To ανακαινισμένο Orsanmichele στη Φλωρεντία με τα σημαντικότερα αναγεννησιακά γλυπτά στον κόσμο άνοιξε και πάλι τις πόρτες του για το κοινό

Μετά από 14 μήνες ανακαίνισης, ύψους 1,1 εκατομμύρια ευρώ, η επαναλειτουργία του έλαβε ενθουσιώδη υποδοχή από το κοινό

Το πρόσφατα ανακαινισμένο Ορσανμικέλε στη Φλωρεντία, μια εκκλησία και πρώην σιταποθήκη που φιλοξενεί μερικά από τα σημαντικότερα αναγεννησιακά γλυπτά στον κόσμο, άνοιξε και πάλι τις πόρτες του για το κοινό πριν από μερικές εβδομάδες.

Μετά από 14 μήνες ανακαίνισης, ύψους 1,1 εκατομμύρια ευρώ, η επαναλειτουργία του έλαβε ενθουσιώδη υποδοχή από το κοινό, επανατοποθετώντας το αναγεννησιακό κτίριο στην κορυφή της διαδρομής των φίλων της τέχνης στη Φλωρεντία, βασικός άλλωστε στόχος της ανακαίνισης.

 

 

Το Orsanmichele βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, μεταξύ της Piazza della Signoria και του Duomo. Οι ρίζες του κτιρίου ανάγονται στην εποχή των Λογγόβαρδων, στον 8ο αιώνα, όταν στη θέση αυτή ανεγέρθηκε το ορατόριο του San Michele in Orto. Καταγράφεται για πρώτη φορά το 895 και κατεδαφίστηκε το 1239. Στη θέση του ο Arnolfo di Cambia έχτισε, γύρω στο 1290, μια λότζια για την πώληση σιτηρών αλλά σύντομα από τόπος εμπορίου μετατράπηκε σε εκκλησία, με τα σιτηρά να αποθηκεύονται στους επάνω ορόφους -αυτή η σύνδεση του πνευματικού με το κοσμικό είναι κεντρική για τη θέση της στην ιστορία της καταγωγής της Αναγέννησης. Από τόπος εμπορίου έγινε σύντομα τόπος λατρείας και αποδόθηκαν θαύματα σε μια εικόνα της Παναγίας ζωγραφισμένη σε μια κολόνα.

Το Orsanmichele ολοκληρώθηκε το 1404. Οι ταμπέλες γύρω από τον εξωτερικό χώρο ανατέθηκαν στις “Arti Maggiori” δηλαδή στις κύριες συντεχνίες (έμποροι υφασμάτων, δικαστές, συμβολαιογράφοι, τραπεζίτες, εργάτες μαλλιού, γουναράδες, γιατροί, φαρμακοποιοί, μεταξουργοί), στις “Mediane” δηλαδή μεσαίες συντεχνίες (χασάπηδες, τσαγκάρηδες, λιθοξόοι, ξυλουργοί, σιδεράδες), και στη συντεχνία των οπλουργών και των ξιφοποιών.

Όλα αυτά τα ιδρύματα ανέθεσαν γλυπτά των αγίων προστάτες τους, στους σημαντικότερους Φλωρεντινούς καλλιτέχνες του 15ου (Nanni di Banco, Ghiberti, Donatello) και του 16ου αιώνα (Giambologna). Οι προστάτες άγιοι των επιμέρους συντεχνιών, συγκεντρωμένοι στις τέσσερις πλευρές του κτιρίου, έγιναν έτσι οι προστάτες άγιοι της ίδιας της εκκλησίας του Orsanmichele.

Αυτό άλλωστε είναι ένα από τα χαρακτηριστικά που απαθανατίζουν την ομορφιά του Orsanmichele: η παρουσία 14 κόγχων στις προσόψεις του, καθεμία από τις οποίες «κατοικείται» από το άγαλμα ενός ή περισσότερων αγίων προστατών. Το έργο αποκατάστασης προέκυψε από την ανάγκη να επανεξεταστεί η σχέση μεταξύ των αγαλμάτων και του θεατή, μια έννοια που οι αρχαίοι δάσκαλοι είχαν συλλάβει με την τοποθέτησή τους δύο μέτρα πάνω από το έδαφος.

 

 

Στη νέα εγκατάσταση στον πρώτο όροφο, τα 13 πρωτότυπα αγάλματα μερικών από τους μεγαλύτερους γλύπτες της φλωρεντινής Αναγέννησης, όπως οι Lorenzo Ghiberti, Baccio da Monteplupo, Donatello, Andrea del Verrocchio και Giambologna, βρήκαν τη νέα τους θέση σε ειδικά δημιουργημένα για την περίσταση βάθρα, ανακτώντας έτσι την αρχαία τους επισημότητα.

Το εσωτερικό του Orsanmichele διατηρεί σχεδόν ανέπαφη την όψιμη γοτθική του εμφάνιση: η τετράγωνη διάταξη και η τοποθέτηση των πυλώνων θυμίζουν τη διάταξη του αρχικού ανοικτού χώρου. Αυτό εξηγεί την ασυνήθιστη θέση του βωμού της Madonna delle Grazie, όχι στο κέντρο αλλά στα δεξιά. Στα αριστερά του κυρίως ναού βρίσκεται ο βωμός της Αγίας Άννας, που χτίστηκε το 1379.

Τις πρώτες τρεις εβδομάδες της επαναλειτουργίας του, το τοπόσημο είχε περισσότερους από τους μισούς επισκέπτες, σε σχέση με το σύνολο του 2022 όπου οι επισκέπτες είχαν φθάσει τους 13.000.

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.