«Μικρο-ιστορίες Ενός Ευµετάβλητου Τοπίου» σε επιμέλεια Δημήτρη Φουτρή στην Ίο

«Μικρο-ιστορίες Ενός Ευµετάβλητου Τοπίου» (1)

Στο πλαίσιο του Ios Art Residency με έργα των Δήμητρα Κονδυλάτου, Ορέστη Μαυρουδή και Φωτεινή Παλπάνα

13 Αυγούστου 2022
- 13 Σεπτεμβρίου, 2022

Από τις από τις 13 Αυγούστου έως τις 13 Σεπτεμβρίου θα παρουσιαστεί στο κτίριο του ΚΔΑΠ (Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης), στην χώρα της Ίου η έκθεση «Μικρο-ιστορίες Ενός Ευµετάβλητου Τοπίου» σε επιμέλεια του εικαστικού Δημήτρη Φουτρή, µε έργα που δημιούργησαν τρεις εικαστικοί, η Δήµητρα Κονδυλάτου, ο Ορέστης Μαυρουδής, και η Φωτεινή Παλπάνα στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο Ios Art Residency #1.

Η έκθεση πραγματοποιείται µε την υποστήριξη του Δήμου Ιητών και την χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού, και και µε την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.

Η ιστορία του Ios Art Residency #1

Μια ομάδα ανθρώπων µε κοινά χαρακτηριστικά την αγάπη τους για την Ίο και την ξεχωριστή ομορφιά των Κυκλάδων ξεκίνησε – µε λίγα µέλη αρχικά – µε όραμα να συμβάλλει στην προστασία της ομορφιάς της Ίου από την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη που έχει σαν αποτέλεσμα την καταστροφή αυτού του μοναδικού και ιδιαίτερου τοπίου. Η ομάδα χρόνο µε το χρόνο μεγάλωσε και έγινε το Σωματείο «Σώστε την Ίο» (Save Ios).

Υπήρχε η επιθυμία από όλους να βοηθήσουν στην παύση των εκτεταμένων περιβαλλοντικών καταστροφών από διαφορετικές εταιρείες ιδίων επιχειρηματικών συμφερόντων που προωθούν μια ανάπτυξη εντελώς ασύμβατη µε την Αιγαιοπελαγίτικη φυσιογνωμία του νησιού.

«Μικρο-ιστορίες Ενός Ευµετάβλητου Τοπίου» (2) (1)
Ορέστης Μαυρουδής, ΘΥΜΗΣΟΥ / REMEMBER, Ανακλαστική πληροφοριακή πινακίδα τύπου 1, 10 ακριβή αντίγραφα, 250 αντίγραφα σε χαρτί velvet 200 γρ, 60Χ30 έκαστη, Copyright Photo Ορέστης Μαυρουδής

Και για το σκοπό αυτό αποφασίστηκε να υλοποιηθούν από το σωματείο κάποιες δράσεις µε σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού προφίλ του νησιού της Ίου, και την ενίσχυση της παρουσίας της σύγχρονης τέχνης, σε συνάρτηση µε την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής και κοινωνικής ευαισθησίας των κατοίκων και των επισκεπτών του. Η ιδέα ενός προγράμματος φιλοξενίας καλλιτεχνών γεννήθηκε ως µια πιθανή δράση του σωματείου.

Με την υποστήριξη του Δήµου Ιητών και την χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού Το Ios Art Residency #1 έγινε πραγματικότητα µε τον υποτίτλο «Μικρο-ιστορίες Ενός Ευµετάβλητου Τοπίου», και σε πρώτη φάση προσκάλεσε για δύο εβδομάδες τον Απρίλιο, τρεις εικαστικούς καλλιτέχνες, τη Δήµητρα Κονδυλάτου, τον Ορέστη Μαυρουδή και τη Φωτεινή Παλπάνα να γνωρίσουν την Ίο από κοντά.

Στο διάστημα αυτό γνώρισαν και αντάλλαξαν απόψεις µε τους κατοίκους και µέσω της επιτόπιας έρευνας άρχισαν να παράγουν νέα έργα µε τα μέσα της επιλογής
τους.

