“The Mad and the Lonely”: Η έκθεση του George Condo στον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος ∆ΕΣΤΕ στα πρώην σφαγεία της Ύδρας

Τα έργα της έκθεσης απεικονίζουν ετερόκλητες ψυχές, οι οποίες έχουν απορριφθεί από την κοινωνία και βρίσκονται μετέωρες ανάμεσα σε καταστάσεις τρέλας και μοναξιάς

18 Ιουνίου 2024
- 31 Οκτωβρίου, 2024

Το Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ παρουσιάζει το “The Mad and the Lonely”, μια έκθεση έργων του George Condo. Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος ∆ΕΣΤΕ στα πρώην σφαγεία της Ύδρας, από τις 18 Ιουνίου ως τις 31 Οκτωβρίου.

Η έκθεση “The Mad and the Lonely” θα περιλαμβάνει ορισμένους μικρής κλίμακας πίνακες αλλά και γλυπτά επιλεγμένα από τη μακρόχρονη καριέρα του καλλιτέχνη. Ακολουθώντας την παράδοση της προσωπογραφίας, τα έργα της έκθεσης απεικονίζουν ετερόκλητες ψυχές, οι οποίες έχουν απορριφθεί από την κοινωνία και βρίσκονται μετέωρες ανάμεσα σε καταστάσεις τρέλας και μοναξιάς. Θύματα των ίδιων τους των εσωτερικών περιστάσεων, οι χαρακτήρες αυτοί αποδίδονται µε την αφηρημένη, συχνά απόκοσμη, αλλά ταυτόχρονα οιονεί ανθρωπόμορφη τεχνοτροπία που χαρακτηρίζει το ιδιοσυγκρασιακό στυλ του George Condo.

Εξερευνώντας την τέχνη του παρελθόντος, από την Αναγέννηση και το Μπαρόκ ως τον κυβισμό, τον σουρεαλισμό και την Ποπ Αρτ, ο Condo δημιουργεί τη δική του εικαστική γλώσσα, ξεφεύγοντας από την τυπικότητα της παραδοσιακής προσωπογραφίας και το λεξιλόγιο του μοντερνισμού και της αφαίρεσης. Εκ πρώτης όψεως, έργα του όπως το Woman with Bear (1997) μοιάζουν να δανείζονται από τις αρχές του κυβισμού, σύμφωνα µε τις οποίες τα υποκείμενα διασπώνται και απεικονίζονται από πολλαπλές οπτικές γωνίες ταυτόχρονα. Στην πραγματικότητα, όμως, οι διαστρεβλωμένες μορφές σε τέτοια έργα αποτελούνται από μια σειρά ταυτόχρονων συναισθηματικών καταστάσεων και ζωντανεύουν µέσω αυτού που ο ίδιος ο καλλιτέχνης αποκαλεί «ψυχολογικό κυβισμό». Αντικρουόμενες συναισθηματικές καταστάσεις, όπως η χαρά και η αγωνία, αποκαλύπτονται ταυτόχρονα σε γλυπτά µε εύστοχους τίτλους όπως Lunatic (2009) και Renegade (2009), καθώς και σε πορτρέτα όπως το Don Rodrigo (2010) και The Jester (2019), τα οποία δείχνουν να παραπέμπουν στον Velázquez και τον Rembrandt και φέρνουν στο προσκήνιο παραμορφωμένες, γκροτέσκες μορφές µε υπερτονισμένα χαρακτηριστικά, θολώνοντας το όριο μεταξύ απεικόνισης και αφαίρεσης.

Μπορεί οι χαρακτήρες του Condo να είναι προϊόντα μυθοπλασίας, αποκυήματα της φαντασίας του, ωστόσο ενσαρκώνουν τις κοινωνικές αβεβαιότητες, τις ψυχολογικές πραγματικότητες και την αγωνία που χαρακτηρίζουν την εποχή µας. Αναστοχαζόμενος πάνω στην αστάθεια των ανθρώπινων συναισθημάτων και την επισφαλή φύση της νοητικής µας κατάστασης, ο Condo προσφέρει μια ψυχολογική διερεύνηση της ανθρώπινης φύσης και μια ενσυναισθητική κριτική της σύγχρονης ζωής.

Καθώς εξερευνά την πολυπλοκότητα και το απέραντο συναισθηματικό φάσμα της ανθρώπινης ψυχής, τα πορτρέτα του γίνονται καθρέφτες της εποχής µας. Σε αυτή την ιδιαίτερη εγκατάσταση έργων, ο Condo έχει συνδυάσει το αρχαίο στοιχείο της πολυχρωματικής ελληνικής ζωγραφικής µε μια νέα και αθέατη μέθοδο. Έχει πάρει την ιδέα της μινιμαλιστικής γλυπτικής και την έχει συνδυάσει µε τη συγκλονιστική, αδιανόητη παρουσία αυτών των στοιχειωτικών πορτρέτων. Πρόκειται για μια νέα παρουσίαση του έργου του, προετοιμασμένη ειδικά για το Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ. Θα πρέπει να το δει κανείς για να το πιστέψει, καθώς η έκθεση δεν θα εστιάσει µόνο σε αρχαία στοιχεία, όπως είναι οι πολύχρωμοι τοίχοι στα κλουβιά των Σφαγείων, αλλά και σε άγρια ζωομορφικά γλυπτά και ζωγραφικούς πίνακες που θα κρέμονται μέσα τους

