“Noguchi and Greece, Greece, and Noguchi” – Η συναρπαστική εξερεύνηση της σχέσης του Ισάμου Νογκούτσι με την Ελλάδα

Μέσα από ένα συναρπαστικό οπτικό δοκίμιο με επιστολές, φωτογραφίες, σκίτσα και λόγια του ίδιου του καλλιτέχνη, η έκδοση φωτίζει τη βαθιά σχέση που μοιράστηκε ο Νογκούτσι με την Ελλάδα

Μυήθηκε στην ελληνική μυθολογία από πολύ μικρή ηλικία όταν η μητέρα του θα επιλέξει να του διαβάζει τα βράδια και αργότερα θα σχεδιάσει σκηνικά εμπνευσμένα από τους ελληνικούς μύθους για τις παραστάσεις της Μάρθα Γκράχαμ. Ο Ισάμου Νογκούτσι (Ιsamu Noguchi) ήταν ένας από τους πιο επιδραστικούς Αμερικανούς καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες τοπίου του 20ού αιώνα, χαράσσοντας μια καλλιτεχνική σταδιοδρομία που διήρκεσε έξι δεκαετίες.

Το στυλ του Noguchi ταλαντευόταν μεταξύ του παραδοσιακού και του μοντέρνου, του λεπτού και του τολμηρού, ενώ τα έργα του κυμαίνονταν από γλυπτά μέχρι έπιπλα και φωτιστικά, κεραμικά, αρχιτεκτονική, τοπία και σκηνικά.

Isamu Noguchi in Greece, 1988. Photo: Martha Swope. The Noguchi Museum Archives, 03889. ˝ The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum / Artists Rights Society (ARS) / Photo by Martha Swope ˝ The New York Public Library for the Performing Arts

 

Kyoko Kawamura and Nikos Kouroussis with the Omphalos stone at Delphi, Greece, 1988. Photo: Isamu Noguchi. The Noguchi Museum Archives, 143879. É The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum / Artists Rights Society (ARS)

 

Η έκδοση Noguchi and Greece, Greece, and Noguchi, κυκλοφόρησε πριν από μερικές ημέρες και καλύπτοντας τη γλυπτική, το ντιζάιν και την αρχιτεκτονική, η δίτομη αυτή έκδοση, επιτυγχάνει μια συναρπαστική εξερεύνηση της σχέσης του Ισάμου Νογκούτσι με την Ελλάδα, την οποία επισκεπτόταν τακτικά επί δεκαετίες, καθώς και τη σημαντική συμβολή του στη δημιουργική κοινότητα.

 

 

Μέσα από ένα συναρπαστικό οπτικό δοκίμιο που περιλαμβάνει επιστολές, φωτογραφίες, σκίτσα και λόγια του ίδιου του καλλιτέχνη, η έκδοση φωτίζει τη βαθιά σχέση που μοιράστηκε ο Νογκούτσι με τη χώρα, αποκαλύπτοντας τη μακροχρόνια γοητεία του για τη χώρα μας, τη διαρκή επιρροή της ελληνικής τέχνης, του σχεδιασμού και της εξελισσόμενης πολιτιστικής ταυτότητας στη διεθνιστική του προοπτική.

«Κατά τη διάρκεια των παιδικών του χρόνων μέσω της μητέρας του που του διάβαζε μυθολογία. Αργότερα συνεργάστηκε σε πολλαπλά σκηνικά με τη Μάρθα Γκράχαμ ερμηνεύοντας ελληνικούς μύθους. Ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από ένα ταξίδι στην Carrara της Ιταλίας σε αναζήτηση μαρμάρου τη δεκαετία του ’50. Χρησιμοποίησε το μάρμαρο του πεντελικού στην έκθεσή του στην γκαλερί Stable Gallery στη Νέα Υόρκη το 1958», μας αναφέρουν η Ελένη Πεταλωτή και ο Λεωνίδας Τραμπούκης, ιδρυτές του δημιουργικού studio Objects of common interest (OoCI) με έδρα την Ελλάδα και τη Νέα Υόρκη και επίκεντρο τη δημιουργία εγκαταστάσεων νεκρής φύσης και βιωματικών περιβαλλόντων και αντικειμένων.

 

Isamu Noguchi, Bird C (Mu), 1958. Greek marble. Photo: Rudolph Burckhardt. The Noguchi Museum Archives, 01781. É The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum / Artists Rights Society (ARS)

 

Isamu Noguchi. Akari 24N, undated. Photo: Michio Noguchi. The Noguchi Museum Archives, 03498. © The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum / Artists Rights Society (ARS)

 

Το OoCI έγραψε την εισαγωγή και συνέβαλε στο βιβλίο, μαζί με άλλους αξιόλογους συγγραφείς όπως οι Diane Apostolos-Cappadona, Hsiao-Yun Chu, Dakin Hart, Isamu Noguchi, Nicolas Paissios και Jannis Varelas. Το βιβλίο συνοδεύεται από μια σειρά απαντητικών κειμένων και έργων τέχνης του OoCI, που επεκτείνουν το ερευνητικό και εκθεσιακό πρόγραμμα που ξεκίνησε με το Μουσείο Νογκούτσι στη Νέα Υόρκη.

