Μόνα Λίζα
14 Ιουνίου, 2022 •

Μόνα Λίζα: η άγνωστη ιστορία όταν κινδύνευσε από τα νερά του Μητροπολιτικού Μουσείου

Κείμενο: Αργυρώ Μποζώνη

Η Mona Lisa είναι τόσο εύθραυστη ώστε δεν μπορεί καν να μετακινηθεί σε άλλο όροφο στο Λούβρο

Συνέχεια στην ιστορία που θέλει τη Μόνα Λίζα να ταξιδεύει στη Γαλλία αρχικά και στη συνέχεια σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με την πρόταση της Γαλλίδας Υπουργού Πολιτισμού Françoise Nyssen έδωσε ο διευθυντής του μουσείου του Λούβρου Jean-Luc Martinez, ο οποίος αρνήθηκε ευγενικά την πρόταση της υπουργού να συμπεριλάβει το πιο διάσημο ζωγραφικό έργο του κόσμου σε μια περιοδεύουσα έκθεση των αριστουργημάτων της Γαλλίας.

Ο διευθυντής του Λούβρου υποστηρίζει ότι η μετακίνηση ενός έργου ηλικίας 515 ετών μπορεί να προκαλέσει «μη αναστρέψιμες ζημιές». Στην πραγματικότητα, η Mona Lisa είναι τόσο εύθραυστη, ώστε δεν μπορεί καν να μετακινηθεί σε άλλο όροφο στο Λούβρο. Άλλωστε, το έργο δεν θα συμπεριληφθεί στην προγραμματισμένη έκθεση “Leonardo” του μουσείου το 2019.

Από το 2005, η Mona Lisa διατηρείται σε ένα καλά ελεγχόμενο περιβάλλον: Κρέμεται πάνω σε ένα τσιμεντένιο τοίχο μέσα σε κουτί ελεγχόμενης θερμοκρασίας και πίσω από γυαλί. Η ειδική αυτή ρύθμιση θα ήταν αδύνατον να αναπαραχθεί αν το έργο βρίσκεται καθ΄ οδόν για άλλο μουσείο και οι συνέπειες λάθους είναι σημαντικές ή θα μπορούσαν μέσω μιας ρωγμής που υπάρχει στο ξύλινο πλαίσιο να οδηγήσει στην απώλεια χρωμάτων στο πρόσωπο της Mona Lisa.

Μια φορά το χρόνο, η Μόνα Λίζα βγαίνει από το κουτί της προκειμένου να εξεταστεί η ρωγμή που φτάνει σχεδόν στα μαλλιά της, ενώ οι εμπειρογνώμονες ισχυρίζονται πως η ρωγμή διευρύνεται ελαφρώς μόλις αλλάξουν οι συνθήκες θερμοκρασίας.

Η Μόνα Λίζα παρουσιάστηκε εκτός Λούβρου για τελευταία φορά το 1974. Πριν από αυτό, το αριστούργημα του Λεονάρντο ταξίδεψε στην Ουάσινγκτον και τη Νέα Υόρκη το 1963. Όμως, στην έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο, η περίφημη Τζοκόντα κινδύνευσε. Ένα βράδυ, το σύστημα των καταιονητήρων που χρησιμοποιείται για την κατάσβεση πυρκαγιάς από το μουσείο χάλασε, με αποτέλεσμα να εκτοξεύει νερό στην επιφάνεια της ζωγραφικής για ώρες. Ευτυχώς το χοντρό κρύσταλλο προστάτεψε το έργο και έτσι επεστράφη χωρίς αλλοιώσεις. Την άγνωστη αυτή ιστορία αναφέρει ο εμβληματικός διευθυντής του ΜΕΤ Thomas Hoving, στα απομνημονεύματά του.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Κάθε Σάββατο θα λαμβάνετε στο e-mail σας το newsletter του ελc με τις προτάσεις μας για την εβδομάδα!

Podpourri. Ιστορίες που ακούγονται

Ακολουθήστε το ελculture.gr στο Google News

το ελculture σας προσκαλεί σε εκδηλώσεις

ΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.