Μια μουσικoθεατρική παράσταση από το βερολινέζικο θίασο Schaubühne παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στις 23 και 24 Ιουνίου, στην Πειραιώς 260, η οποία στηρίζεται στην ομώνυμη όπερα του Μοντεβέρντι εμπλουτισμένη με κείμενα του Ομήρου, του Giacomo Badoaro (λιμπρετίστα του Μοντεβέρντι) και του σύγχρονου Ούγγρου συγγραφέα Peter Esterhazy.
Ξένοι και υπηρέτες συμπεριφέρονται ως αφέντες στον Οδυσσέα, που μόλις επέστρεψε στο σπίτι του και τον εκδιώκουν ως αλλοδαπό, άρα ως απειλή. Και ενώ είχε καταφέρει να γλιτώσει από ένα δολοφονικό πόλεμο, ο Οδυσσέας πρέπει και πάλι να δολοφονήσει για να επιβιώσει και να αποκτήσει ξανά τον έλεγχο του σπιτιού του. Αυτή η πρώτη εμφάνιση του Οδυσσέα στον κόσμο της μουσικής, δημιουργεί μια αντιφατική και εκπληκτικά μοντέρνα μετενσάρκωση του ήρωα. Η σκηνή μεταμορφώνεται σε ένα είδος παράδοξου αρχαιολογικού χώρου, όπου οι ανασκαφές αποκαλύπτουν τη σύγχρονη εποχή. Όπως λέει χαρακτηριστικά το λιμπρέτο, «έξω ο χρόνος τρέχει», αλλά στο σπίτι της Πηνελόπης ο χρόνος έχει παγώσει.
Ακριβώς σ’ αυτό έχει στηριχθεί ο Ντάβιντ Μάρτον για να σκηνοθετήσει μία παράσταση όπου το προσωρινό έχει γίνει μόνιμο, θέτοντας ερωτήματα για την πραγματική ουσία της ευτυχίας, σε ένα σύμπαν όπου ο χρόνος έχει βάλει στην άκρη τη συνήθη πορεία του. Στην Επιστροφή του Οδυσσέα χρησιμοποιεί επί σκηνής μουσικούς που παίζουν θέατρο, ηθοποιούς που τραγουδούν, τραγουδιστές που ζωγραφίζουν.
Η παράσταση παίζεται στα γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους.