Ένα εικαστικό ταξίδι στα παρασκήνια της ταινίας «Η Φόνισσα» όπου η αφήγηση συναντά το καλλιτεχνικό όραμα. Σε σκηνοθεσία Εύας Νάθενα, με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον ρόλο της Φόνισσας, αυτό το κινηματογραφικό εγχείρημα συνδυάζει τον πλούτο του μυθιστορήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη με τα μαγευτικά τοπία της Ελλάδας.
Ως Conceptual Photography Consultant σε αυτό το έργο, ο Γιώργος Τατάκης απαθανάτισε τη μαγεία που εκτυλίχθηκε τόσο μπροστά όσο και πίσω από τον κινηματογραφικό φακό.
Το ταξίδι μας ξεκινά από τον Σχοινιά, όπου ο φωτογράφος δημιούργησε οικογενειακά πορτρέτα, τα οποία βλέπουμε στους τοίχους του κάθε σπιτιού κατά τη διάρκεια της ταινίας. Πέρα όμως από τα προκαθορισμένα αυτά πορτρέτα, ο Τατάκης είχε την ευελιξία κατά την κινηματογράφιση να προσθέσει τη δική του ματιά, δημιουργώντας μία προσωπική, ξεχωριστή φωτογραφική αφήγηση.
Σχοινιάς, Αττική
Οικογενειακά Πορτρέτα
Τα πορτρέτα που βλέπουμε στην ταινία δημιουργήθηκαν από τον Γιώργο Τατάκη. Αυτά αφορούν σε οικογενειακές φωτογραφίες, τις οποίες η κάθε οικογένεια έχει στο σπίτι της και παίζουν αφηγηματικό ρόλο στην ταινία.
Σκηνή από ένα όνειρο
Σε μία από τις επισκέψεις του φωτογράφου κατά την κινηματογράφιση στον Σχοινιά, ο Τατάκης φωτογράφισε μία σκηνή από ένα όνειρο. Ο φωτογράφος αξιοποίησε το δραματικό φως που προσέφεραν τα πυκνά σύννεφα που βρισκόντουσαν πάνω από την περιοχή των γυρισμάτων. Σε συνδυασμό με τον σουρεαλισμό της σκηνής των μαυροντυμένων γυναικών και του απομονωμένου γυμνού δέντρου, οι φωτογραφίες εντυπωσιάζουν.
Μουντανίστικα, Μάνη, Πελοπόννησος
Το ταξίδι μας συνεχίζεται στο σχεδόν έρημο χωριό των Μουντανίστικων στη Μάνη. Οι δύσκολες καιρικές συνθήκες, με τους δυνατούς ανέμους, το τσουχτερό κρύο και τη συνεχή βροχή, έκαναν το τοπίο και τις σκηνές ακόμη πιο δυνατές. Ο Τατάκης αποτύπωσε την ωμή ομορφιά της τοποθεσίας μέσα από το φακό του.
Ένα χωριό από πέτρα: Δυναμικές Μεταμορφώσεις
Αυτό το σχεδόν εγκαταλελειμμένο χωριό έγινε ο κεντρικός κόμβος για τα εξωτερικά γυρίσματα, με τα πέτρινα σπίτια και τους πύργους του να προσθέτουν μια μυστικιστική ποιότητα στην οπτική αφήγηση της ταινίας. Οι καιρικές συνθήκες μεταμόρφωναν τελείως το σκηνικό, πολλές φορές κάθε μερικά λεπτά της ώρας.
Σκηνές: Γέννηση, έκτρωση, κηδείες
Αυτές οι σημαντικές σκηνές για τον κύκλο της ζωής των χαρακτήρων του έργου, δεν θα μπορούσαν να λείπουν από την αφήγηση του Τατάκη.
Κατά τη σκηνή της γέννησης, καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο φωτισμός του διευθυντή φωτογραφίας, Παναγιώτη Βασιλάκη. Ο φωτισμός που επιλέχθηκε για τα γυρίσματα ταίριαζε στις προτιμήσεις του φωτογράφου, ο οποίος αποτύπωσε τη σκηνή με τα χαρακτηριστικά του κάδρα.
Η σκηνή της συγκεκαλυμμένης έκτρωσης απαθανατίζει μια κομβική στιγμή. Η εικόνα περικλείει την πολυπλοκότητα της κοινωνικής δυναμικής, αποκαλύπτοντας ότι τα ίδια τα θύματα, πολλές φορές γίνονται συνένοχοι στην απόκρυψη των αγωνιών που βιώνουν. Η στοιχειωμένη απεικόνιση υπογραμμίζει τον περίπλοκο ιστό της σιωπής και της συνενοχής σε μια κοινωνία που διαιωνίζει τον πόνο των γυναικών.
Οι σκηνές με τις κηδείες έδωσαν τροφή για τη δημιουργία πολύ δυνατών εικόνων από τον Τατάκη. Ξεχωρίζει η εικόνα με τη σωρό της γυναίκας μέσα στο φέρετρο, περιτριγυρισμένης από τις μοιρολογίστρες, αλλά και η φωτογραφία με τη «Φόνισσα» να ακολουθεί την πομπή της κηδείας των δύο κοριτσιών.
Σκηνή: Η Φόνισσα και ο βοσκός
Μία από τις φωτογραφίες έγινε κατά τη συνάντηση της Φόνισσας με έναν ντόπιο βοσκό (Γιάννης Τσορτέκης). Στη σκηνή βλέπουμε και ένα κοπάδι προβάτων, τα οποία οδηγούσε ένας πραγματικός βοσκός της περιοχής.
Σκηνή: Φλασμπάκ στο κατώι της μητέρας
Σε αυτή τη σκηνή η Φόνισσα είναι σε νεαρή ηλικία (Γεωργιάννα Νταλάρα) και βρίσκεται στο κατώι του σπιτιού της μαζί με τη μητέρα της (Μαρία Πρωτόπαππα). Η σκηνογραφία της Εύας Νάθενας στον συγκεκριμένο χώρο έδωσε ένα εντυπωσιακό κάδρο για τις φωτογραφίες του Τατάκη.
Σκηνή: Ο Γάμος
Σε αυτή τη σύνθετη σκηνή, το πλήθος των βοηθητικών ηθοποιών έπαιξε καθοριστικό ρόλο, καθιστώντας τη μία από τις πολυπλοκότερες σκηνές των γυρισμάτων. Ακόμη, ένα επιπλέον συνεργείο αφιερώθηκε στο ντύσιμο των χαρακτήρων με ρούχα εμπνευσμένα από την παράδοση της Ελλάδας. Το επίκεντρο της σκηνής περιστρέφεται γύρω από έναν γάμο του χωριού, ο οποίος ενσωματώνεται στην αφήγηση της Φόνισσας καθώς περνάει η Χαδούλα.
Η Φόνισσα: Κινηματογραφική Οδύσσεια Συναισθημάτων
Η Φόνισσα υπόσχεται όχι απλώς μια κινηματογραφική εμπειρία αλλά μια βαθιά εξερεύνηση του ανθρώπινου πνεύματος. Αυτό το συναρπαστικό ταξίδι, που αντηχεί πολύ μετά τους τίτλους τέλους, προσκαλεί τους θεατές σε έναν κόσμο όπου οι κοινωνικοί αγώνες, οι σιωπηλές μάχες των γυναικών και οι ανείπωτες αλήθειες συγκλίνουν.
Λόγω της δημιουργικής ελευθερίας που του δόθηκε από την παραγωγή της ταινίας, οι φωτογραφίες του Γιώργου Τατάκη, αποτελούν μία δεύτερη, ξεχωριστή ανάγνωση.