“Respublika” του Λούκας Τβαρκόβσκι: Πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες στη Μαλακάσα

Μια εμβυθιστική εμπειρία, στα όρια σινεμά, θεάτρου και rave party, εκτός Στέγης, στα χωράφια της Μαλακάσας

Πρωτόγνωρη παράσταση-εμβυθιστική εμπειρία, στα όρια σινεμά, θεάτρου και rave party, εκτός Στέγης, στα χωράφια της Μαλακάσας. Ένα σκηνικό-εγκατάσταση, σαν κινηματογραφικό πλατώ, με σάουνες, dancefloor, φαγητό, μπαρ και lounge, όπου κοινό και περφόρμερ ενώνονται σε ένα 6ωρο πείραμα συνύπαρξης υπό τους ήχους και τους χορούς της rave κουλτούρας. Από τον Πολωνό σκηνοθέτη Łukasz Twarkowski που μας συνάρπασε για δύο συνεχόμενες χρονιές με το Rohtko του στη Στέγη.

Το Respublika του Λούκας Τβαρκόβσκι δεν είναι παράσταση, είναι κατάσταση. 20 μέρες πριν από την πρεμιέρα στη Μαλακάσα και ενώ λίγες θέσεις μένουν διαθέσιμες για την Πέμπτη 13 και την Παρασκευή 14 Ιουνίου (οι θέσεις για την παράσταση του Σαββάτου 15 Ιουνίου έχουν ήδη εξαντληθεί, υπάρχει διαθεσιμότητα μόνο για το dj set μετά τις 2 τα ξημερώματα), ο σκηνοθέτης της διπλής sold-out επιτυχίας του Rohtko, έρχεται, με ανάθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, να στήσει, για πρώτη φορά σε εξωτερικό χώρο, στο Terra Vibe Park στη Μαλακάσα, μια κοινότητα που όμοιά της δεν έχουμε ξαναζήσει. Γιατί στο Respublika θα πάρουμε μέρος σε μια συνθήκη που αλλάζει όσα θεωρούσαμε ότι είναι θέατρο. Μπορεί να ξεκίνησε ως πείραμα στα δάση της Λιθουανίας, αλλά ποτέ δεν έχει παρουσιαστεί ως σκηνικό γεγονός σε ανοιχτό χώρο. Μπορεί να διαρκεί 6 ώρες συνολικά, αλλά τα 45 πρώτα λεπτά ξεναγείσαι στους χώρους, δυόμισι ώρες ζεις τη δράση, ενώ μιάμιση ώρα χορεύεις όσο και όπως θες. Μπορεί να είσαι θεατής, αλλά δεν χρειάζεται να μείνεις στη θέση σου. Μπορεί το Respublika να μας μιλάει για μια ουτοπική κοινωνία, αλλά εσύ έχεις κάλλιστα την ευκαιρία να γίνεις μέρος της. Μπορείς να επιλέξεις να συνυπάρξεις με τους ηθοποιούς, μπαίνοντας μαζί τους στη σάουνα και δειπνώντας στην κοινόχρηστη κουζίνα ή να παρακολουθείς τα πάντα από μια αναπαυτική θέση. Μπορείς να περιπλανιέσαι ανάμεσα στα δωμάτια ή να κάνεις το διάλειμμά σου στο μπαρ. Μπορείς να παρατηρείς το πώς στήνονται και ξεστήνονται τα σκηνικά δίπλα σου ή να χορεύεις μέχρι τελικής πτώσης στο κλαμπ του Respublika.

Respublika Rehearsal©Andreas Simopoulos for Onassis Stegi

Το σίγουρο είναι πως θα πάρεις μέρος σε μια διαφορετική παράσταση, που υπόσχεται μια υπέρτατη εμπειρία, μια γιορτή εικόνων, αφήγησης, μουσικής, χορού, που δεν συμβαίνει κάθε μέρα. Μια θεατρική στιγμή τέτοιας έντασης που απελευθερώνει τις αισθήσεις, μια στιγμή θεάτρου που καθιστά την τέχνη προϋπόθεση για τη ζωή. Μπορούν η μουσική και ο χορός να ενδυναμώσουν ένα φοβισμένο και ανήσυχο ανθρώπινο ον με τον τρόπο που το καταφέρνουν οι ιεροτελεστίες; Να κάνουν τους ανθρώπους λιγότερο αβοήθητους; Πιο υπεύθυνους; Ευαίσθητους; Μπορεί η ιδέα της ισοπολιτείας –και όσα αυτή εμπεριέχει– να υπερβεί τις πολιτικές δομές και να αποκτήσει νέο υπαρξιακό νόημα; Και ενώ ο Τβαρκόβσκι μας κατακλύζει με τέτοια ερωτήματα για τη ζωή, την κοινωνία, το άτομο και το σύνολο, με αυθάδεια σημειώνει ότι, εντέλει, «η χαρά μετράει».

Respublika Rehearsal©Andreas Simopoulos for Onassis Stegi

Το σκηνικό είναι μια προσομοίωση της κοινότητας που δημιούργησε η ομάδα του Respublika στο πείραμα συμβίωσής της, το οποίο είχε διάρκεια σχεδόν ενός χρόνου, το 2020. Ηθοποιοί διαφορετικών φύλων, εθνικοτήτων και ηλικιών αποφασίζουν τότε, εν μέσω της πανδημίας, να ζήσουν για ένα διάστημα στη φύση, κόντρα στις έννοιες της κανονικότητας και της παραγωγικότητας, αποκομμένοι από την κοινωνία και τον βασικό κανόνα επιβίωσης σε αυτήν: την εργασία και το βασικό εισόδημα. Διερευνούν εναλλακτικές προοπτικές εργασίας που δεν εμπίπτουν στην καθιερωμένη αντίληψη της απασχόλησης των 40 ωρών την εβδομάδα, αλλά σύντομα συνειδητοποιούν πως εκείνα που πάντα τους ενώνουν είναι η rave μουσική και ο χορός. Ορκίζονται ο ένας στον άλλον: «Σου δίνω την αγάπη μου/ σου δίνω όρκους πίστης/ σου δίνω τη χαρά μου/ σου δίνω την ελευθερία μου και την ελπίδα μου. Ας χορέψουμε!»

Η παράσταση χρειάζεται πάνω από τρεις εβδομάδες στήσιμο, έχει 40 άτομα συνεργείο, 14 ερμηνευτές, 150 τετραγωνικά μέτρα led οθόνες, έξι διαφορετικούς σκηνικούς χώρους. Με την παρουσία του κοινού ξεκινά ένα νέο πείραμα, στο οποίο οι θεατές είναι απολύτως ελεύθεροι να περιπλανηθούν στις εγκαταστάσεις του έργου. Μπροστά στα μάτια τους ξετυλίγεται η ιστορία. Κάποιες στιγμές ως ζωντανή δράση στα διάφορα δωμάτια-σκηνικά και άλλοτε ως κινηματογραφημένα πλάνα από τα δάση της Λιθουανίας, που προβάλλονται στις οθόνες του σκηνικού, αλλά και ως ζωντανό φιλμ που κινηματογραφείται επιτόπου.

Καθημερινές κουβέντες αλλά και φιλοσοφικές συζητήσεις, καβγάδες, ερωτικές εξομολογήσεις, προσωπικές και συλλογικές αγωνίες του θιάσου γύρω από την εμπειρία, την αξία και την έκβαση του πειράματός τους, τα όρια της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της δημοκρατίας, τις συμβάσεις του δημόσιου βίου και το μέλλον της κοινωνίας, τους πολέμους, την κλιματική αλλαγή, την κοινή ευημερία και, γενικότερα, τον σκοπό και τη χαρά της ζωής, της τέχνης και της συνύπαρξης εναλλάσσονται με τα dj-sets, όπου κοινό και θίασος χορεύουν μαζί.

Καθώς οι ώρες κυλούν, χώρος και χρόνος σταδιακά χάνουν τις διαστάσεις τους, ολόκληρο το σκηνικό αποσυναρμολογείται και μεταμορφώνεται σε ένα τεράστιο dancefloor, ηθοποιοί και κοινό γίνονται μια αγκαλιά, οι αναφορές στον Διογένη και το πιθάρι του, τον Ντεκάρτ, τη Γαλλική Επανάσταση και την κοινότητα των Άμις διασταυρώνονται με μαρτυρίες από το μέλλον, μετουσιώνοντας το ιδιότυπο παραστασιακό εγχείρημα σε μια συλλογική, συμπυκνωμένη σε λίγες ώρες εμπειρία στοχασμού, μετά χορού, μια περιστασιακή αυτόνομη ζώνη, για το νόημα της ύπαρξης και, μαζί, της συνύπαρξης. Αλλιώς, του δημόσιο βίου και της δημοκρατίας, νομιμοποιώντας έτσι τον λόγο που το όλο πρότζεκτ τιτλοφορείται RESPUBLIKA.

Respublika Rehearsal©Andreas Simopoulos for Onassis Stegi

Eσύ, μέχρι πού θα έφτανες για να ζήσεις (σ)την ουτοπία;

Στα σαράντα ένα του χρόνια, ο Τβαρκόβσκι –επί δεκαετίας συνεργάτης του Krystian Lupa και πλέον ο πιο ανερχόμενος Ευρωπαίος σκηνοθέτης διεθνώς– διευρύνει τα όρια της τεχνολογίας και των νέων μέσων στην παραστασιακή συνθήκη, έλκοντας το ύφος των σκηνοθεσιών του από το είδος του mockumentary. Δημιουργεί, δηλαδή, έργα τέχνης που, ενώ δεν συνέβησαν ποτέ, ο ίδιος τα προσεγγίζει σαν πραγματικά συμβάντα.

Ένα τέτοιο mockumentary είναι και το Respublika: οικοδομεί σε παρόντα χρόνο ένα ουτοπικό μέλλον του θεάτρου και της κοινωνίας. Γιατί ίσως κάποτε να είμαστε όλοι ελεύθεροι, ίσοι και να χορεύουμε έως το ξημέρωμα. Κι αν όχι για πάντα, έστω για έξι μόνο ώρες.

 

Respublika Rehearsal©Andreas Simopoulos for Onassis Stegi

Ένα χειραφετημένο πείραμα για χειραφετημένους θεατές. Αυτόν τον Ιούνιο, και για τρεις ημέρες μόνο, το πείραμα του Λούκας Τβαρκόβσκι μεταφέρεται από τα δάση της Λιθουανίας στη Μαλακάσα. Η παράσταση, που έχει ήδη διαπρέψει στις ευρωπαϊκές σκηνές, παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε εξωτερικό χώρο, εκεί από όπου όλα ξεκίνησαν, στη φύση. Ετοιμαστείτε για την πιο εμβυθιστική εμπειρία της ζωής σας. Κάθε θεατής και μια διαφορετική εμπειρία.

Το Σάββατο 15 Ιουνίου, μετά το τέλος της παράστασης, στις 02:00 πριν το ξημέρωμα της Κυριακής 16 Ιουνίου, θα ακολουθήσει ένα εκρηκτικό dj-set, για το οποίο υπάρχουν ακόμα διαθέσιμα εισιτήρια, με τον σούπερ σταρ της techno μουσικής Richie Hawtin και την Παλαιστίνια dj-φαινόμενο Sama’ Abdulhadi, σε συνεργασία με την Blend Music Productions. Ένα απελευθερωτικό dance party, όπου άνθρωποι, όνειρα και ιστορίες συνύπαρξης μπλέκονται σε μια δημιουργική χορογραφία απόλυτης ελευθερίας.

Respublika Rehearsal©Andreas Simopoulos for Onassis Stegi
Respublika Rehearsal©Andreas Simopoulos for Onassis Stegi
Respublika Rehearsal©Andreas Simopoulos for Onassis Stegi

 

