Georgia O’Keeffe: Το προσωπικό βλέμμα της σπουδαίας Αμερικανίδας μοντερνίστριας μέσα από 100 φωτογραφίες

Η έκθεση "Georgia O'Keeffe, Photographer" φέρνει το καλοκαίρι του 2022 στο Denver Art Museum του Κολοράντο ένα πλήθος φωτογραφιών που αποκαλύπτουν τη μοντερνιστική προσέγγιση της φωτογραφίας από την O‘Keeffe

Η Georgia O’ Keeffe (1887 – 1986) είναι παγκοσμίως αναγνωρισμένη για τις εξαιρετικές απεικονίσεις των λουλουδιών, των σκληρών τοπίων της Αμερικής του Νότου και τους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης, αλλά λιγότερο γνωστή για το ακριβές φωτογραφικό της βλέμμα που για δεκαετίες ολόκληρες καλλιεργούσε.

Σχεδόν 100 φωτογραφίες από ένα αρχείο που προσφάτως μελετήθηκε, αποκαλύπτουν τη μοντερνιστική προσέγγιση της φωτογραφίας από την O’ Keeffe. Η έκθεση “Georgia O’Keeffe, Photographer” φέρνει στο Κολοράντο το καλοκαίρι του 2022 ένα πλήθος φωτογραφιών σε μια έκθεση που διοργανώνεται από το Μουσείο Καλών Τεχνών του Χιούστον (MFAH) με τη συνεργασία του Μουσείου Georgia O’Keeffe της Σάντα Φε. Τις φωτογραφίες πλαισιώνουν πίνακες ζωγραφικής και σχέδια που αντιπροσωπεύουν όλο το εύρος της καριέρας της αλλά και γνωστές δημοσιεύσεις στον Τύπο για το σπουδαίο έργο της.

Todd Webb, Georgia O’Keeffe with Camera , 195 8 , printed later, inkjet print, Todd Webb Archive. © Todd Webb Archive, Portland, Maine, USA

Η δημιουργική της ταυτότητα και η μοναδική της καλλιτεχνική ικανότητα είχαν εδραιωθεί καλά από τη στιγμή που επικεντρώθηκε στη φωτογραφία της στα μέσα της δεκαετίας του 1950, δείχνοντας τη συνεχή γοητεία της καλλιτέχνιδας για τους κύκλους και τις μεταμορφώσεις της φύσης.

Installation view of Georgia O’Keeffe, Photographer , on view at the Denver Art Museum through Nov. 6, 2022. Courtesy Denver Art Museum
Installation view of Georgia O’Keeffe, Photographer , on view at the Denver Art Museum through Nov. 6, 2022. Courtesy Denver Art Museum
Installation view of Georgia O’Keeffe, Photographer , on view at the Denver Art Museum through Nov. 6, 2022. Courtesy Denver Art Museum

Παρόλο που στις πρώτες δεκαετίες της ζωής της αγαπούσε τη φωτογραφική μηχανή, και περιστασιακά ασχολούταν μαζί της, ο γάμος της O’Keeffe με τον φωτογράφο και γκαλερίστα Alfred Stieglitz το 1924 στάθηκε η αφορμή για τη μεταγενέστερη αγάπη της για το μέσο. Πόζαρε σε εκατοντάδες πορτραίτα του Stieglitz, βοήθησε στην κατασκευή και τοποθέτηση των εκτυπώσεών του και βοήθησε ακόμη και στο σχεδιασμό των εκθέσεών του.

Αν και απαθανατισμένη σε φιλμ καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της -σε πρώιμες οικογενειακές φωτογραφίες, ταξιδιωτικά στιγμιότυπα και πορτρέτα από πολλούς φωτογράφους, μόλις στα μέσα της δεκαετίας του 1940, μετά τον θάνατο του συζύγου της, η O’Keeffe άρχισε να δημιουργεί σοβαρά τις δικές της φωτογραφίες. Μαθητεύοντας με τον φωτογράφο Todd Webb, βρέθηκε να στρέφει τον φακό της προς το οικείο περιβάλλον της στο βόρειο Νέο Μεξικό – συχνά αποτυπώνοντας σε άσπρο μαύρο ή σέπια, τα ίδια θέματα που είχε ζωγραφίσει χρόνια πριν.