Νέα δοκίμια εμβαθύνουν στις γόνιμες συνεργασίες του Νογκούτσι με χορευτές και χορογράφους που εμπνέονται από Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της καινοτόμου Αμερικανίδας χορογράφου Martha Graham, και τη σταδιακή ανάπτυξη της πραγματικά διεπιστημονικής πρακτικής του Νογκούτσι. Ένα πορτρέτο του Νογκούτσι, ο οποίος ήταν ήδη ένας άριστος ταξιδιώτης πριν ξεκινήσει για πρώτη φορά τις εξερευνήσεις του στην Ελλάδα, παρέχεται από ένα στοχασμό για τη μεταμορφωτική σχέση του με τον αρχιτέκτονα Buckminster Fuller, ο οποίος είδε τον Noguchi ως το πρόσωπο του κόσμου που ήταν.

«Ελλάδα… Ω, είναι αγάπη μου. Νιώθω σαν να γεννήθηκα εδώ» είχε δηλώσει ο Ισάμου Νογκούτσι για την Ελλάδα.

 

Photo: Martha Swope. The Noguchi Museum Archives, 03886. É The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum / Artists Rights Society (ARS) / Photo by Martha Swope É The New York Public Library for the Performing Arts

 

Isamu Noguchi with Kouros at the Fourteen Americans exhibition, Museum of Modern Art, New York, 1946. Photo: Eliot Elisofon. The Noguchi Museum Archives, 04336. ˝ Shutterstock / The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum / Artists Rights Society (ARS)

 

 

Συζητώντας για τον Ισάμου Νογκούτσι με την Ελένη Πεταλωτή και τον Λεωνίδα Τραμπούκη για να μάθουμε περισσότερα, μοιράζονται μαζί μας: 

Ποιο ήταν το στοιχείο που κυριολεκτικά αγαπούσε στην Ελλάδα;

Ο Ισάμου Νογκούτσι ήταν παγκόσμιος ταξιδιώτης και απορρόφησε πληροφορίες, συναισθήματα και ατμόσφαιρες από όλα τα ταξίδια του. Στην Ελλάδα γνώρισε και έγινε φίλος με πολλούς ανθρώπους και καλλιτέχνες της εποχής με τους οποίους έμεινε σε στενή σχέση ανταλλάσσοντας αλληλογραφία. Τον έλκυαν ιδιαίτερα οι αποχρώσεις της Ελλάδας, το λευκό του μαρμάρου κάτω από τον ελληνικό ήλιο, τα τοπία και τα ερείπια.

Πόσο δύσκολο ήταν να συγκεντρωθεί αυτό το υλικό που περιλαμβάνεται στο βιβλίο;

Ήταν μια διαδικασία 2 ετών για εμάς από την αρχή μέχρι το τέλος του βιβλίου, η οποία ξεκίνησε με συζητήσεις με τον ανώτερο επιμελητή του Μουσείου Noguchi Dakin Hart και ξεκίνησε με μακρά έρευνα στα αρχεία του Μουσείου, που δεν ήταν ακόμη ψηφιοποιημένα εκείνη την εποχή.

Αυτό ήταν ακριβώς πριν από τα πανδημικά κλεισίματα και με όλο αυτό το υλικό αρχίσαμε να δουλεύουμε πάνω στο concept και το storyboard του βιβλίου, αναλύοντας και κατανοώντας αυτές τις πληροφορίες σε διάστημα 6 μηνών.

Στη συνέχεια συνεργαστήκαμε με τον εκδοτικό οίκο Atelier Editions και τον DAP και ξεκινήσαμε την ανάπτυξη του βιβλίου με πρόσθετη έρευνα στην Ελλάδα, δικαιώματα εικόνων και ανάθεση κειμένων και συνεισφορών σε συγγραφείς, φωτογράφους και καλλιτέχνες που βλέπετε σε όλους τους δύο τόμους.

 

Yoshiko “Shirley” Yamaguchi at the Parthenon, Acropolis, Athens, Greece, 1953.Photo: Isamu Noguchi. The Noguchi Museum Archives, 08269.3. ©The Isamu Noguchi Foundation and Garden Museum / Artists Rights Society (ARS)

 

Το βιβλίο Noguchi and Greece, Greece, and Noguchi συν-εκδίδεται από τις εκδόσεις Atelier Éditions και την D.A.P. 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.