«Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας»: Η ταινία του Άγγελου Ράλλη στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Το ντοκιμαντέρ αναδεικνύει τον γενναίο αγώνα της 12χρονης Αφρίν, η οποία προσπαθεί να επιβιώσει σε έναν κόσμο που πολιορκείται από τις ανελέητες δυνάμεις της φύσης

Η ταινία του Άγγελου Ράλλη «Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας» έρχεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος στις 10 Φεβρουαρίου και στη συνέχεια σε επιλεγμένους κινηματογράφους στην χώρα. 

Ο παντοδύναμος Βραχμαπούτρα φουσκώνει και πάλι, έτοιμος να καταπιεί τα πάντα στο διάβα του. Σε ένα νησί από λάσπη που σιγά σιγά εξαφανίζεται από τις πλημμύρες, η Αφρίν, μια δωδεκάχρονη ορφανή κοπέλα, ετοιμάζεται να αφήσει τον μοναδικό κόσμο που έχει γνωρίσει μέχρι τώρα.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Με φόντο τα υπό εξαφάνιση νησιά κατά μήκος του επικίνδυνα φουσκωμένου ποταμού Βραχμαπούτρα στο Μπαγκλαντές, το ντοκιμαντέρ αναδεικνύει τον γενναίο αγώνα της 12χρονης Αφρίν, η οποία προσπαθεί να επιβιώσει σε έναν κόσμο που πολιορκείται από τις ανελέητες δυνάμεις της φύσης.

Όταν το σπίτι της βουλιάζει από τις πλημμύρες, η Αφρίν εκτοπίζεται με τη σχεδία της στη Ντάκα, μια μητρόπολη που σφύζει από ζωή. Εκεί θα αναζητήσει τον πατέρα της ανάμεσα σε αμέτρητους κλιματικούς πρόσφυγες, και θα ξεκινήσει το δικό της ταξίδι ενηλικίωσης.

Αυτή η αποστολή φέρνει τελικά την Αφρίν αντιμέτωπη με την αναπόφευκτη πολυπλοκότητα του προβλήματος των εγκαταλελειμμένων ορφανών αναγκάζοντάς την να αποδεχτεί απότομα την ενηλικίωσή της.

Αναγκασμένη να μεγαλώσει γρήγορα, η Αφρίν πρέπει να αντιμετωπίσει τα μυστήρια ενός κόσμου που βυθίζεται.

ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ του Άγγελου Ράλλη

Γυρισμένο σε διάστημα πέντε ετών, από την άγρια ερημιά των νησίδων του Βραχμαπούτρα που εξαφανίζονται μέχρι την Ντάκα, την πιο υπερπληθυσμένη και μολυσμένη πόλη του κόσμου, «Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας», είναι η ιστορία ενηλικίωσης ενός 12χρονου ορφανού κοριτσιού με φόντο την κλιματική κρίση.

Υφολογικά μπορεί να τοποθετηθεί μεταξύ στοχαστικού κινηματογράφου με σκηνές μονοπλάνα και ντοκιμαντέρ παρατήρησης με αισθητική ταινιών μυθοπλασίας. Η κινηματογράφηση γίνεται από τον σκηνοθέτη που είναι και ο διευθυντής φωτογραφίας από μία μεσαία απόσταση ούτε πολύ κοντινή ούτε πολύ μακρινή από το υποκείμενο της λήψης.

Η ταινία συνεχίζει την θεματική προσέγγιση που ήδη υιοθετήθηκε στις προηγούμενες ταινίες μου «Ένας Τόπος για όλους», «Που Είσαι Σινγκάλ;» με επίκεντρο τις αντισυμβατικές οικογενειακές σχέσεις, την μετα-τραυματική συμπεριφορά, την ανθρώπινη μοίρα, την απώλεια και τον ξεριζωμό. Αυτή τη φορά αναζητώ τον τρόπο με τον οποίο η Αφρίν ταιριάζει και συγκρούεται με τη βίαιη πραγματικότητα του αποκλεισμού και των κινδύνων που αντιμετωπίζουν τα ορφανά κορίτσια και τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις των καταστροφών που με αργή βία πλήττουν τους πιο φτωχούς ανθρώπους του πλανήτη.

Έχοντας ζήσει αρκετούς μήνες τα τελευταία πέντε χρόνια στο απόκοσμο νησάκι της Αφρίν, βασίζομαι στις εμπειρίες μου, στην παρατήρηση, στην εθνογραφική έρευνα και στον αυτοσχεδιασμό της Αφρίν, για να δημιουργήσουμε μαζί αυτή τη συνεργατική – συνεταιριστική ταινία.