Georgia O’Keeffe, Jimsonweed (Datura stramonium) , 1964 – 68, black – and – white Polaroid, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Georgia O’Keeffe, North Patio Corridor , 1956 – 57, gelatin silver print, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Τα αγαπημένα της τοπία, η χλωρίδα του Μεξικού που συναντάμε στους πίνακές της, είναι όλα εκεί. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς ότι η O’Keeffe ήταν το μάτι πίσω από αυτές τις εικόνες. Η χαρακτηριστική αίσθηση της σύνθεσής της είναι επίσης εκεί. Ο τρόπος με τον οποίο φωτογραφίζει τις καμπύλες της κοίτης των ποταμών και των πλίνθινων σπιτιών, ή η γοητεία της για τις μακριές, γραφικές σκιές που δραματοποιούν την έρημο όλες τις ώρες της ημέρας. Η ικανότητά της να αποτυπώνει τη γυναικεία χάρη της φύσης παραμένει απαράμιλλη.

Georgia O’Keeffe, Chrysler Building from the Window of the Waldorf Astoria , New York , c. 1960, gelatin silver print, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Georgia O’Keeffe, Roofless Room , 1959 – 60, gelatin silver print, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Georgia O’Keeffe, Garage Vigas and Studio Door , July 1956, gelatin silver print, Metropolitan Museum of Art, New York. Anonymous Gift, 1977. © 2022 Georgia O’Keeffe Museum / Artists Rights Society (ARS), New York

Οι φωτογραφίες της O’Keeffe δεν θα υπήρχαν χωρίς τον φωτογράφο Todd Webb, ο οποίος έμαθε στην O’Keeffe να φωτογραφίζει το 1956. Το ζευγάρι ανέπτυξε μια βαθιά φιλία που στηρίχθηκε στα θεμέλια της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και υποστήριξης- η O’Keeffe και ο Webb έκαναν μεγάλους περιπάτους και μοιράζονταν τις φωτογραφικές μηχανές τους, φωτογραφίζοντας μπρος-πίσω- ο Webb της έβαζε τα χειριστήρια της μηχανής- και η O’Keeffe συχνά εξαρτιόταν από τον Webb για την επεξεργασία των αρνητικών της και τη δημιουργία δοκιμαστικών εκτυπώσεων.

Δεν την ενδιέφερε να μάθει πώς να χειρίζεται μια φωτογραφική μηχανή. Αυτό που φαίνεται ξεκάθαρα στις φωτογραφίες της είναι ότι η φωτογραφία είναι για εκείνη μια συνθετική άσκηση. Της αρέσει πραγματικά να καδράρει και να πλαισιώνει την ίδια σκηνή, να δοκιμάζει συνδυασμούς σχημάτων. Κρατάει σημειώσεις για τις ρυθμίσεις της μηχανής της. Οι εικόνες της είναι όμορφες και πάντα, περιέχουν ένα κεντρικό θέμα, μια σύνθεση που την ενδιαφέρει: ερευνά ένα λουλούδι- ερευνά τη σκιά στο δωμάτιο χωρίς στέγη- ερευνά μια kiva σκάλα.

Οι φωτογραφικές της συνθέσεις δεν είναι μελέτες λεπτομερειών ή αποφασιστικών στιγμών, αλλά επικεντρώνονται στη διάταξη των μορφών.

Στο ημερολόγιό του γράφει: «Της δίνω μερικά μαθήματα με τη Leica και μάλλον θα πάρει μία. Αστείο, αλλά δεν ξέρει τίποτα από τη λειτουργία μιας φωτογραφικής μηχανής. Βλέπει καλά, βέβαια, και φαίνεται να έχει μια αίσθηση του φωτογραφικού ματιού. Ορισμένοι πίνακές της χρησιμοποιούν τη φωτογραφική προοπτική».

Georgia O’Keeffe, Ladder A gainst Studio Wall with Black Chow (Bo – Bo) , 1959 – 60, gelatin silver print, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum
Georgia O’Keeffe, Wai ʻ anapanapa Black Sand Beach , March 1939, gelatin silver print, Georgia O ’ Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O ’ Keeffe Museum

Η έκθεση οργανώνεται πάνω στις βασικές αρχές της φωτογραφίας της O’Keeffe: την αναπλαισίωση, την απόδοση του φωτός και την εποχιακή αλλαγή, αποκαλύπτοντας τους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποίησε τη φωτογραφία ως μέρος του μοναδικού και ολοκληρωμένου καλλιτεχνικού της οράματος.

Η παρουσίαση αποτελεί το αποκορύφωμα τριετούς έρευνας και ανάλυσης της Lisa Volpe, επιμελήτριας φωτογραφίας στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Χιούστον. Η Volpe επισκέφθηκε πολυάριθμες συλλογές για να εξετάσει περισσότερα από 400 έργα και να εντοπίσει τις αντίστοιχες φωτογραφίες της O’Keeffe.

Πληροφορίες

Η έκθεση παρουσιάζεται στο Denver Art Museum από τις 3 Ιουλίου έως τις 6 Νοεμβρίου 2022.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.