7 Bιβλία που ξεχωρίσαμε από τις πρόσφατες κυκλοφορίες

Βιβλία που ξεχωρίσαμε από την πρόσφατη εκδοτική κυκλοφορία

Επιμέλεια: Πέπη Νικολοπούλου

 

Τα ξεχωρίσαμε και ποικίλουν σε περιεχόμενο και αφηγηματική μορφή. Όλα κεντρίζουν το ενδιαφέρον είτε πρόκειται για την εμπειρία μιας απόπειρας δολοφονίας (Μαχαίρι), είτε για μια ιστορία μυστηρίου διανθισμένη με ψυχολογική διερεύνηση (Μελέτη Περίπτωσης), είτε για μια συγκλονιστική ιχνηλάτηση ενός προσωπικού ταξιδιού στο σκοτάδι της «υστερίας» (Αθέατος Πόνος), είτε για μερικές απολαυστικές σύντομες χιουμοριστικές ιστορίες (Ξέρει η πάπια πού είναι η λίμνη), είτε για κείμενα παθιασμένα για τα μείζονα ζητήματα που απασχολούν τη σύγχρονη γυναίκα (Περί γυναικών), είτε για δοκίμια για τη δημιουργική διαδικασία της γραφής, είτε για μια αληθινή περιπέτεια κατασκοπίας (Άσεντεν, ή ο Βρετανός πράκτορας).

 

[ 1 ]

Μαχαίρι – Σαλμάν Ρούσντι | Εκδόσεις Ψυχογιός

 

 

Ο πολυβραβευμένος συγγραφέας, ινδικής καταγωγής Σαλμάν Ρούσντι μετά την κυκλοφορία του βιβλίου «Σατανικοί Στίχοι» που αν και μυθιστόρημα έκανε αναφορές στον προφήτη Μωάμεθ και στο κοράνι πριν από 37 χρόνια είχε γίνει στόχος των φανατικών ισλαμιστών.

Δύο χρόνια μετά τη δολοφονική απόπειρα εναντίον του ο Σαλμάν Ρούσντι επιστρέφει –κυριολεκτικά και μεταφορικά– στον τόπο του εγκλήματος με έναν μοναδικό τρόπο αφήγησης με το νέο του βιβλίο το Μαχαίρι. Ξαναθυμάται την επίθεση του εικοσιτετράχρονου Χάντι Ματάρ στο Ίδρυμα Τσατάκουα της Νέας Υόρκης, τον Αύγουστο του 2022, εισχωρεί στο μυαλό του επίδοξου δολοφόνου του για να ψάξει απαντήσεις, εκφράζει την ευγνωμοσύνη του για τους ανθρώπους που τον βοήθησαν από τα πρώτα λεπτά, που έμειναν στο πλευρό του, που έδειξαν αλληλεγγύη παντού στον κόσμο.

Η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο είναι καθηλωτική για τους αναγνώστες των μυθιστορημάτων του, αλλά όχι μόνο. Η φωνή του είναι η φωνή ενός υπερασπιστή της ελευθερίας της έκφρασης σε έναν κόσμο που διέρχεται μόνιμη κρίση. Το Μαχαίρι αποτελεί μια έκκληση προς τον ελεύθερο κόσμο να αντισταθεί στην επέλαση του αυταρχισμού και της λογοκρισίας. Μια έκκληση για περισσότερη ελευθερία και δημοκρατία, σεβασμό στη διαφορετικότητα και την άποψη των άλλων.

Ο Ρούσντι βάζει το δάχτυλο στη δική του πληγή μιλώντας εξ ονόματος όλων όσοι πιστεύουν ακόμη ότι η γλώσσα μπορεί να γίνει ασπίδα μπροστά στα μαχαίρια της βίας.

Το βιβλίο Μαχαίρι κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ψυχογιός. 

 

[ 2 ]

Μελέτη περίπτωσης – Graeme Macrae Burnet | Εκδόσεις Μεταίχμιο

 

 

Στo Μελέτη περίπτωσης, ο Graeme Macrae Burnet μπολιάζει αυτά τα τετράδια με τη δική του έρευνα για τον Κόλινς Μπρέιθγουεϊτ. Το αποτέλεσμα είναι μια εντυπωσιακή –και συχνά πολύ χιουμοριστική– διερεύνηση της ψυχικής υγείας, της ταυτότητας και της αλήθειας, από έναν από τους πιο επινοητικούς συγγραφείς του καιρού μας. Το βιβλίο ήταν υποψήφιο για Βραβείο Booker 2022. 

Λονδίνο, 1965. Μια νεαρή κοπέλα πιστεύει ότι ένας χαρισματικός ψυχοθεραπευτής, ο Κόλινς Μπρέιθγουεϊτ, οδήγησε την αδερφή της στην αυτοκτονία. Για να επιβεβαιώσει τις υποψίες της, υιοθετεί μια πλαστή ταυτότητα και τον επισκέπτεται ως πελάτισσα, καταγράφοντας τις εμπειρίες της σε μια σειρά από τετράδια. Σύντομα όμως αρχίζει να αμφισβητεί τα πάντα. Ακόμα και τον ίδιο της τον εαυτό. Ένα πολύ διασκεδαστικό λογοτεχνικό παιχνίδι, κάτι ανάμεσα σε ιστορία μυστηρίου και ψυχολογικό δράμα.

Το βιβλίο Μελέτη περίπτωσης, (μφρ. Χίλντα Παπαδημητρίου) κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μεταίχμο.

 

[ 3 ]

Αθέατος πόνος – Emily Wells | Εκδόσεις Ίκαρος

 

 

Η Έμιλι Γουέλς πέρασε τα παιδικά της χρόνια βιώνοντας αφόρητους πόνους. Μια σωματική κατάσταση που τη δέχτηκε ως συνεπακόλουθο της χορευτικής καριέρας της στον απαιτητικό χώρο του μπαλέτου. Σε όλο αυτό το διάστημα, κάθε ιατρική επίσκεψη κατέληγε στην ίδια διάγνωση, στο ίδιο αδιέξοδο: «Ήταν όλα στο μυαλό της».

Στο Αθέατος πόνος, η συγγραφέας ιχνηλατεί το δύσκολο προσωπικό της ταξίδι σε μια προσπάθεια να ορίσει τον χρόνιο πόνο που βιώνει όλη της τη ζωή. Αντλώντας από τα έργα του Φρόιντ, της Σόνταγκ κ.ά., ανιχνεύει τον ιστορικό μίτο που συνδέει τους «υστερικούς» ασθενείς στο Παρίσι του 19ου αιώνα με τους σύγχρονους εναλλακτικούς θεραπευτές του Λος Άντζελες στοχεύοντας να βρει απαντήσεις. Στο επίκεντρο του λογοτεχνικού της εγχειρήματος βρίσκεται το καίριο ερώτημα: Πώς να διαγνώσουμε και να εκφράσουμε γλωσσικά μια εμπειρία που είναι ταυτόχρονα τόσο ιδιωτική όσο και δημόσια, τόσο ποιοτικά υποκειμενική όσο και ποσοτικά μετρήσιμη;

Το βιβλίο Αθέατος πόνος, (μφρ. Βαγγέλης Προβιάς) κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ίκαρος.

 

[ 4 ]

Ξέρει η πάπια πού είναι η λίμνη. Ιστορίες & αμαρτίες – Χρήστος Χωμενίδης | Εκδόσεις Πατάκη

 

 

… Μέσα µου ζει ένας σκάνταλος τύπος, ένας καλικάντζαρος. Θα λαχταρούσε η ζωή µου όλη να είναι πιρουέτες. Να ακροβατώ έξω νου και νόµου, να παραβιάζω ωράρια και να γονιµοποιώ ωάρια, να αδιαφορώ για τις συνέπειες των πράξεών µου – σάµπως αυτοί που τις µετρούν και τις ξαναµετρούν βγάζουν καµία άκρη; ξεφεύγουν µήπως από το τυχαίο κι από το πρόσκαιρο της ύπαρξης; Να νιώθω τις στιγµές σαν νότες, να υπακούω στον εσωτερικό µου µονάχα ρυθµό… Μέσα µου επιµένει να χοροπηδάει το πιτσιρίκι εκείνο που έκανε διαρκώς ζηµιές, που έβγαζε σε όλους γλώσσα, που ο κόσµος του ήταν άγραφο χαρτί, άλλοτε το ζωγράφιζε, άλλοτε το µουτζούρωνε, κάποτε του έβαζε φωτιά…
Θαυµάζω όσους ξεκινούν για το περίπτερο και βρίσκονται στην άλλη άκρη του κόσµου. Τους όπου γης και πατρίς, τους ανθρώπους-πουλιά. Εγώ είµαι δέντρο. Γίνεται δέντρο το πουλί, πουλί το δέντρο; Ως δέντρο τι µπορείς να ελπίζεις;

Να δροσίζεις όποιους ξαποσταίνουν στον ίσκιο σου. Να σε προτιµούν τα φτερωτά, για να φτιάχνουν τις φωλιές τους. Να απολαµβάνουν τους καρπούς σου τα σκιούρια και οι αλεπουδίτσες. Κυρίως δε, όταν σηκώνεται άνεµος, να φουσκώνουν οι φυλλωσιές σου σαν πανιά καραβιού κι ας σε κρατούν οι ρίζες σου στο ίδιο µέρος. Να κάνεις τον αέρα µουσική κι η µουσική σου να φτάνει εκεί που εσύ δεν θα βρεθείς ποτέ. «Πάλι τραγουδάει το δέντρο…» να λένε.

