Σε έναν από τους σπουδαιότερους λατινοαμερικανούς συνθέτες της εποχής, τον Joaquín Orellana Mejía, είναι αφιερωμένη η μεγάλη συναυλία που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Τετάρτη 28 Ιουνίου στις 9 το βράδυ, στο πλαίσιο της documenta 14, της οποίας θα παρουσιαστεί σε πρώτη παγκόσμια η σύνθεση «Συμφωνία από τον Τρίτο Κόσμο» του φημισμένου δημιουργού από τη Γουατεμάλα.
Συμφωνία από τον Τρίτο Κόσμο (Sinfonía desde el Tercer Mundo)
Το θέμα της Συμφωνίας, η οποία εμπεριέχει στοιχεία της μουσικής παράδοσης της Γουατεμάλας, αναφέρεται στην πρόσφατη ιστορία της Λατινικής Αμερικής και αποτελεί ένα μουσικό αφήγημα επηρεασμένο από την αποικιοκρατία, τον εμφύλιο πόλεμο, την οικονομική ένδεια αλλά και την πολιτισμική ανταλλαγή και καινοτομία, όπως εκφράζονται από την έννοια του Τρίτου Κόσμου.
Ο Χοακίν Ορεγιάνα Μεχία κατασκευάζει μόνος του τα «ηχητικά εργαλεία» του, όπως ο ίδιος ονομάζει τα όργανα που χρησιμοποιεί σε κάθε συναυλία του. Δεν πρόκειται ακριβώς για μουσικά όργανα –παρότι προέρχονται από παραδοσιακά κρουστά της Κεντρικής Αμερικής, ειδικά από την μαρίμπα–, αλλά ούτε και για γλυπτά, αν και μοιάζουν. Ο ίδιος ο δημιουργός τους τονίζει τη χρηστική τους αξία, διά της οποίας μετατρέπονται σε οργανικά στοιχεία του ηχητικού τοπίου, μέρη αυτής καθεαυτής της σύνθεσης.
Από τις 17 Ιουνίου έως τις 16 Ιουλίου φιλοξενείται στο Φουαγιέ Πλατείας της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης η εγκατάσταση Ηχητικά εργαλεία του Χοακίν Ορεγιάνα Μεχία (διοργάνωση documenta 14).
Joaquín Orellana Mejía
Ο Χοακίν Ορεγιάνα Μεχία γεννήθηκε το 1930 στην Πόλη της Γουατεμάλας. Από μικρή ηλικία έδειξε την κλίση του στη μουσική αυτοσχεδιάζοντας με τους ρυθμούς, τις λέξεις και τους φυσικούς ήχους. Σπούδασε μουσική στο Εθνικό Κονσερβατόριο Μουσικής Germán Alcántara, από το οποίο αποφοίτησε με δίπλωμα βιολιού το 1959. Συνέθεσε το πρώτο του έργο με θέμα τον μυστικισμό «Exorcismo para piano» στα 17 του χρόνια.
Μελέτησε σύνθεση στο Λατινοαμερικανικό Κέντρο Ανώτατων Μουσικών Σπουδών του Μπουένος Άιρες, παράλληλα, πήρε μαθήματα Δομικής Γλωσσολογίας, Φιλοσοφίας της Τέχνης και Οπτικοακουστικών Τεχνολογιών. Το 1973, άρχισε να ασχολείται με τον ηλεκτροακουστικό πειραματισμό μέσω της αναλογικής τεχνολογίας. Δημιούργησε το δικό του ύφος βασιζόμενος, μεταξύ άλλων, και στην κρεολική παράδοση, ένα ύφος που συνδυάζει τους ήχους της Γουατεμάλας με την ηλεκτροακουστική μουσική.
Το 1965 προκάλεσε αίσθηση η παρουσίαση μέρους του έργου του στο Β΄ Διαμερικανικό Φεστιβάλ Μουσικής (Ουάσινγκτον, ΗΠΑ), Το 2012 η μουσική του χρησιμοποιήθηκε σε ταινία κινουμένων σχεδίων της Walt Disney, στην οποία ο μεξικανός εικαστικός δημιουργός Carlos Amorales και ο Julián Lede κλήθηκαν να αναπαραστήσουν οπτικοακουστικά μια παρτιτούρα του Ορεγιάνα.
Είναι η πιο πολυσυζητημένη διεθνής έκθεση σύγχρονης τέχνης, η οποία παρουσιάζει κάθε πέντε χρόνια νέες κατευθύνσεις σε ένα διεθνές κοινό και πραγματοποιείται φέτος για πρώτη φορά και στην Αθήνα (8/4-16/7), εκτός από στο Κάσσελ της Γερμανίας (10/6-17/9). Στο πλαίσιο της έκθεσης έχουν προγραμματιστεί συναυλίες –οι περισσότερες θα γίνουν και στο ΜΜΑ–, οι οποίες δεν αποτελούν απλώς μια εισαγωγή στα κυρίαρχα θέματα που απασχολούν την documenta 14, αλλά και προέκταση τόσο του προγράμματός της όσο και του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Μεγάρου.