Από την Έρευνα στη Διδασκαλία

Σεμινάρια που «επανακινητοποιούν» τη Μέση εκπαίδευση της περιφέρειας

Μέσα σε μία ζεστή, φιλόξενη και σύγχρονη δημοτική βιβλιοθήκη μίας επαρχιακής πόλης της Ελλάδας, ο κόσμος αρχίζει σιγά σιγά να συγκεντρώνεται, αναζητώντας κάποια ελεύθερη θέση. Τα βιβλία και τα τετράδια βγαίνουν από τις τσάντες και όλοι περιμένουν να ξεκινήσει η προγραμματισμένη διάλεξη. Με μια γρήγορη ματιά στο χώρο, μπορεί κανείς να παρατηρήσει το ετερόκλιτο ηλικιακά κοινό και σύντομα να αντιληφθεί ότι πρόκειται για δασκάλους, που επέλεξαν εκείνη την ημέρα να αφήσουν για λίγο τα έδρανα και να επιστρέψουν, κατά κάποιο τρόπο, πίσω στα θρανία της μάθησης.

«Ο μεγάλος φιλόσοφος και εκπαιδευτικός μεταρρυθμιστής Βίλχελμ φον Χούμπολτ είχε θέσει ως πρωταρχικό καθήκον του πανεπιστημιακού δασκάλου την υποχρέωση να διδάσκει στους φοιτητές του τα θέματα που ερευνούσε ο ίδιος και η ομάδα του. Άλλωστε, ο καθηγητής γνωρίζει εις βάθος το αντικείμενο της έρευνάς του και οφείλει να το μοιράζεται πρόθυμα με το φοιτητικό του ακροατήριο. Ακόμα και σήμερα, που ένα σημαντικό ποσοστό της έρευνας έχει απομακρυνθεί από τα Πανεπιστήμια, το εκπαιδευτικό αυτό ιδεώδες εξακολουθεί να διατηρεί την διαχρονική του αξία. Μια επικαιροποίηση αυτού του αξιώματος είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τον τίτλο «Από την Έρευνα στη Διδασκαλία», μία πρωτοβουλία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (Κ.Ι.Κ.Π.Ε.) και του Future Library», εξηγεί η υπεύθυνη συντονισμού του προγράμματος, Μαρία Καΐρη.

Εικόνα 1

Πρόκειται για μία σειρά από εκπαιδευτικά σεμινάρια, που απευθύνονται σε δασκάλους της Μέσης Εκπαίδευσης, αλλά και στο ευρύτερο κοινό της περιφέρειας, με «υποδειγματικές» διδασκαλίες και συζήτηση των διδασκόντων με τους συμμετέχοντες. Τις υποδειγματικές διδασκαλίες έχουν αναλάβει διακεκριμένοι ερευνητές που υπηρετούν σε πανεπιστήμια και σε ερευνητικά ιδρύματα της χώρας.

Το πρόγραμμα φιλοδοξεί οι πανεπιστημιακοί να προσεγγίσουν τους εκπαιδευτικούς στον δικό τους τόπο δράσης και εργασίας και να επιχειρήσουν την υψηλή εκλαΐκευση του γνωστικού τους αντικειμένου, μέσω διαδραστικών μεθόδων (οπτικοακουστικά μέσα, προβολές) και όλων των σύγχρονων δυνατοτήτων, που προσφέρει η εξέλιξη της τεχνολογίας.

Εικόνα 2

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, που νοιώθουν την ανάγκη της συνεχούς επιμόρφωσης και της δια βίου μάθησης, έχουν περιορίσει τις σχέσεις τους με τα Πανεπιστήμια λόγω των επαγγελματικών υποχρεώσεων και του τόπου διαμονής τους. Έτσι, τους παρέχεται η δυνατότητα να γνωριστούν με εξέχοντες πανεπιστημιακούς , να μιλήσουν μαζί τους, να ανταλλάξουν εμπειρίες και – το κυριότερο – να συζητήσουν θέματα που αντιμετωπίζουν στη διδακτέα ύλη, αλλά και να διευρύνουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν την παράδοση των μαθημάτων τους. Μέσα από το καινοτόμο αυτό εγχείρημα, ενημερώνονται για τις νέες μεθόδους και τα πορίσματα της έρευνας και τελικά επανασυνδέονται ποικιλοτρόπως με τις διαδικασίες και το πνεύμα του πανεπιστημιακού προγράμματος.