Το βιβλίο Ξέρει η πάπια πού είναι η λίμνη. Ιστορίες & αμαρτίες κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη.

 

[ 5 ]

Περί Γυναικών – Σούζαν Σόνταγκ | Εκδόσεις Gutenberg

 

 

Η Σούζαν Σόνταγκ δεν υπήρξε μονάχα μία από τις πιο πρωτότυπες και επιδραστικές φωνές των αμερικανικών γραμμάτων, αλλά και μία από τις σπουδαιότερες προσωπικότητες του εικοστού αιώνα. Στον ανά χείρας τόμο συγκεντρώνονται για πρώτη φορά ορισμένα από τα πιο διεισδυτικά της άρθρα και δοκίμια, κείμενα παθιασμένα και αιρετικά, για τα μείζονα ζητήματα που απασχολούν τη σύγχρονη γυναίκα: την ομορφιά, τα γηρατειά, τη χειραφέτηση, τη σεξουαλικότητα, την αντίστασή της στην εξουσία της πατριαρχίας, και γενικότερα τη θέση της σε έναν κόσμο διαρκώς μεταβαλλόμενο και με ελάχιστες σταθερές.

«Η ενόχληση που αισθάνεται μια γυναίκα κάθε ϕορά που λέει την ηλικία της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αγχωτική συνειδητοποίηση της ανθρώπινης θνητότητας που μας διακατέχει όλους κάθε τόσο. Υπάρχει μια κοινή πεποίθηση ότι σε κανέναν, άντρα ή γυναίκα, δεν αρέσει να γερνάει. Μετά τα τριάντα πέντε η αναϕορά στην ηλικία κάποιου ϕέρει μαζί της την υπενθύμιση ότι πλησιάζει προς το τέλος της ζωής του. Δεν υπάρχει τίποτα το παράλογο σε αυτή την αγωνία. Ούτε υπάρχει κάτι αϕύσικο στο άγχος και στον θυμό που αισθάνονται όσοι άνθρωποι είναι πολύ γέροι για τη χωρίς τέλος ϕθορά των δυνάμεών τους, σωματικών και πνευματικών. Η προχωρημένη ηλικία είναι χωρίς αμϕιβολία μια δοκιμασία που πρέπει να την υπομείνει κανείς στωικά.

Είναι ένα ναυάγιο, παρά το θάρρος με το οποίο οι ηλικιωμένοι επιμένουν να συνεχίζουν το ταξίδι. Αλλά ο αντικειμενικός, ιερός πόνος των γηρατειών είναι άλλης τάξης από τον υποκειμενικό, χυδαίο πόνο του να μεγαλώνεις. Τα γηρατειά είναι ένα αληθινό μαρτύριο, το οποίο άντρες και γυναίκες θα περάσουν με παρόμοιο τρόπο. Το να μεγαλώνεις είναι κυρίως μια δοκιμασία της ϕαντασίας –μια ηθική ασθένεια, μια κοινωνική παθολογία–, χαρακτηριστικό της οποίας είναι ότι πλήττει περισσότερο τις γυναίκες απ’ ό,τι τους άντρες. Ειδικά οι γυναίκες είναι εκείνες που βιώνουν το να μεγαλώνουν (δηλαδή όλα όσα προηγούνται ως τα αληθινά γηρατειά) με τόση αποστροϕή, ακόμα και με ντροπή.»

Με τα άρθρα και τα δοκίμιά της, η Σόνταγκ «προσφέρει τροφή για σκέψη που χορταίνει ακόμα και τους πιο απαιτητικούς αναγνώστες» (The Times). Συγγραφέας, φιλόσοφος, δημοσιογράφος, ακτιβίστρια, η Σούζαν Σόνταγκ (Νέα Υόρκη, 1933-2004) δίδαξε σε διάσημα πανεπιστήμια και είχε πλούσιο συγγραφικό και καλλιτεχνικό έργο.

Το βιβλίο Περί γυναικών, (μφρ. Δανάη Σιωζίου) κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Gutenberg.

