The modern territory

Μπούλες, πατάτες και κανόνια

Η καντίνα Souzy Tros ανοίγει ξανά την Κυριακή 28 Απριλίου, για να γιορτάσει την έναρξη της εβδομάδας των Παθών με μπούλες, πατάτες και κανόνια. Συνοικοδεσπότες αυτήν τη φορά, μαζί με τη Μαρία Παπαδημητρίου, οι καλλιτέχνες Γιάννης Βαρελάς και Vassilis H. Επίτιμη προσκεκλημένη τους η δεκαεξάχρονη ευρηματική κολεκτίβα «του Γιάννη Βάρσου» στο ρόλο του… πυροβολικού.

Οι «Βολείς» με πατατοχτυπήματα (αντί για βαγιοχτυπήματα) παίζουν στο ωφέλιμο βεληνεκές των αυτοσχέδιων κανονιών τους, με στόχο την επέμβασή τους πάνω σε δύο νέα γλυπτά των Βαρελά και Vassili H. Τα έργα συμβολικά κείτονται από τις δυνάμεις που τους επιτίθενται κρίνοντάς τες ιαματικές και αποτρεπτικές μαζί.
Πράττοντας μέσα από τον επικοινωνιακό χώρο της εκτόνωσης και του αυθόρμητου, στόχος του δρώμενου είναι η αντανάκλαση της πολιτισμικής ταυτότητας της σημερινής Αθήνας. Οι Βαρελάς και Vassiis H. πλαισιώνουν το σύγχρονο μοντερνισμό -ο καθένας με το δικό του εικαστικό λεξιλόγιο- για να εξετάσουν αν η συλλογικότητα (η συμμετοχή και η ενεργοποίηση των πολιτών) είναι όντως ο κύριος τρόπος θεραπείας για τη σημερινή κρίση. Με γιορτινή διάθεση και με μη σοβαροφανή δράση, παίζουν με τις διαστάσεις της τύχης και της αποτυχίας, με σκοπό να πυροδοτήσουν την εξέταση της σχέσης της πολιτικής με την πολιτιστική παρέμβαση.

Η δουλειά του Γιάννη Βαρελά στηρίζεται σε έρευνες πάνω σε ιστορικές και πολιτισμικές αναφορές, με στόχο την επανεξέτασή τους και τον επαναπροσδιορισμό τους. Συγκεκριμένα, ο καλλιτέχνης ενδιαφέρεται για τη διερεύνηση των νοηματοδοτικών μηχανισμών της ανθρώπινης αντίληψης, δηλαδή εκείνων των διεργασιών που μας επιτρέπουν να αναγνωρίζουμε, να ταξινομούμε και να αξιολογούμε τον ψυχισμό μας και τον κόσμου που μας περιβάλλει, προκειμένου να τους αποκωδικοποιήσουμε και εκεί που χρειάζεται να τους τροποποιήσουμε. Η αναζήτηση αυτή κατευθύνει τον Βαρελά σε ιδιότυπες δραματουργίες που εκφράζονται μέσα από τη χρήση διαφορετικών υλικών και μέσων, όπως το σχέδιο, το κολάζ, το βίντεο και τα γλυπτά.

Αφετηρία της δουλειάς του Vassili H. είναι η ισχνή, φαντασιακή παρουσία των μοντέρνων κινημάτων στην τέχνη και στην αρχιτεκτονική στην Ελλάδα. Στη δουλειά του εμπεριέχονται και συγκρούονται οι μνήμες αυτών που δεν έχουμε (όπως η «κουλτούρα» του μοντερνισμού) με τα προσωπικά του βιώματα και με τις εμμονές του. Συγκεκριμένα, η εικαστική του πρακτική εμπεριέχει αναφορές σε τυπολογίες και μορφολογικές λεπτομέρειες των αρχιτεκτονικών κινημάτων του 20ού αιώνα, με σκοπό να εκθέσουν (αλλά και με έναν τρόπο να γεφυρώσουν) τις πραγματικές εκφάνσεις του μοντερνισμού του παρελθόντος με την ασάφεια της μνήμης τους και την αμφισημία της έκφρασής τους σήμερα. Η πρακτική του εκφράζεται με τη δημιουργία αφαιρετικών γεωμετρικά γλυπτικών σχημάτων, φωτοντουκουμέντων, ζωγραφικών έργων και βίντεο.

Το Souzy Tros είναι η πιο πρόσφατη πλατφόρμα του Τ. Α. Μ. Α. (Temporary Autonomous Museum for All) της Μαρίας Παπαδημητρίου. Είναι ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο παροχής εμπειριών και δημιουργικής έμπνευσης που απευθύνεται τόσο σε Έλληνες όσο και σε ξένους, μέσω της δημιουργίας ενός χρόνο-τραπεζικού συστήματος ανταλλαγής ιδεών, γνώσεων και τεχνικών. Φέροντας τη μορφή μιας παλιάς αθηναϊκής αυλής, λειτουργεί ως ένα σημείο συνάντησης και συνεργασίας για την υπέρβαση της τρέχουσας μεταιχμιακής κατάστασης. Σκοπός του είναι να συμβάλει στην προώθηση του εποικοδομητικού διαλόγου ως εναλλακτική λύση στη βίαιη κατάρρευση.

Το δρώμενο επιμελήθηκαν η ιστορικός τέχνης Μαρίνα Βρανοπούλου και η καλλιτέχνης Μαρία Παπαδημητρίου.

Σχετικά άρθρα
Στην καντίνα Souzy Tros το μενού περιλαμβάνει…

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