Κάνοντας τους παρίες του αντικείμενο της έκθεσής του στην Ύδρα και φέρνοντάς τους στο προσκήνιο, ο Condo καταφέρνει να τους εκθειάσει και εξιδανικεύσει. Τοποθετώντας στον περιορισμένο, αλλόκοτο χώρο των Σφαγείων, αυτά τα μινιμαλιστικά κατασκευάσματα, µε πίνακες ενσωματωμένους στο πλαίσιο της εννοιολογικής συλλογιστικής του, ο Condo θα καλέσει το κοινό σε μια πολύ προσωπική σχέση, φέρνοντάς το απέναντι από τους κατακερματισμένους χαρακτήρες του και αναγκάζοντάς το να αντιμετωπίσει τη φρενίτιδα και τις πραγματικότητες του παρόντος μέσα από ένα διαλεκτικό βίωμα. Η Ύδρα ως φόντο της έκθεσης The Mad and the Lonely συμπληρώνει τα έργα του Condo µε όλες τις αντιφάσεις της. Ένα μυθικό νησί που συνδυάζει αρμονικά στοιχεία της αρχαίας και της σύγχρονης εποχής, που απηχεί τα παράδοξα που ταυτόχρονα αφθονούν και στο έργο του Condo – η ομορφιά και το γκροτέσκο, το χιούμορ και το δράμα, η κωμωδία και η τραγωδία, η απόλαυση και ο τρόμος, η χαρά και η απελπισία, όλα καταφέρνουν να διεισδύσουν στο έργο του Condo και να συνυπάρξουν αρμονικά.

Σχετικά µε τον καλλιτέχνη

Γεννημένος στο Κόνκορντ του Νιου Χάµσαϊρ το 1957, ο Condo ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Θεωρία της Μουσικής στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης. Το 1980 μετακόµισε στη Νέα Υόρκη, όπου εργάστηκε ως τυπογράφος για τον Andy Warhol και
συμμετείχε στην ανερχόμενη καλλιτεχνική σκηνή του East Village. Το 1985 μετακόμισε στο Παρίσι, επιστρέφοντας πια μόνιμα στη Νέα Υόρκη το 1995. Εργάζεται µε ποικιλία μέσων, μεταξύ των οποίων το σχέδιο, το κολάζ και η γλυπτική, ωστόσο ο Condo θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους της
διεθνούς αναβίωσης της παραστατικής ζωγραφικής, μαζί µε τους Keith Haring και Jean-Michel Basquiat.

Έργα του Condo έχουν παρουσιαστεί σε σημαντικούς διεθνείς φορείς, μεταξύ άλλων στα: Nouveau Musée National de Monaco – Villa Paloma (2023), Morgan Library & Museum, Νέα Υόρκη (2023), Long Museum, Σαγκάη (2021), Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Αθήνα (2018), Ναυτικό Μουσείο, Χονγκ Κονγκ (2018), Phillips Collection, Ουάσιγκτον (2017), Staatliche Museen zu Berlin – Museum Berggruen, Βερολίνο (2016), Hayward Gallery, Λονδίνο (2012), New Museum, Νέα Υόρκη (2011), Schirn Kunsthalle, Φρανκφούρτη (2012), Boijmans Van Beuningen, Ρότερνταμ (2011) και Kunstmuseum Luzern, Λουκέρνη (2008). Έργα του έχουν παρουσιαστεί επίσης σε ομαδικές εκθέσεις όπως: Μπιενάλε της Βενετίας (2019, 2013), 13η Μπιενάλε της Λυών (2015), 10η Μπιενάλε της Γκουάνγκτζου (2014), Μπιενάλε Whitney, Νέα Υόρκη (2010, 1987) και 48η Μπιενάλε Corcoran, Ουάσιγκτον (2005).

Σχετικά µε τον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στα παλαιά Σφαγεία της Ύδρας

Το 2008, ο ∆ήμος Ύδρας παραχώρησε στο Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ τα παλαιά Σφαγεία του νησιού. Το πρόσφατα αποκατεστημένο και ανακαινισμένο κτίριο διατηρεί τα ίχνη και τα χαρακτηριστικά του παρελθόντος, διασώζοντας πρωτότυπα στοιχεία της παλιάς του ταυτότητας, ενώ παράλληλα λειτουργεί ως μοναδικός εκθεσιακός χώρος. Λειτουργώντας τα Σφαγεία ως εκθεσιακό χώρο του από το 2009, το Ίδρυμα ∆ΕΣΤΕ προσκαλεί κάθε καλοκαίρι έναν/µία καλλιτέχνη ή μια καλλιτεχνική οµάδα να οργανώσει μια μοναδική έκθεση ειδικά για τον συγκεκριμένο χώρο στο νησί. 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

18 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου

Ωράριο Λειτουργίας:
Καθημερινά 11:00–13:00 & 19:00–22:00
Τρίτη κλειστά (εξαίρεση: ανοιχτά Τρίτη 18 Ιουνίου)

Είσοδος ελεύθερη

ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ

Σφαγεία Ύδρας

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.