[ 6 ]

Άσεντεν ή ο Βρετανός πράκτορας – Σόμερσετ Μομ | Eκδόσεις Πατάκη

 

 

To βιβλίο Άσεντεν ή ο Βρετανός πράκτορας εξιστορεί τις περιπέτειες του Άσεντεν, Βρετανού θεατρικού συγγραφέα, που κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου εντάσσεται στη Βρετανική Υπηρεσία Πληροφοριών. Τη στρατολόγησή του αναλαμβάνει ένας αξιωματούχος ψηλά στην ιεραρχία, γνωστός με το αρχικό «Ρ». Η πρώτη αποστολή που του αναθέτει είναι να ταξιδέψει στην Ελβετία και να επιχειρήσει να αντλήσει πληροφορίες προς όφελος της βρετανικής κυβέρνησης. Ο Άσεντεν θα μπλέξει με την ελβετική αστυνομία, θα συναντήσει «συνδέσμους» από την Ευρώπη και την Ινδία, θα εκβιάσει και θα εκβιαστεί, θα απειλήσει και θα απειληθεί. Για την προάσπιση των συμφερόντων της Βρετανίας θα ταξιδέψει επίσης στη Ρωσία της επανάστασης του 1917, προκειμένου να ασκήσει επιρροή ώστε να παραμείνει η Ρωσία στον πόλεμο κατά της Γερμανίας. Ο Άσεντεν θα κινηθεί είτε με την πειθώ είτε δωροδοκώντας και εκβιάζοντας. Όμως ποτέ, σε καμία αποστολή, δεν έχει, ούτε χρησιμοποιεί, όπλο.

Στο Άσεντεν ο Σόμερσετ Μομ αξιοποίησε μυθοπλαστικά τις δικές του εμπειρίες, καθώς ήταν μέλος της Βρετανικής Υπηρεσίας Πληροφοριών κατά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο.

Το βιβλίο πρωτοεκδόθηκε το 1928 στη Μεγάλη Βρετανία και μεταφράζεται έκτοτε συνεχώς – στα ελληνικά εκδίδεται τώρα για πρώτη φορά. Το 1936 ο Άλφρεντ Χίτσκοκ σκηνοθέτησε την ταινία Μυστικός πράκτωρ, βασισμένη στο Άσεντεν, το οποίο επίσης ενέπνευσε συγγραφείς όπως ο Ίαν Φλέμινγκ, ο Τζον Λε Καρρέ, ο Γκράχαμ Γκριν και ο Ρέιμοντ Τσάντλερ.

Το βιβλίο Άσεντεν ή ο Βρετανός πράκτορας (μφρ. Λαϊνά, Μαρία και Μεζίτη, Μάνια) κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη.

 

[ 7 ]

Γραφή κοφτερή σαν μαχαίρι – Annie Ernaux | Εκδόσεις Μεταίχμιο

 

 

Mια σπουδαία και διαφωτιστική συνομιλία μεταξύ της νομπελίστριας συγγραφέα και του Γάλλου συγγραφέα και Καθηγητή Λογοτεχνίας Frédéric-Yves Jeannet, που φωτίζει το συγγραφικό «εργοτάξιο» της Annie Ernaux.

Στο καθηλωτικό αυτό δοκίμιο η πρωτοπόρα του σύγχρονου autofiction μοιράζεται με τους αναγνώστες τη δημιουργική διαδικασία της γραφής που βασίζεται στη μνήμη – τη σκληρή ειλικρίνεια και τους συλλογισμούς που κρύβονται πίσω από την επιλογή λέξεων, ικανά να προσδώσουν αφηγηματική συνοχή και να ζωντανέψουν το ανθρώπινο βίωμα σε όλο του το συναισθηματικό μεγαλείο. Ένα αλησμόνητο βιβλίο για τους λάτρεις της Ernaux, της γραφής αλλά και της αλήθειας της.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της συνέντευξης, η μόνη μου έγνοια ήταν η ειλικρίνεια και η ακρίβεια· η τελευταία μάλιστα με δυσκόλευε περισσότερο από την πρώτη. Δεν είναι εύκολο να συνοψίσεις, χωρίς να ενοποιήσεις ή να περιορίσεις σε κάποιες αρχές, μια πρακτική γραφής που ξεκίνησε πριν από τριάντα χρόνια. Να αφήσεις να διαφανούν οι αναπόφευκτες αντιφάσεις της. Να προσκομίσεις συγκεκριμένες λεπτομέρειες για ό,τι ξεγλιστρά ολοφάνερα από τον χρόνο στη συνείδηση. Για ό,τι συναρμόζει τις φράσεις των βιβλίων μου, επιλέγει τις λέξεις τους, αυτή είναι η επιθυμία μου, και δεν μπορώ να τη μεταδώσω στους άλλους εφόσον διαφεύγει και από εμένα την ίδια. Πιστεύω όμως ότι μπορώ να καταδείξω τη στόχευση των κειμένων μου, να φανερώσω τους δικούς μου «λόγους» που γράφω.

Το βιβλίο Γραφή κοφτερή σαν μαχαίρι, (μφρ. Ρίτα Κολαΐτη) κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μεταίχμο.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.