Κατά την διάρκεια κάθε μουσώνα χιλιάδες μικροσκοπικά νησάκια που είναι διασκορπισμένα κατά μήκος του Βραχμαπούτρα μετακινούνται, πλημμυρίζουν για μήνες ενώ κάποια εξαφανίζονται. Εκατομμύρια ανθρώπων προσπαθούν να προσαρμοστούν, μετακινούνται από το ένα νησάκι στο άλλο ή εγκαταλείπουν τις εστίες τους εξαιτίας των όλο και πιο έντονων καιρικών φαινομένων και καταστροφών. Ενώ οι άνθρωποι προσπαθούσαν να προετοιμαστούν για την επερχόμενη καταστροφή, η Αφρίν έψαχνε για τιμαλφή κατά μήκος του ποταμού. Τα σκουπίδια και τα αντικείμενα που οι άνθρωποι πετάνε στο ποτάμι είναι «θησαυρός» για την Αφρίν. Παρά τη ζοφερή της κατάσταση, βρίσκει την ικανότητα να ονειρεύεται και να γελάει.

O αγώνας της Αφρίν ενάντια στις πλημμύρες αντιπροσωπεύει εκατομμύρια παιδιά και νέους που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση. Όταν ξεκινά το ριψοκίνδυνο ταξίδι σε όλη τη χώρα, η Αφρίν είναι ένα από το πολλά εκτοπισμένα παιδιά και κλιματικούς πρόσφυγες που διαχειρίζονται τα απορρίμματα στη Ντάκα. Η ταινία φτάνει στην κορύφωση της μέσα σε μια μυστικιστική κατάσταση όπου τα όνειρα της Αφρίν συγχωνεύονται με την πραγματικότητα.

Είναι επίσης σημαντικό να θυμόμαστε ότι το ντοκιμαντέρ δεν μπορεί ποτέ να είναι πραγματικά αντικειμενικό και ποτέ δεν μπορεί να υπάρχει μόνο μία αλήθεια—εξάλλου, πρέπει κανείς να
επιλέξει τι θα κινηματογραφήσει αρχικά, πώς να το γυρίσει, πώς να επεξεργαστεί, ποια (αν υπάρχει) μουσική, μοντάζ, VFX κλπ. Όλες αυτές οι επιλογές ωθούν τον θεατή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, να νιώσει με έναν ιδιαίτερο τρόπο.

ΑΓΓΕΛΟΣ ΡΑΛΛΗΣ (σκηνοθέτης, σεναριογράφος, διευθυντής φωτογραφίας, μοντέρ)

Ο Άγγελος Ράλλης σπούδασε κινηματογράφο, κοινωνιολογία και φωτογραφία. Ξεκίνησε την καριέρα του ως σκηνοθέτης στο θέατρο και την τηλεόραση της ΕΡΤ και ως φωτογράφος για τα ειδησεογραφικά πρακτορεία Eaglepress στο Ηνωμένο Βασίλειο, Reporters στο Βέλγιο και για την εφημερίδα το Έθνος. Για σχεδόν δυο δεκαετίες εργάστηκε σε θέματα μετανάστευσης και επικαιρότητας με διαφορετικές κοινότητες. Η εικαστική και καλλιτεχνική του προσέγγιση, με τον τρόπο παρατήρησης, έχει επιρροές από το θέατρο και το δημιουργικό ντοκιμαντέρ. Ο Ράλλης είναι ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και διευθυντής φωτογραφίας των βραβευμένων ταινιών «Ένας Τόπος για Όλους» (2015) και «Πού Eίσαι Σινγκάλ;» (2017) που έπαιξαν στο IDFA, στο Hot Docs και στο Διεθνές διαγωνιστικό τμήμα της Θεσσαλονίκης κερδίζοντας την ειδική μνεία της κριτικής επιτροπής, προβλήθηκαν συνολικά σε πάνω από 80 φεστιβάλ, με απολογισμό 14 βραβεία και 23 υποψηφιότητες. Η Αφρίν στον Καιρό της Πλημμύρας, μια παραγωγή της Ελλάδας, Γαλλίας και Γερμανίας, είναι η τρίτη του ταινία και έχει αποσπάσει διθυραμβικά σχόλια και κριτικές διεθνώς. Η ταινία που απέσπασε το βραβείο WWF στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης (2023), το Gryphoon Αward καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ Giffoni της Ιταλίας και άλλα 10 βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ επικεντρώνεται στους κλιματικούς πρόσφυγες και την κλιματική κρίση.

MARIA DEL MAR RODRIGUEZ (παραγωγός, creative producer) 

Η Maria del Mar Rodriguez Yebra συνίδρυσε την AR Productions το 2014 και είναι υπεύθυνη για τις ευρωπαϊκές και διεθνείς συμπαραγωγές. Πρόσφατες συμπαραγωγές περιλαμβάνουν συνεργάτες όπως οι ZDF-ARTE, CNC, GFC, ΕΡΤ, Eurimages και Media. Η Maria del Mar συμμετέχει σε αγορές συμπαραγωγής όπως TorinoFilmLab, CineMart, Berlinale και Θεσσαλονίκη. Εργάστηκε ως παραγωγός και Creative Producer στην ταινία Ένας Τόπος για Όλους (2015) και ως εκτελέστρια παραγωγής, καλλιτεχνική διευθύντρια και μοντέζ στην ταινία «Που Eίσαι Σινγκάλ;» (2017). Πριν ενταχθεί στην AR Productions, η Maria del Mar εργάστηκε ως επιστήμονας στη Νανοτεχνολογία και ως ερευνήτρια στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, την Κίνα και την Ελλάδα. Ένθερμη ερευνήτρια, οι ταινίες της εστιάζουν στις σοβαρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και των ένοπλων συγκρούσεων στις γυναίκες και τα κορίτσια, καθώς και σε κάθε πτυχή ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΡΑΛΛΗ

Ένας Τόπος για Όλους: https://www.imdb.com/title/tt4158052/
Που Eίσαι Σινγκάλ: https://www.imdb.com/title/tt6097390/

Οι δύο ταινίες προβλήθηκαν σε περισσότερα από 80 Διεθνή Φεστιβάλ Κινηματογράφου, λαμβάνοντας 14 βραβεία και 23 υποψηφιότητες.

