Η σκηνοθέτης Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη στο elculture.gr

"Η πολλή δουλειά και αλήθεια στις προθέσεις της δημιουργίας είναι ικανές να βοηθήσουν στη σωτηρία της ψυχούλας μας"

ελc: Τι ακριβώς είναι το “Καλοκαίρι του κύριου Ζόμερ”  και ποιος  ακριβώς είναι αυτός ο περίεργος κύριος που είναι πασίγνωστος αλλά κανείς δεν ξέρει τίποτα  γι’αυτόν;

To “Καλοκαίρι του κύριου Ζόμερ”  είναι μια ιστορία ενηλικίωσης και απόκτησης ταυτότητας. Ένας άντρας γύρω στα 40, σε υπαρξιακό τέλμα, ξεκινά να αφηγηθεί την ιστορία της ζωής του στον μοναδικό του σύντροφο, το καναρίνι του. Η ιστορία αφορά σε τέσσερα περιστατικά της παιδικής του ηλικίας, τα οποία συνδέονται με την εμφάνιση ενός παράξενου ανθρώπου, του κυρίου Ζόμερ. Η γνωριμία του αφηγητή με τον κύριο Ζόμερ θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη μετέπειτα ζωή του αφηγητή. Ο κύριος Ζόμερ είναι ένας αντιήρωας, δεν μπορεί κανείς εύκολα να τον χαρακτηρίσει. Δεν έχει ούτε ακριβώς θετικό, ούτε αρνητικό πρόσημο, είναι κάποιος που συνεχώς περπατάει, χωρίς σταματημό. Είναι μια δισυπόστατη φιγούρα που συμβολίζει τόσο την έλλειψη φόβου όσο και την έλλειψη απόλαυσης.

ελc: Aυτό το βιβλίο του Ζίσκιντ είναι μια ιστορία για την παιδικότητα, νομίζω. Πώς  διαχειρίζεσαι στην παράσταση αυτό το στοιχείο;

Το διήγημα όντως είναι μια σπουδή στην αθωότητα και παιδικότητα που ο άνθρωπος χάνει μεγαλώνοντας. Η παιδικότητα δεν έχει φόβο, ο ήρωας μας όμως είναι γεμάτος φοβίες και ανασφάλειες. Μέσα από την αφήγηση της ιστορίας  του όμως, για πρώτη φορά, διαπραγματεύεται την ταυτότητά του, τις πραγματικές του επιθυμίες του και τελικά κατορθώνει να δει και τις πολλές του φοβίες ώστε να τις αντιμετωπίσει. 

ελc: Πώς δούλεψες τη διασκευή του βιβλίου; Πόσο δύσκολη είναι η μεταφορά ενός λογοτεχνικού έργου στη σκηνή;

Η διασκευή ενός διηγήματος είναι μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία. Το συγκεκριμένο κείμενο το δουλεύω καιρό, αφήνοντας και το ένστικτό μου να με οδηγήσει. Στο Λονδίνο όπου σπούδασα είχαμε εργαστεί πάνω σε διασκευές διηγημάτων, ωστόσο το συγκεκριμένο κείμενο, έχοντας ένα πιο συμβολικό και φιλοσοφικό χαρακτήρα, με δυσκόλεψε ιδιαίτερα, σε σχέση κυρίως  με την ερμηνεία του. Τελικά αποφάσισα να αφήσω ανοιχτές κάποιες πόρτες  στην ερμηνεία των θεατών.

ελc: Η παράστασή σου είναι ένας μονόλογος. Πώς εμφανίζεις τον περίγυρο, τα υπόλοιπα πρόσωπα του βιβλίου;

Όλοι οι ρόλοι του κειμένου παρουσιάζονται από τον ίδιο τον αφηγητή, ο οποίος  μόνο με το αίσθημα και το σώμα του παρουσιάζει και τα γεγονότα της ιστορίας με ελάχιστα σκηνικά μέσα. Ολόκληρη η ιστορία περνάει από το βίωμα του μοναδικού ηθοποιού, του Νίκου Γεωργάκη, ο οποίος στήνει στη σκηνή αυτοσχέδια τη δική του θεατρική παράσταση με θεατή τον ίδιο του τον εαυτό και το καναρίνι του.

ελc: Ασχολείσαι με το σωματικό θέατρο. Σε αυτή την παράσταση υπάρχουν ανάλογα στοιχεία;

Η παράσταση είναι ιδωμένη σωματικά, μιας και ο Νίκος υποδύεται μόνο με αλλαγές σωματικών στάσεων και θέσεων όλους τους ρόλους του κειμένου. Τώρα το τι σημαίνει σωματικό θέατρο είναι μια μεγάλη ιστορία ιδιαίτερα στην Ελλάδα, όπου δεν υπάρχει αντίστοιχη εκπαίδευση, παρ’ όλα αυτά για μένα το θέατρο είναι κυρίως σωματικό και ενεργειακό. Και όπως είχε πει και ο μεγάλος ηθοποιός Μάικλ Τσέχωφ: «Τα πάντα εξαρτώνται από τη σωματική ενέργεια που βγάζει ο ηθοποιός στη σκηνή».  Ο Νίκος αναμετρήθηκε με κάτι περισσότερο σωματικό από αυτό που είχε συνηθίσει και νομίζω ότι το υιοθέτησε και το απήλαυσε. 

ελc: Πιστεύεις ότι η κρίση επηρεάζει το θέατρο; Σε αγχώνει αυτή η πραγματικότητα;

Η κρίση έχει επηρεάσει πολύ το θέατρο στην Ελλάδα που είναι μια μικρή αγορά και που τα πάντα δεν αντιμετωπίζονται και εντελώς αξιοκρατικά. Ναι, με αγχώνει η κατάσταση και προσπαθώ να σκεφτώ, όπως όλοι, τρόπους αντιμετώπισης της κρίσης. Ίσως η επαφή με το εξωτερικό να είναι μια λύση για να μη βυθίζεται κανείς στη μιζέρια των καταστάσεων, όπως  και η πολλή δουλειά και αλήθεια στις προθέσεις της δημιουργίας, είναι ικανές να βοηθήσουν τουλάχιστον στη σωτηρία της ψυχούλας μας. 

ελc: Και ένα μεγάλο σου όνειρο…

Ένα μεγάλο μου όνειρο είναι να κατορθώσω να ορίζω τις συνθήκες εργασίας μου στην εκάστοτε παράσταση ώστε να υπάρχει μία συνέχεια, μία ροή και η οικονομική δυνατότητα να κάνω θέατρο με τον τρόπο που το έχω φανταστεί.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.