Διανύουμε πια τη δεύτερη φάση του προγράµµατος, όπου οι καλλιτέχνες δημιούργησαν καινούργια έργα αποκλειστικά για την Ίο. Τα έργα θα φιλοξενηθούν στο πλαίσιο μιας Έκθεσης Σύγχρονης Τέχνης διάρκειας ενός µήνα, από τις 13 Αυγούστου έως τις 13 Σεπτεμβρίου, στο κτίριο του ΚΔΑΠ στην χώρα της Ίου.

Η έκθεση

Η έκθεση µε τίτλο «Μικρο-ιστορίες Ενός Ευµετάβλητου Τοπίου» σε επιμέλεια του εικαστικού Δημήτρη Φουτρή, θέτει την έννοια της φύσης στο επίκεντρο µε στόχο να διερευνήσει την αλληλεπίδραση της µε τον πολιτισμό του καθημερινού.

Να χαρτογραφήσει δηλαδή ακούσια στοιχεία της ευθραυστότητας του Κυκλαδίτικου τοπίου υπό το πρίσμα των διαφορετικών επιπέδων ιστορίας (ή ιστοριών) του νησιού, είτε αυτές αφορούν το πεδίο των ανθρώπινων σχέσεων -µνήµες, γεγονότα, και συναισθήματα- είτε την άμεση επισήμανση της σχέσης του κατοίκου µε το τοπίο.

Επιδιώκει -τελικά- να ευαισθητοποιήσει τον θεατή στην κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις της αλόγιστης ανθρώπινης παρέμβασης σε αυτό. Η Δήµητρα Κονδυλάτου στο βίντεο μεταφορά, μεταφορέας, καταγράφει χειρονομίες ανταλλαγής αντικειμένων µμεταξύ των κατοίκων της Ίου, µε φόντο τοπία, πολλά από αυτά τουριστικοποιηµένα.

Επιχειρεί να συζητήσει και να έρθει σε επαφή µε τον κόσμο ως επισκέπτρια / outsider που εκκινεί αυτή τη διαδικασία για να αποκτήσει µια ελάχιστη πρόσβαση στα τοπικά κοινωνικά δίκτυα και ως μεταφορέας των αντικειμένων από το ένα άτομο στο άλλο.

«Μικρο-ιστορίες Ενός Ευµετάβλητου Τοπίου» (1)
3. Φωτεινή Παλπάνα_Island grow – Islands fluctuate, 2022, Εγκατάσταση, Διαστάσεις μεταβλητές, σχέδιο γαζωμένο σε ύφασμα 33Χ33 εκ. το καθένα, τσιμεντοειδή δομικά υλικά, ακρυλικό χρώμα, Copyright Photo Φωτεινή Παλπάνα

Η καταγραφή τους παρουσιάζεται σε µια τρίπτυχη σύνθεση, στην οποία η κλίμακα αλλάζει καθώς η κάμερα εστιάζει σε ανταποκρίσεις, χειρονομίες, αντικείμενα, τοπία, σε εσωτερικούς και εξωτερικούς διαμορφωμένους χώρους και στην ανθρώπινη δραστηριότητα -ενίοτε µέσω της ανθρώπινης απουσίας.

Ο Ορέστης Μαυρουδής πιστός στην λογική της µμικρότερης δυνατής παρέμβασης και της αξιοποίησης της ήδη υπάρχουσας υποδομής, µε το έργο του ΘΥΜΗΣΟΥ – REMEMBER μετατρέπει µία παράδοξη πινακίδα πληροφοριακού τύπου από το οδικό δίκτυο του νησιού σε όχημα για την ενίσχυση της προσωπικής και συλλογικής µνήµης, σε έναν τόπο που συνεχώς μεταβάλλεται.

Μέσω της μετατόπισης και αναπαραγωγής ενός υφιστάμενου στοιχείου της σημειολογίας του νησιού, στοχεύει στην ανάδειξη του αφηγηματικού πλούτου και της ποιητικής δυναμικής που ενυπάρχουν στον δημόσιο χώρο της Ίου.