IDFA, HotDocs, Viennale, Thessaloniki, Jean Rouch, Woodstock…
Προβολή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβουλίο.

ΠΛΑΙΣΙΟ: ΤΑ ΤΣΑΡ ΤΟΥ ΒΡΑΧΜΑΠΟΥΤΡΑ

Ο Βραχμαπούτρα είναι ένας από τους μεγαλύτερους διασυνοριακούς ποταμούς στον κόσμο, που διασχίζει την Κίνα (Θιβέτ), τη βορειοανατολική Ινδία και το Μπαγκλαντές. Ο ποταμός είναι επιρρεπής σε καταστροφικές πλημμύρες την άνοιξη όταν λιώνει το χιόνι των Ιμαλαΐων. Η κλιματική αλλαγή εντείνει τους εποχικούς μουσώνες και κυκλώνες, καθιστώντας τις πλημμύρες πιο σοβαρές και απρόβλεπτες.

Το Μπαγκλαντές είναι η έβδομη πιο ευάλωτη χώρα στον κόσμο στην κλιματική αλλαγή, επομένως η υπερβολική ζέστη, η υγρασία και οι πλημμύρες είναι πολύ συνηθισμένες. Λόγω των πλημμυρών υπάρχουν καταστροφικές επιπτώσεις: διακοπή της γεωργίας, λειψυδρία, ασθένειες, κλείσιμο σχολείων, αύξηση των επιπτώσεων στην ψυχική υγεία κ.λπ. Οι γυναίκες και τα κορίτσια σε όλο το Μπαγκλαντές επηρεάζονται περισσότερο από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και των καταστροφών, γιατί αυτές σχετίζονται με τη σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία και τα δικαιώματά τους, καθώς και τον αυξημένο κίνδυνο για βία λόγω φύλου, όπως οι γυναίκες και κορίτσια που εξαφανίζονται, πέφτουν θύματα εμπορίας και σεξουαλικής κακοποίησης.

Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι η Νότια Ασία θα αντιμετωπίζει μια κρίση 50 εκατομμυρίων κλιματικών προσφύγων κάθε χρόνο μέχρι το 2050. Πάνω από 7,1 εκατομμύρια άνθρωποι από το Μπαγκλαντές εκτοπίστηκαν λόγω της κλιματικής αλλαγής το 2022, αριθμός που θα μπορούσε να φτάσει τα 13,3 εκατομμύρια μέχρι το 2050 σύμφωνα με τον ΠΟΥ.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

  • 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Υποψηφιότητα για το Χρυσό Αλέξανδρο και Βραβείο WWF Ελλάς
  • 53rd Giffoni Film Festival – Best Documentary Award και
    ACEA Sustainability Award
  • MDOC – Melgaço International Documentary Film Festival
    – International Competition – Jean Loup Passek Award –
    Best International Feature Length Film
  • 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ιεράπετρας – 1ο Βραβείο Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους και Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας
  • 24th Mediteran Film Festival – Best Camera Award και
    Grand Prix Jury Special Mention
  • 27th Jihlava International Film Festival – Winner Best Film Testimony 2023
  • Filem’On – International Film Festival for Young Audiences – CIFEJ Award
  • 17ο Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας – DocFest
    – Βραβείο Σκηνοθεσίας

Διεθνή φεστιβάλ: συμμετοχή σε συνολικά 40 φεστιβάλ μέχρι τέλος του 2023, η διανομή σε φεστιβάλ συνεχίζεται το 2024.

Κινηματογραφική διανομή: Ελλάδα από Φεβρουάριο 2024. Ιταλία από Μάρτιο 2024
Τηλεοπτική διανομή: ERT, ZDF, ARTE. Ψηφιακά: Al Jazeera

ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ
Μοντέρ: Nadia Ben Rachid, Άγγελος Ράλλης
Colourist: Lionel Kopp
Ήχος: Άγγελος Ράλλης, Teemu Takatalo
Σχεδιασμός ήχου: Περσεφόνη Μήλιου
Foley: Νίκος Λιναρδόπουλος, Gadou Naudin
Μίξη ήχου: Laurent Chassaigne
Μουσική: Alexis Rault
Trailer μοντάζ: Χρόνης Θεοχάρης
Post-production lab Ελλάδα: Πάνος Μπίσδας, Authorwave Executive producers: David Piperni, Daniel Cantagallo, Γιώργος Ράλλης

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.