Ένας Ισπανός έμπορος τέχνης, ο Cristian López ισχυρίζεται ότι έχει στην κατοχή του το «ιερό δισκοπότηρο» του έργου της Φρίντα Κάλο, το έργο La Mesa Herida (The Wounded Table) που ζωγράφισε το 1940 και εξαφανίστηκε πριν από 65 χρόνια
Ένας Ισπανός έμπορος τέχνης, ο Cristian López ισχυρίζεται ότι έχει στην κατοχή του το «ιερό δισκοπότηρο» του έργου της Φρίντα Κάλο, το έργο La Mesa Herida (The Wounded Table) που ζωγράφισε το 1940 και εξαφανίστηκε πριν από 65 χρόνια. Ο έμπορος τέχνης κρατά τον πίνακα σε μια αποθήκη στο Λονδίνο και φυσικά αυτός ο ισχυρισμός έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στον κόσμο της τέχνης. Ο ανώνυμος ιδιοκτήτης του έργου ζητά περίπου 45 εκατομμύρια δολάρια για το έργο, αλλά οι ειδικοί αμφισβητούν τη γνησιότητά του.
Η ιστορικός τέχνης Helga Prignitz-Poda υποστηρίζει ότι οι φωτογραφίες του πρωτότυπου έργου δείχνουν σαφείς διαφορές μεταξύ του χαμένου πίνακα και αυτού που ο Lopez προσφέρει προς πώληση, το οποίο μοιάζει περισσότερο με αντίγραφα έργων της Κάλο.
Το έργο της Φρίντα Κάλο απεικονίζει την αγωνία της μετά τον χωρισμό της από τον Ντιέγκο Ριβέρα και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Πόλη του Μεξικού στη Διεθνή Έκθεση Σουρεαλισμού το 1940. Το 1945 η Φρίντα Κάλο δώρισε τον πίνακα στη Σοβιετική Ένωση για μια αίθουσα που θα ήταν αφιερωμένη σε μεξικανούς καλλιτέχνες στο Μουσείο Δυτικής Τέχνης στη Μόσχα, ένα σχέδιο που δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Το έργο το έστειλε η Κάλο ως δείγμα φιλίας αλλά τα έγγραφα δείχνουν ότι οι Σοβιετικοί αξιωματούχοι το θεώρησαν ως παράδειγμα «παρακμιακής αστικής φορμαλιστικής τέχνης» και ακατάλληλο για δημόσια προβολή. Έτσι, το έργο εγκαταλείφθηκε και ο πίνακας τοποθετήθηκε σε μια αποθήκη.
Το έργο La Mesa Herida (The Wounded Table) εμφανίστηκε και φωτογραφήθηκε για τελευταία φορά στη Βαρσοβία το 1955, ως δάνειο για μια έκθεση έργων Μεξικανών καλλιτεχνών στην Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης Zacheta. Η φωτογραφία που τραβήχτηκε στην έκθεση της Βαρσοβίας, ωστόσο, είναι η τελευταία απόδειξη ύπαρξης του πίνακα και έκτοτε δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το αν το έργο επιστράφηκε στη Μόσχα, αν αγοράστηκε ή καταστράφηκε.
Τις τελευταίες έξι δεκαετίες, οι μελετητές του έργου της Φρίντα Κάλο προσπάθησαν ανεπιτυχώς να εντοπίσουν τον πίνακα. Οι περισσότεροι ισχυρίζονται σήμερα ότι το έργο που βγήκε στην αγορά δεν είναι αυθεντικό. Η ιστορικός τέχνης Susana Pliego που έχει ασχοληθεί επί σειρά ετών με το αρχείο της Φρίντα Κάλο που είχε φιλοτεχνήσει περίπου 200 πίνακες ζωγραφικής πριν από τον θάνατό της το 1954, αποδίδει την εμφάνιση του πίνακα στη «μανία με τη Φρίντα» που έχει κατακλύσει την αγορά με πλαστά της έργα.
Ο Hans-Jérgen Gehrke, ένας συλλέκτης τέχνης που έχει ένα μουσείο αφιερωμένο στη Φρίντα Κάλο στη νοτιοδυτική Γερμανία, το θεωρεί «αβάσιμο, αν όχι γελοίο», ότι ένας άγνωστος 22χρονος επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται μέσω ενός ιστότοπου σε μια πόλη στη βορειοδυτική Ισπανία είναι ο φύλακας του χαμένου πίνακα.
«Υπάρχουν χιλιάδες πλαστά έργα της Φρίντα Κάλο» λέει. «Είναι πιθανό να είναι η καλλιτέχνις που έχει ζωγραφίσει περισσότερα έργα νεκρή παρά όταν ήταν στη ζωή». Ο Ισπανός έμπορος τέχνης, παρά τις αντιδράσεις, υποστηρίζει σθεναρά τη θέση του, λέγοντας ότι η γνησιότητα του πίνακα έχει επικυρωθεί από ιστορικούς τέχνης και ειδικούς.
Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!
ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ
Κάθε βδομάδα μπορείτε να λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc mag με τις προτάσεις μας