Συντελεστές

Σκηνοθέτης: Łukasz Twarkowski
Παραγωγός: Vidas Bizunevičius
Κείμενο & Δραματουργία: Joanna Bednarczyk
Σκηνογράφος: Fabien Lédé
Σχεδιασμός Βίντεο: Karol Rakowski, Adomas Gustainis
Χορογράφος: Paweł Sakowicz
Μουσικοσυνθέτης: Bogumił Misala
Ενδυματολόγος: Svenja Gassen
Σχεδιαστές Φωτισμών: Julius Kuršys, Dainius Urbonis
Διεύθυνση Σκηνής: Karolis Juknys
Βοηθός Σκηνοθέτη: Bartė Liagaitė
Βοηθός Δραματουργού: Simona Jurkuvėnaitė
Βοηθός Σκηνογράφου: Rokas Valiauga
Σύμβουλος Διεύθυνσης Φωτογραφίας: Simonas Glinskis
Σχεδιασμός Ήχου: Karolis Drėma, Adomas Koreniukas
DJ Instructor & Υπεύθυνος Μείξης Ήχου: Karol Rakowski
Φωτισμοί: Edvardas Osinskis, Dainius Urbonis
Βίντεο: Adomas Gustainis
Κάμερες: Šarūnas Liudas Prišmontas, Naglis Kristijonas Zakaras, Ričard Žigis
Μοντάζ: Vytenis Kriščiūnas
Βοηθός Παραγωγής: Lukrecija Gužauskaitė
Μετάφραση υπερτίτλων στα αγγλικά: Vyturys Jarutis
Μετάφραση υπερτίτλων στα ελληνικά: Γιάννης Παπαδάκης
Επιμέλεια υπερτίτλων: Βασίλης Δουβίτσας

Παίζουν: Diana Anevičiūtė, Algirdas Dainavičius, Jan Dravnel, Airida Gintautaitė, Ula Liagaitė, Martynas Nedzinskas, Valentinas Novopolskis, Augustė Pociūtė, Gediminas Rmeika, Rytis Saladžius, Rasa Samuolytė, Nelė Savičenko, Vainius Sodeika, Komi Togbonou

Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού της Δημοκρατίας της Λιθουανίας

Παραγωγή: Εθνικό Δραματικό Θέατρο Λιθουανίας
Συμπαραγωγή: Münchner Kammerspiele

To Respublika με τα λόγια του Λούκας Τβαρκόβσκι

Για το έργο

Το έργο έχει ως βάση του μια κοινότητα που ζει εκτός της οργανωμένης κοινωνίας και δοκιμάζει την ιδέα του καθολικού βασικού εισοδήματος. Βλέπουμε πόσο γρήγορα αλλάζουν τα πάντα και είναι προφανές ότι σύντομα δεν θα υπάρχουν αρκετές θέσεις εργασίας για τους ανθρώπους, οπότε αρχίζεις να σκέφτεσαι: τι θα συμβεί μετά; Ίσως δεν θα χρειάζεται να δουλεύουμε πια; Ωστόσο, γρήγορα συνειδητοποιήσαμε ότι δεν ήταν τόσο απλό. Είναι πολύ πιο πολύπλοκο. Στοχαστήκαμε για τη θέση του ατόμου στον σύγχρονο κόσμο. Λαμβάνουμε συνεχώς αντιφατικά μηνύματα που μας κάνουν να αισθανόμαστε αβοήθητοι και χαμένοι. Γιατί, ό,τι κι αν κάνουμε, είμαστε επιζήμιοι. Στους άλλους, στον πλανήτη. Δεν υπάρχουν καλές επιλογές. Ό,τι κι αν κάνουμε, κάτι βλάπτουμε. Ως απάντηση, μια ομάδα ανθρώπων άρχισε να ξεσαλώνει ως έναν τρόπο αντίστασης στην απελπιστική κατάσταση. Μπορεί να ακούγεται παράλογο, όμως από την άλλη πλευρά, τι μπορούμε να κάνουμε;

Για το θέατρο

Ζούμε σε έναν κόσμο εικόνων, επικοινωνούμε μέσω εικόνων και είμαστε μονίμως συνδεδεμένοι. Ως εκ τούτου, στο θέατρο αναζητούμε διαρκώς νέους τρόπους για να αφηγηθούμε ιστορίες. Προσπαθούμε να μάθουμε και να καταλάβουμε πώς σκέφτεται και βλέπει τον κόσμο το σύγχρονο άτομο. Γινόμαστε όλο και περισσότερο διαδικτυωμένοι, δεν αποσυνδεόμαστε ποτέ: συχνά, μάλιστα, κοιτάμε δύο διαφορετικές οθόνες ταυτόχρονα. Αυτό αλλάζει την αντίληψή μας, το μυαλό μας λειτουργεί διαφορετικά. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που αναζητώ την υπέρβαση, τόσο σε αυτή την παράσταση όσο και σε άλλα έργα μου. Και τη βρίσκω στις υποκουλτούρες του rave και στο ίδιο το rave. Έτσι, αν θέλουμε να ασχοληθούμε με τέτοια θέματα, χρειαζόμαστε νέες μορφές θεάτρου για να το κάνουμε.
Το θέατρο είναι μια εμπειρία. Για μένα, το θέατρο είναι μια από τις πιο αισθησιακές μορφές τέχνης: χρησιμοποιεί το ανθρώπινο σώμα, τον ιδρώτα, τη δυνατή μουσική, τη συντροφικότητα. Όλες οι αισθήσεις μπορούν να ενεργοποιηθούν ταυτόχρονα. Συνήθως, το θέατρο δεν αξιοποιεί όλες αυτές τις δυνατότητες, αλλά δικός μας στόχος είναι να δουλεύουμε με τις αισθήσεις, ακόμα και με ριζοσπαστικούς ή επώδυνους τρόπους, καθώς το θέμα είναι πάντα η εμπειρία.