Στη διοργάνωση συμμετέχουν και τέσσερις περιφερειακές βιβλιοθήκες, στην έδρα των οποίων πραγματοποιούνται τα σεμινάρια. Πρόκειται για την Παπαχαραλάμπειο Βιβλιοθήκη Ναυπάκτου, τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κορίνθου, τη Δημοτική βιβλιοθήκη Χανίων και τη Δημόσια Κεντρική Bιβλιοθήκη Δράμας. Όπως άλλωστε τονίζει και η κ. Καΐρη, «Οι πνευματικές δραστηριότητες των επαρχιακών πόλεων οφείλουν να οργανώνονται με άξονα τις βιβλιοθήκες και με τη σύμπραξη των τοπικών παραγόντων, όπως άλλωστε συμβαίνει στην Ευρώπη και στην Αμερική».

Εικόνα 5

Σε μια εποχή που τα πάντα αμφισβητούνται, η στροφή προς την παιδεία θεωρείται από πολλούς μονόδρομος. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει περιέλθει πια σε αρκετά δεινή θέση. Πρόσφατα μάλιστα κατατάχτηκε στην τελευταία θέση όλων των Ευρωπαϊκών χωρών, σύμφωνα με έρευνα του περιοδικού Economist. Η αναβάθμιση της διδασκαλίας στη Μέση Εκπαίδευση κρίνεται πιο απαραίτητη από ποτέ και αυτό θα επιτευχθεί μόνο μέσα από την επιμόρφωση, την εμψύχωση και την υποστήριξη των λειτουργών της. Σύμφωνη με αυτήν την θέση βρίσκεται και η κ. Καΐρη, που συμπληρώνει χαρακτηριστικά «Είναι πια καιρός να αντιληφθούν, τόσο η κοινωνία, όσο και οι αρμόδιοι φορείς, ότι η παιδεία είναι μια μακροχρόνια επένδυση, απολύτως αναγκαία για οποιαδήποτε μορφή ανάπτυξης. Ο δάσκαλος οφείλει να συνειδητοποιήσει και αυτός με τη σειρά του, ότι είναι υποχρεωμένος σε όλη τη διάρκεια της θητείας του να παραμένει και μαθητής. Η διά βίου εκπαίδευση είναι ίσως η σημαντικότερη πρωτοβουλία που έλαβε τις τελευταίες δεκαετίες η Ευρωπαϊκή Ένωση».

Τρία από τα εκπαιδευτικά σεμινάρια έχουν ήδη υλοποιηθεί με θετική ανταπόκριση στην Ναύπακτο, την Κόρινθο και τα Χανιά, ενώ ο τελευταίος τους σταθμός θα είναι η Δράμα. Η αθρόα προσέλευση και η ενθουσιώδης συμμετοχή των εκπαιδευτικών αποτελεί αναμφισβήτητα ενθαρρυντικό μήνυμα για τη συνέχεια. Τα αντανακλαστικά της εκπαιδευτικής κοινότητας της περιφέρειας, που αποτελείται από καθηγητές της Μέσης εκπαίδευσης και των φροντιστηρίων, έως και πτυχιούχους που αναμένουν να προσληφθούν μέσω ΑΣΕΠ, είναι ευτυχώς ακόμα ενεργά.

Εικόνα 6

Από το φθινόπωρο, η κ. Καΐρη ευελπιστεί να προγραμματιστεί ένα διευρυμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με τουλάχιστον είκοσι σεμινάρια ετησίως σε όλη την περιφέρεια, πάντα με την αμέριστη συμπαράσταση των εκπαιδευτικών συμβούλων, καθώς και με την πολύτιμη βοήθεια των υπευθύνων και εργαζομένων των βιβλιοθηκών.

Οι φωτογραφίες είναι από το πρόσφατο διήμερο εκπαιδευτικό σεμιναρίο που πραγματοποιήθηκε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων στις 16 και 17 Ιανουαρίου.

Info: Το επόμενο εκπαιδευτικό σεμινάριο του Κ.Ι.Κ.Π.Ε «Από την Έρευνα στη Διδασκαλία» πραγματοποιείται στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Δράμας την Παρασκευή 6 και το Σάββατο 7 Φεβρουαρίου 2015

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Κάθε βδομάδα μπορείτε να λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc mag με τις προτάσεις μας