Η Margaret Keane γνωστή για τους πίνακές της με τα «μεγάλα θλιμμένα μάτια», έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 94 ετών

Η γυναίκα που με το έργο της υπέστη μια επική απάτη τέχνης από τον σύζυγό της, μια ιστορία που αφηγήθηκε ο Tim Burton στην ταινία ''Big Eyes'' το 2014

Η Margaret Keane, η καλλιτέχνιδα που ήταν γνωστή για τους πίνακές της με τα «μεγάλα θλιμμένα μάτια», η γυναίκα που με το έργο της υπέστη μια επική απάτη τέχνης από τον σύζυγό της, έφυγε από τη ζωή στο σπίτι της στη Νάπα της Καλιφόρνια. Ήταν 94 ετών. Η κόρη της Jane Swigert επιβεβαίωσε τον θάνατό της, ο οποίος προήλθε ως αποτέλεσμα καρδιακής ανεπάρκειας.

Η Keane ενεπλάκη σε μια δικαστική διαμάχη για τα δικαιώματα του έργου της, αφού ο σύζυγός της διεκδίκησε τα εύσημα, μια ιστορία που αφηγήθηκε ο Tim Burton στην ταινία ”Big Eyes” το 2014.

Γεννήθηκε ως Peggy Doris Hawkins στις 15 Σεπτεμβρίου 1927 στο Νάσβιλ. Από την παιδική της ηλικία, όταν μια χειρουργική επέμβαση είχε ως αποτέλεσμα μόνιμη βλάβη στο τύμπανο και απώλεια ακοής, γοητευόταν από τα μάτια. Άρχισε να ζωγραφίζει στα 10 της χρόνια, όταν γράφτηκε σε μαθήματα τέχνης στο Ινστιτούτο Watkins (αργότερα γνωστό ως Watkins College of Art, Design and Film).

Η πρώτη της ελαιογραφία απεικόνιζε δύο μικρά κορίτσια, ένα που έκλαιγε και ένα που γελούσε. Τα θέματά της μεγάλωσαν και περιελάμβαναν ενήλικες και χαδιάρικα ζώα, αλλά τα περισσότερα ήταν παιδιά και όλα είχαν μεγάλα, σκούρα μάτια.

Στα 18 της, φοίτησε στη σχολή μόδας Traphagen School of Fashion στη Νέα Υόρκη. Σύντομα ασχολήθηκε με τη δική της τέχνη, προτού γνωρίσει τον Walter Keane το 1955 και παντρευτούν. Θα είναι ο δεύτερος σύζυγός της. Εκείνος ανακάλυψε τους πίνακές της που ήταν το σήμα κατατεθέν της, παιδιά με μάτια μεγάλα και μια έκφραση λύπης, βαθιάς συγκίνησης, και άρχισε να τους πουλάει παρουσιάζοντάς τους ως προσωπική του τέχνη.

Αρχικά εκείνη θα αντιδράσει, αλλά σύντομα θα πειστεί πως πρόκειται για μια ρεαλιστική λύση, που μπορεί να τους αποφέρει και αρκετά χρήματα και έτσι θα «συμφωνήσει» σε μια απάτη που στην πορεία κυριολεκτικά θα την διαλύσει. Ξεκινώντας με συνεντεύξεις σε τοπικές εφημερίδες και την τηλεόραση, η προβολή του Walter Keane ως μεγάλου καλλιτέχνη και της συζύγου του ως ερασιτέχνη που ασχολείται με την τέχνη, κέρδισε τελικά την εθνική προσοχή. Παρά την περιφρόνηση των κριτικών, οι πίνακες, που ως επί το πλείστον έφεραν την υπογραφή ”Keane”, άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους σε σπίτια των εύρωστων προαστίων της Αμερικής.

Μέχρι τη δεκαετία του 1960, οι πίνακες θα αποκτήσουν μεγάλη φήμη, με διάσημους αστέρες του Χόλιγουντ όπως ο Dean Martin και η Joan Crawford να βρίσκονται ανάμεσα στα ονόματα της λίστας των επώνυμων αγοραστών. Ο Άντι Γουόρχολ είχε δηλώσει τότε: «Νομίζω ότι αυτό που έκανε η Keane είναι απλά καταπληκτικό. Αν ήταν κακό, δεν θα άρεσε σε τόσους πολλούς ανθρώπους».

Όμως οι κριτικοί τέχνης δεν εντυπωσιάστηκαν και το 1964, στην Παγκόσμια Έκθεση, ένας πίνακας μεγάλης κλίμακας με τίτλο ”Tomorrow Forever” χαρακτηρίστηκε «κακόγουστο έργο» στους New York Times, και σύντομα θα χάσει τη θέση του στην έκθεση.

Το ζευγάρι χώρισε αμέσως μετά και το 1970 ανακοίνωσε ότι εκείνη ήταν η πραγματική καλλιτέχνης. Το 1986 η Kean θα μηνύσει τον Walter Keane όσο και την USA Today, επειδή ισχυρίστηκε ότι αυτός ήταν πίσω από τους πίνακες και φυσικά θα κερδίσει την υπόθεση, δίχως ωστόσο να λάβει ποτέ την αποζημίωση ύψους 4 εκατομμυρίων δολαρίων που αποφασίστηκε, καθώς ο Walter Keane είχε στο μεταξύ πτωχεύσει.

Η ιστορία της θα μεταφερθεί μερικά χρόνια αργότερα στη μεγάλη οθόνη, με την ταινία ”Big Eyes” του Τιμ Μπάρτον το 2014, και πρωταγωνίστρια την Έιμι Άνταμς, μια ταινία που, αν και θα προκαλέσει και συζήτηση γύρω από το όνομά της και την πολύκροτη ιστορία της, ωστόσο, όπως η ίδια θα δηλώσει, «η παρακολούθηση της ταινίας ήταν μια τραυματική εμπειρία».

Ο συν-σεναριογράφος της ταινίας Larry Karaszewski δήλωσε στο Facebook: «Είμαστε όλοι ευγνώμονες που περάσαμε τόσο πολύ χρόνο γνωρίζοντας το όμορφο πνεύμα της. Χρειάστηκε μια δεκαετία για να φέρουμε το ”Big Eyes” στην οθόνη. Αλλά η ιστορία της για την επιβίωση από την κακοποίηση ήταν σημαντική. Ήθελε ο κόσμος να μάθει την αλήθεια για τη ζωή και την τέχνη της».

Το 2018 η έκθεση τέχνης του Λος Άντζελες της απένειμε ένα βραβείο για το έργο της ζωής της κατά τη διάρκεια μιας αναδρομικής έκθεσης. Η ίδια το χαρακτήρισε «πραγματική ευλογία».

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Κάθε βδομάδα μπορείτε να λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc mag με τις προτάσεις μας