Τοτέμ– Οικόσημο– Λογότυπου

Σύγχρονοι εικαστικοί της avant-garde σκηνής και κορυφαίες ομάδες graphic design καλούνται να προβληματιστούν και να κωδικοποιήσουν, αντίστοιχα, την έννοια της ατομικής και συλλογικής ταυτότητας. Επιχειρείται η συνύπαρξη και ο διάλογος ανάμεσα σε δύο καλλιτεχνικές ομάδες, σε δύο καλλιτεχνικές πρακτικές. Το σύγχρονο design, ως καλλιτεχνικός εκπρόσωπος της συλλογικής ταυτότητας, και η σύγχρονη τέχνη, ως εκπρόσωπος μιας εσωτερικής διαδικασίας αναζήτησης της ατομικής ταυτότητας, συναντιούνται σε μια έκθεση με πρωτότυπα και απαλλαγμένα από στερεότυπα αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τον Durkheim, σε κάθε κοινωνία υπάρχει μια «συλλογική συνείδηση», η οποία διαμορφώνεται από συλλογικές παραστάσεις, από ιδεώδη, αξίες και κοινά – σε όλα τα άτομα αυτής της κοινωνίας – αισθήματα. Η συλλογική συνείδηση προηγείται του ατόμου, επιβάλλεται, είναι εξωτερική και υπερβατική σε σχέση με το άτομο.

Το Τοτέμ, το Οικόσημο και το Λογότυπο αποτελούν τα οπτικά αντίστοιχα, τις οπτικές αναπαραστάσεις τριών κοινωνικών δομών και αντιπροσωπεύουν τρεις φάσεις εξέλιξης του πολιτισμού. Τα τρια αυτά οπτικά αντίστοιχα περιέχουν και εκφράζουν το καθένα ξεχωριστά την έννοια της συλλογικής ταυτότητας της ομάδας που δημιουργείται από τα κοινά ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες, τις κοινές αξίες, τις ερμηνείες, την γλώσσα και την αλληλεγγύη που μοιράζονται τα μέλη της μέσα σε μια κοινωνία ή σε μια κοινωνική ομάδα.

Το Τοτέμ είναι το οπτικό αντίστοιχο μιας πρωτόγονης κοινωνικής δομής, του Τοτεμισμού, η οποία σύμφωνα με πολλούς μελετητές αποτελεί μια αναγκαστική και καθολική φάση εξέλιξης για το ανθρώπινο γένος. Το τοτέμ είναι ένα ζώο, ένα φυτό, ένας χώρος ή μια φυσική δύναμη. Είναι ο πρόγονος της ομάδας, τα μέλη της οποίας κληρονομούν όλα τα χαρακτηριστικά του.

Το Οικόσημο αποτελεί το οπτικό αντίστοιχο μιας άλλης κοινωνικής δομής, αυτής του φεουδαρχικού συστήματος. Ως μέσο ταυτοτοποίησης και αναγνώρισης, διαδόθηκε στους ευγενείς της Ευρώπης κατά τη διάρκεια του 12ου αιώνα, στην αιχμή του φεουδαρχικού συστήματος. Αυτές οι εικονογραφημένες ταυτότητες σταδιακά απομακρύνθηκαν από το πεδίο της μάχης και το προνόμιο του οικοσήμου μεταφέρθηκε και σε εμπόρους και ευγενείς.

Το Λογότυπο είναι ένα γραφικό σήμα ή ένα έμβλημα που χρησιμοποιείται συχνά από εμπορικές εταιρίες, οργανισμούς ή ακόμη και μεμονωμένα άτομα προκειμένου να επιτύχουν και να προωθήσουν την γρήγορη δημόσια αναγνώριση. Το ύφος και ο σχεδιασμός του λογοτύπου δίνει το στίγμα της εταιρείας και επικοινωνεί τις προθέσεις και το status της.

Η έκθεση Evolution ID αποτελεί την πρώτη επιμελητική απόπειρα της ομάδας QWERTY.

Συντελεστές

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