Για το rave

Το rave είναι μια δήλωση. Ακούγεται ίσως αποκρυφιστικό το να προσπαθείς να εξηγήσεις το συναίσθημα και την κατάσταση που σχετίζονται με αυτό, καθώς δεν υπάρχουν αρκετοί όροι για να το περιγράψεις, αλλά ένα πράγμα είναι σίγουρο: πρόκειται για μια πολύ σημαντική εμπειρία. Οι ερευνητές της trance μουσικής περιγράφουν την πρώτη φορά που ένιωσαν να μοιράζονται αυτό το συναίσθημα της χαράς ως κοινότητα, να χορεύουν στον ίδιο ρυθμό, αλλά και το πώς αυτό έγινε σημείο τομής στη ζωή τους.

Το rave είναι εγγενώς αντικαπιταλιστικό. Απαιτεί χρόνο. Πηγαίνεις σε μια εκδήλωση ηλεκτρονικής μουσικής για να ξεφύγεις από τον κόσμο για λίγες ώρες. Tο να χορεύεις στον ρυθμό αυτό για πολλή ώρα προκαλεί ένα παράξενο αίσθημα απώλειας των ορίων ανάμεσα σε μένα και σε σένα, ανάμεσα στα φύλα και ανάμεσα στις ηλικίες. Αισθάνεσαι απόλυτη ελευθερία. Είσαι με άλλους, αλλά θα μπορούσες να είσαι και μόνος σου. Μπορείς να είσαι αυτό που είσαι και αυτό που θέλεις να είσαι. Το να χορεύεις για τόση ώρα είναι, κατά μία έννοια, αντιπαραγωγικό. Δεν καταφέρνεις τίποτα επί ώρες. Αλλά σήμερα, που πολλοί άνθρωποι φοβούνται μήπως είναι αντιπαραγωγικοί, η διάρκεια του Respublika είναι επίσης μια δήλωση: «Το αξίζω, το χρειάζομαι και τα υπόλοιπα δεν έχουν σημασία».

Λίγα λόγια για τον Łukasz Twarkowski

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι (γενν. 1983) είναι σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου, σκηνογράφος και δημιουργός πολυμεσικών παραστάσεων που συνδυάζουν θέατρο και εικαστικά, καθώς επίσης συνεργάτης του διάσημου Πολωνού θεατρικού σκηνοθέτη Krystian Lupa, με τον οποίο δούλεψε σε διάφορες παραγωγές τα τελευταία δέκα χρόνια. Ο Λούκας Τβαρκόβσκι ίδρυσε επίσης την «Ομάδα Προβλημάτων Ταυτότητας» (στην οποία ανήκε μέχρι το 2017), μια πολυθεματική συλλογικότητα με σκοπό τον συνδυασμό των εικαστικών και παραστατικών τεχνών με τη λογοτεχνία, την αρχιτεκτονική και την ηχητική τέχνη. Μέχρι πρότινος συνεργαζόμενος σκηνοθέτης στο Teatr Polski στο Βρότσλαβ, είναι πλέον ανεξάρτητος σκηνοθέτης που ανεβάζει έργα σε διάφορα θέατρα σε όλη την Ευρώπη.

Πληροφορίες

13 – 15 Ιουνίου 2024 | Πέμπτη – Σάββατο, 20:00 | Terra Vibe Park, Μαλακάσα

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.