

O πίνακας του 16ου αιώνα, «Πορτρέτο μιας γυναίκας» του Ιταλού δασκάλου της Αναγέννησης Giovanni Battista Moroni αποκτά μόνιμη θέση στο μουσείο των Νεοϋορκέζων


Μια κοκκινομάλλα γυναίκα με ατσάλινο βλέμμα αποκτά μόνιμη θέση στο μουσείο Frick Madison και γίνεται το πρώτο αναγεννησιακό πορτρέτο γυναίκας από την ιταλική Αναγέννηση που θα ενταχθεί στη μόνιμη συλλογή του.

Μέσα από το επιχρυσωμένο πλαίσιο του, ο πίνακας, το «Πορτρέτο μιας νεαρής γυναίκας» (γύρω στα 1575) του Ιταλού αναγεννησιακού δασκάλου Giovanni Battista Moroni, ήταν το επίκεντρο της έκθεσης του 2019 με το έργο του στη συλλογή Frick που τώρα αποκτά μόνιμο σπίτι.

Giovanni Battista Moroni Portrait of a Young Woman, ca. 1575 Oil on canvas 20 3/8 x 16 3/8 in. (51.8 x 41.5 cm) Private collection Photo Michael Bodycomb

«Έχουμε δύο Τιτσιάνο, έχουμε έναν Τιντορέττο, έχουμε έναν Μπροντσίνο – και όλοι τους είναι άντρες», δήλωσε η Aimee Ng, επιμελήτρια που συνδιοργάνωσε την έκθεση του 2019, για τους πίνακες που υπάρχουν σήμερα στη συλλογή. «Οπότε πρόκειται για μια πολύ μεγάλη υπόθεση» συνεχίζει σε ανακοίνωσή της. Το έργο αποτελεί δωρεά στο μουσείο μέσω καταπιστεύματος ενός μακροχρόνιου μέλους του διοικητικού συμβουλίου, του Assadour O. Tavitian, ο οποίος πέθανε το 2020.

Ο πίνακας, μια «νοηματική απόκλιση» από τα συνηθισμένα αναγεννησιακά γυναικεία πορτρέτα, τα οποία τείνουν να προωθούν μια πιο σεμνή και συγκρατημένη εικόνα, είναι ο πιο σημαντικός αναγεννησιακός πίνακας που έχει αποκτηθεί εδώ και περισσότερο από μισό αιώνα από το Frick, «το οποίο είναι γνωστό για τους πίνακες Παλαιών Δασκάλων και τις ευρωπαϊκές καλές και διακοσμητικές τέχνες», δήλωσε η Ng. Η σεμνότητα που θα αναμέναμε να δούμε, δίνει θέση στον δυναμισμό και στην κριτική, επιδοκιμαστική ματιά.

Ο Moroni σε όλα σχεδόν τα πορτρέτα του εξετάζει την πραγματικότητα με μια νέα αμεσότητα και προσπαθεί να καταγράψει αυτό που βλέπει. Το σχετικά χαμηλών τόνων ύφος του προσθέτει στη διαφάνεια των πορτρέτων του, την αίσθηση ότι βλέπουμε πραγματικούς ανθρώπους όπως υπήρξαν – μη ιδεατούς, σχολαστικά παρατηρημένους και ψυχολογικά παρόντες, ειδικά στα άμεσα βλέμματά τους.
«Δεν είναι γνωστή ούτε η ταυτότητα της γυναίκας ούτε ο σκοπός του πορτρέτου, και δεν φαίνεται να ταιριάζει σαφώς σε κανέναν από τους λόγους για τους οποίους φτιάχνονταν συχνά πορτρέτα γυναικών: αρραβώνες ή η μετακόμιση ενός ζευγαριού σε ένα νέο, μεγαλύτερο σπίτι», δήλωσε η Aimee Ng.

Ο Moroni, γιος αρχιτέκτονα, πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του δουλεύοντας στο Albano, στη βόρεια Ιταλία, όπου γεννήθηκε κάπου μεταξύ 1520 και 1524, και σε άλλες περιφερειακές πόλεις όπως η Μπρέσια, το Μπέργκαμο και το Τρεντ, προτού επιστρέψει στη γενέτειρά του, όπου πέθανε το 1579 ή το 1580.

Στη δεκαετία του 1540 εκπαιδεύτηκε από τον Alessandro Bonvicino στην Μπρέσια, γνωστότερο ως Moretto (ή ο Μαυριτανός) της Μπρέσια, και επηρεάστηκε επίσης από την ακρίβεια του Lorenzo Lotto, ο οποίος είχε περάσει αρκετά χρόνια στην πόλη.

Από τα περίπου 125 πορτρέτα του Moroni που είναι γνωστό ότι υπάρχουν, περίπου 15 είναι πορτρέτα μόνο γυναικών, σύμφωνα με το μουσείο.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.