Το έργο της Φωτεινής Παλπάνα µε τίτλο ”Islands grow – Islands fluctuate”, αποτελείται από µία σειρά σχεδίων γαζωµένων σε ύφασμα σε συνομιλία µε ένα σύνολο από κατασκευασμένους βράχους. Πρόκειται για σχέδια τοπίων σε εξέλιξη, μεταξύ αφηρημένων σχημάτων, ισομετρικών πλεγμάτων και συγκεκριμένων λεπτομερειών από το ανάγλυφο της Ίου και τις επεμβάσεις σε αυτό.

Η εγκατάσταση ”Islands grow” πραγματεύεται την συνθήκη διαρκούς διαμόρφωσης και τις συνεχείς εναλλαγές στο τοπίο, την ανθρώπινη δραστηριότητα, την µετατόπιση και την παραμόρφωση,
δημιουργώντας µια σχέση µε τον χρόνο, και τις αλλοιώσεις που υφίσταται το έδαφος. Μέσα στο έργο µπαίνουν σκέψεις σε σχέση µε τον ορισμό επικρατειών όπου η δυνατότητα πρόσβασης, η θέαση της ομορφιάς του περιβάλλοντος και η επαφή µε αυτό το κοινό αγαθό διακόπτεται και οροθετείται από τον ανθρώπινο παράγοντα.

Βιογραφικά των Καλλιτεχνών

Η Δήµητρα Κονδυλάτου είναι εικαστικός και ζει στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του Dutch Art Institute (2017) και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (2012). Συµµετείχε στα προγράµµατα φιλοξενίας καλλιτεχνών ISCP (µε την υποστήριξη της ARTWORKS, 2022) και Saari Residence (µε την υποστήριξη του Kone Foundation, 2022). Συµµετείχε στο Πρόγραµµα Υποστήριξης Καλλιτεχνών ARTWORKS (Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, 2019).

Ήταν µέλος της εκδοτικής ομάδας της kyklàda.press (2020-2021) και του TWIXTlab (2017-2018). Το 2012-2018 ήταν διαχειρίστρια και εργαζόμενη του ξενώνα Νήιον στη Λευκάδα, όπου διοργάνωσε το πρόγραµµα φιλοξενίας καλλιτεχνών The island – resignified (2015-2017).

Από το 2008 η μεθοδολογία της αναπτύσσεται µέσω της συµµετοχής της σε ομαδικά projects (Μαθαίνοντας από τη documenta, 2015-2017, Σχετικά µε την τροφή, 2016-2017), της διοργάνωσης εργαστηρίων (Εναλλακτικά Μονοπάτια, SIFF, 2020, Dishmapping, ΑΣΚΤ, 2019) και της παρουσίασης της δουλειάς της σε ομαδικές εκθέσεις (Waste/d, State of Concept, Αθήνα, 2022, Ideology Meets Implementation, W139, 2017), εκδόσεις (kyklàda.- press, 2020, Kunstlicht vol. 39, 2019, Φωνές, 2016), συνέδρια και φεστιβάλ (2ο FLIGHT / Mostra Internationale del Cinema, Γένοβα, 2021, Νύχτες Πρεμιέρας, 2021, DISFF 2021, SIFF, 2021).

Ενδιαφέρεται για τα όρια της τέχνης και τη σχέση της µε τον τουρισμό και την καθημερινή ζωή, τα οποία μελετά µέσω της σύνθεσης έργων κινούμενης εικόνας και της επεξεργασίας εικόνων και κειμένων. Διερευνά οπτικά τις χειρονομίες, τις πρακτικές και τις ανταποκρίσεις που εντοπίζει σε συγκείμενα και χώρους φιλοξενίας και ανταλλαγής.

Ο Ορέστης Μαυρουδής σπούδασε ιστορία και θεωρία της τέχνης στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών & Επιστημών της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στην Accademia di Belle Arti di Brera στο Μιλάνο. Είναι κάτοχος των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών «Master of Arts in Visual Arts and Curatorial Studies» από τη Nuova Accademia di Belle Arti στο Μιλάνο και του post-master «Of Public Interest» από το Royal Institute of Art στη Στοκχόλμη.

Έχει βραβευτεί µε το Βραβείο Αρχιτεκτονικής (Royal Institute of Art, Στοκχόλμη, 2021)· Βραβείο ARTWORKS (Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, 2018)· και Υποτροφία Ιδρύματος Ωνάση (Ίδρυμα Ωνάση, 2013-2015). Η δουλειά του εστιάζει στην αφαίρεση, την αλλοίωση και τη μετατόπιση ως καλλιτεχνικές αξίες. Αξιοποιώντας κυρίως ευρεθέντα υλικά, εκβαθύνει στις δυνατότητες δημιουργίας µε όσο το δυνατόν λιγότερα στοιχεία.

Αυτή η μέθοδος εργασίας ελαχιστοποιεί το κόστος παραγωγής και τις ανάγκες αποθήκευσης και αποτελεί µία πραγματιστική και εννοιολογική απάντηση στην τρέχουσα υπερπαραγωγή εικόνων και αντικειμένων. Τα έργα του εκδηλώνονται µε ποικίλα µέσα και επηρεάζονται από την ιδιαιτερότητα των χώρων στους οποίους βρίσκονται: την αρχιτεκτονική, την οικονομία και τους ανθρώπους που τα περιβάλλουν.

Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ κινηματογράφου, ομαδικές και ατομικές εκθέσεις, μεταξύ άλλων: ”That’s IT!” επιμέλεια Lorenzo Balbi, MAMbo Μουσείο Μοντέρνας τέχνης, Μπολόνια (2018)· «The Equilibrists», επιμέλεια Gary Carrion-Murayari, Helga Christoffersen, Massimiliano Gioni, διοργάνωση New Museum και Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα (2016)· «VISIO Screening program», Φεστιβάλ Κινηματογράφου Lo Schermo dell’Arte, Villa Romana, Φλωρεντία (2013) και «Immagine, titolo, spazio intermedio», Careof DOCVA, Μιλάνο (2012).

Είναι ιδρυτής του ανεξάρτητου, µη-κερδοσκοπικού χώρου τέχνης CLOSING SOON και συνιδρυτής της διαδικτυακής πλατφόρμας για την µη-ιεραρχική προώθηση της σύγχρονης τέχνης CURRENT Athens. Ζει στην Αθήνα.

Η Φωτεινή Παλπάνα είναι εικαστικός και εκπαιδευτικός που ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Απόφοιτη της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, έχει ολοκληρώσει το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών µε υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει σπουδάσει Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Συµµετείχε στο 1 ο Πρόγραµµα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος της ARTWORKS για το 2018-2019.

Δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε χώρους όπως: Αρχαιολογικό Μουσείο Πάρου, Talc Studio, Το Οχτώ, Γκαλερί Ζουµπουλάκη, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, ΚΠΙΣΝ, ACG Gallery, ενώ υπήρξε µέλος της ομάδας Campus Novel για το διάστημα 2011-2020, µε δραστηριότητα στην παραγωγή εικαστικού έργου, συµµετοχή σε προγράµµατα φιλοξενίας, καθώς και στην οργάνωση, παραγωγή και επιμέλεια εκθέσεων, καλλιτεχνικών συνεργασιών και εργαστηρίων (συνεργασίες ενδεικτικά: Skaftfell Center for Visual Art, Institut für Alles Mögliche, Μπιενάλε Αθήνας, Ινστιτούτο Σύρου).

Στο εικαστικό της έργο επεξεργάζεται είδη σχέσεων και αλληλεπιδράσεων µε κατηγορίες του φυσικού περιβάλλοντος όπως ο γεωλογικός χώρος και το τοπίο, µέσα από εγκαταστάσεις που συνδυάζουν γλυπτική, βίντεο, φωτογραφικά αρχεία, εκτυπώσεις, σχέδιο. Το ενδιαφέρον της σταδιακά εκτείνεται στη σχέση του σώματος µε το παραγόμενο γλυπτικό αντικείμενο, συχνά µέσα από βίντεο διαµεσολαβηµένης περφόρμανς.

Cover photo ∗1. Δήμητρα Κονδυλάτου,μεταφορά_μεταφορέας, 2022, Βίντεο σε λούπα 08:38 λεπτά, έγχρωμο, στερεοφωνικός ήχος. Copyright Photo: Δήμητρα Κονδυλάτου

Συντελεστές

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

Εγκαίνια Έκθεσης: 13 Αυγούστου | 20:30

Διάρκεια έκθεσης: 13 Αυγούστου – 13 Σεπτεμβρίου

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.